dijous, 10 de maig del 2018

Torre del Moro - Roc de Ponent - Mines de Barita

Accés: Heu d'anar fins a l'Espluga de Francolí i anar direcció cap el Monestir de Poblet. Un cop al davant de l'entrada del monestir, agafar la carretera en direcció a Prades i al cap de 2 quilòmetres veureu un trencall a mà esquerra, seguint per aquesta pista asfaltada arribeu a una zona de lleure, aparqueu aquí.

Notes: Ruta força fàcil, tret d'un tram de baixada cap a a una de les mines de barita, on s'ha de baixar per dins el bosc per camí pràcticament inexistent. En aquest punt és molt recomanable fer servir el GPS.

La ruta de pujada fins el Roc de Ponent, es fa per una llarga i costeruda tartera.

Panoràmica des del Roc de Ponent

Sortiu de l'aparcament i aneu pista amunt. Amb poca estona al marge esquerra hi han unes escales, baixeu-hi, allà hi ha un petit gorg. Un cop vist, torneu enrere i seguiu pista amunt, tornareu a trobar un altre camí que porta fins el gorg. Continueu pocs metres més i veureu un camí a mà esquerra, una mica desdibuixat, agafeu-lo. Aquest camí esta força tapat, casi casi que s'ha d'anar intuint. Això passa només els primer metres, més endavant el camí es fa més ample i evident.

Desprès d'una estona pujant i de passar per un petit passamà arribeu a la primera de les pedreres que veureu avui, la pedrera de l'Esther. Ara aneu lleugerament a l'esquerra per anar a buscar el corriol, que s'enfila amunt, cap a un altre pas equipat amb una cadena. Desprès d'una petita pujada sortiu a un altre camí, ara aneu a la dreta, cap a la Torre del Moro. Amb poca estona arribeu a aquesta antiga torre, des d'on es tenen unes grans vistes.

Un cop vista torneu enrere cap al trencall i ara seguiu el corriol que s'en va cap a la dreta, de cara avall. Aquest corriol baixa quasi bé fins a baix la pista un altre cop, fins que arriba a una altre pedrera. En aquesta encara s'hi pot veure un dels vagons que es feien servir per extreure la pedra. Ara, tot seguint algun que altre pal indicador, pugeu amunt.

A partir d'aquest punt el camí ja no és tant fàcil. Comenceu a pujar per la gran tartera que hi ha a la dreta del Roc de Ponent, una tartera molt llarga i empinada que us farà salvar molt de desnivell amb poc tros. Pugeu per on bonament pugueu, algun que altre pal indicador us anirà guiant. Ja a dalt de tot seguiu a l'esquerra per anar fins a la punta del Roc de Ponent, on hi ha una creu. Les vistes sobre la Vall de Castellfollit són magnífiques.

Torneu enrere i ara deixant la tartera a la vostre dreta continueu corriol amunt, per un bonic bosc d'alzines. Desprès d'una estona per aquest bosc sortiu al Filó Atrevida, una antiga extracció de barita, de forma vertical. Aquí i veureu un cobert amb un pou a l'interior. Aneu ara cap a la pista traspasseu-la i aneu a buscar un corriol que s'enfila amunt. Pocs metres enllà podeu anar cap  ala dreta, en direcció a les parets que hi han sota del Roc de l'Àliga, on hi ha una balma obrada. Torneu enrere i ara seguiu corriol amunt, per pujar a dalt del Roc de l'Àliga, un bon mirador de la zona. Un cop vist torneu enrere fins la pista.

Ara seguiu pista avall, cap a l'esquerra. Enmig d'una petit corba a la dreta heu d'estar atents i abandonar la pista per un camí poc definit a la dreta també. Aquest camí torna a ser bastant precari i costa bastant de seguir. Heu de mirar de trobar unes fites a mà esquerra, i mirar d'anar avançant pel que sembla ser una antiga pista. Torneu a trobar unes fites a la dreta, ara ni cas, les agafareu més tard, seguiu recte per arribar a una altre mina. Un cop vista torneu enrere fins a les fites, que ara teniu a la vostre esquerra.

Aquí el camí és quasi bé inexistent, s'ha de baixar per on bonament es pugui, amb tendència cap a l'esquerra. Sortiu a una antiga pista, bastant difuminada a on hi han uns ferros oxidats com a referència. Seguiu cap a l'esquerra fins que sortiu a una gran esplanada, aquí hi veureu una gran antena parabòlica, i al costat l'entrada d'una antiga mina, tancada amb una porta. Ara seguiu per la pista i amb poca estona arribeu a l'entrada d'una altre mina, aquesta si que si pot entrar. És de molt fàcil accès i es pot entrar fins el final sense problema, deu tenir uns 30-40 metres de fondària.

Un cop vista continueu per la pista fins que desprès d'una estona trobeu un trencall a la dreta, just abans d'un petit barranc, aneu cap aquí, de cara avall. Pocs metres més avall seguiu per un camí recte i arribeu a l'antic poblat miner. Un es pot fer a la idea de la manera que vivien aquella gent. Ara aneu seguint aquest corriol de cara avall, sense pèrdua. El corriol va baixant per Torrent de l'Argentada, fins baix de tot, desprès de traspassar un petit torrent i de passar pel costat d'un gran exemplar de castanyer, torneu a sortir a la pista. Seguiu-la a la dreta.

Pocs metres enllà veureu una pista a la dreta on hi ha una cadena. Si voleu podeu baixar-hi fins a trobar el torrent, on una mica a l'esquerra hi fa uns petits salts d'aigua. Un cop vist, continueu pista avall fins que al cap de poca estona arribeu un altre cop a on tenir el cotxe.