dilluns, 14 de maig del 2012

Montserrat Integral pel PR-C 78

Accés: Heu d'agafar l'autovia A2 i sortir a la sortida de Montserrat. Aneu seguint indicacions i abans d'arribar al trencall per agafar la carretera que ressegueix la muntanya i arriba al monestir, trobareu un aparcament bastant ampli, conegut com a Can Maçana.

Notes: La ruta és molt llarga i amb molt de desnivell, per tant, s'ha d'estar acostumat a caminar. Si ah plogut s'ha de vigilar amb trossos de camí pedregós i canals, hi ha trams que rellisquen molt.

Situeu-vos davant del senyal de Can Maçana. Pugeu per la pista de l'esquerra (GR 172), aneu guanyant alçada i vistes sobre la comarca del Bages. Quant arribeu al trencall de Sant Pau Vell, agafeu-lo, a la dreta, i amb 5 minuts arribareu a les ruïnes de l'església de Sant Pau de la Guàrdia.

***Als peus del turó on hi hagué el castell de la Guàrdia es conserven les ruïnes de l'antiga església de Sant Pau, consagrada l'any 1084. Va ser refeta cap a la fi del segle XIII o inicis del XIV i va tenir funcions de parroquial fins al segle XV. Consta d'una nau coberta amb una volta de canó apuntada, ara esfondrada, i absis carrat. Va ser ampliada amb una capella lateral coberta amb volta d'arc rebaixat.***

Torneu enrere, seguiu a la dreta, passeu pel Coll del Guirló, seguint el GR, per la pista de l'esquerra. Al cap de pocs metres arribeu al trencall del Refugi Vicenç Barbé, agafeu-lo, a la dreta. A partir d'aquest punt i fins que passeu pel Camell de Sant Jeroni haureu de seguir el (PR-C 78). Aneu pujant, passeu pel Pas de La Portella. Amb pocs minuts veieu el refugi davant vostre, al fons. Pugeu suaument per un bosc l'alzines i arribeu al refugi.

Des del darrere del refugi surt un corriol, agafeu-lo, amb 5 minuts arribareu a l'Avenc dels Pouetons, un dels més grans de Montserrat. Torneu enrere i recupereu el PR, cap a l'esquerra. Deixeu el trencall de la Canal Ampla i aneu seguint el PR. Travesseu el Torrent del Lloro i arribeu al Pas del Príncep.

Baixeu, a la vostre esquerra us trobareu la Font de l'Esllavissada, a dins d'una petita cova. Prosseguiu el camí i arribeu al Coll del Porc, continueu seguint el PR, passeu pel costat d'una balma i amb poca estona arribeu al Coll del Miracle.

Aneu travessant torrents, el camí és trenca-cames, pujant i baixant contínuament, però no té pèrdua, cal anar seguint marques del PR. Arribareu al Coll de les Comes, baixeu cap el torrent, passeu pel costat del Bassal dels Avellaners, a l'esquerra. Un tros més amunt arribareu a un trencall, aneu a l'esquerra, cap al Montgròs. La pujada té molta pendent, un cop a dalt trobareu un pas equipat amb una corda, baixeu, a baix veureu la Creu del Montgròs, al costat de l'imponent paret vertical de la Roca Plana del Llamps.

Continueu, arribeu al Coll del Montgròs, grimpeu a la dreta cap al cim del Montgròs, des de dalt les vistes de la Muntanya són espectaculars, a l'igual que tota la plana del Baix Llobregat, el Penedès i amb un bon dia de fins i tot el mar.

Continueu pel camí, seguint marques, baixeu per l'encaixonada Canal de la Salamandra, passeu a prop de la Font de la Cadireta, a la vostra esquerra. Arribeu a un trencall, deixeu el camí que va cap el Portell del Migdia, continueu seguint marques de PR, travessant torrents, pujant i baixant. Passareu pel costat del Camell de Sant Jeroni, encara amb marques de PR. Arribeu a un trencall, vosaltres amunt, cap a Sant Jeroni ja sense seguir marques de PR.

Aneu pujant per dins el bosc, fins que arribeu a l'esplanada de les Pinasses, aquí agafeu el corriol de més a l'esquerra, que surt al tram final del Camí de Sant Jeroni. Seguiu el camí, pugeu les escales i ja heu arribat a Sant Jeroni (1237m). Amb una mica de sort les vistes des d'aquesta miranda són espectaculars.

Baixeu, deixeu el camí per on heu sortit abans, continueu recte, passeu pel costat de l'ermita de Sant Jeroni, aquí el camí ja sembla una veritable rambla, amb molta gent amunt i avall, vosaltres aneu seguint el camí, sempre senyalitzat i molt evident. Més avall arribeu a un trencall on teniu 2 opcions per baixar fins el monestir, vosaltres agafeu el de l'esquerra, el que baixa pel camí vell. Passareu pel Pla dels Ocells i el mític Pas dels Francesos. Desprès d'una horeta i de baixar unes quantes escales arribeu al Monestir de Montserrat.

***Informació del Monestir de Montserrat***

Situats ja al Monestir, seguiu la carretera, com si volguéssiu sortir de Montserrat, direcció cap a l'aparcament. Just davant del restaurant heu d'agafar el camí dels Degotalls, que és també l'inici del Camí de Sant Jaume des de Montserrat. Aneu caminant, tot passant pel costat de diferents monuments en honor a diferents persones il·lustres, també petites ceràmiques relacionades amb la Mare de Déu de diferents indrets de Catalunya

Arribeu al final del camí, on si ha plogut últimament veureu caure aigua des de dalt de la roca, d'aquí el nom de Degotalls. Torneu enrere i agafeu el camí que baixa, a l'esquerra. Abans d'arribar a la carretera us trobareu a la vostre esquerra amb un torrent, marcat com a camí equivocat, no en feu cas, endinseu-vos-hi, aquí comença la Canal del Pou del Gat, una divertida i entretinguda canal on haureu de salvar bastant de desnivell, però sense cap problema, a poc a poc i na fent.

Un cop arribats a dalt us trobareu el GR 172, el que va cap a Can Maçana, a partir d'aquest punt ja no el deixareu fins arribar al cotxe. Seguiu el camí a la dreta, la visió sobre el serrat del Moro i el serrat de Sant Jeroni, són simplement espectaculars. Passareu pel costat de la Canal de Sant Jeroni, per sota dels Frares Encantats i per la famosa Cadireta. Desprès d'unes 3 hores d'haver agafat el GR 172 arribareu a Can Maçana.