dimecres, 28 de desembre del 2011

Coves de Font-Rubí - l'Agulla - Castell de Font-Rubí

Temps aproximat: 3,30h
Distància: 11'5km

Accés: Sortiu de Vilafranca del Penedès per la BP-2121. Passat el poble de Sant Martí Sarroca gireu a la dreta, en direcció a La Llacuna. Passat el quilòmetre 15 gireu a la dreta i arribeu a Les Cases Noves de la Mata, des de allà pugeu per la pista, a l'esquerra, fins al poble antic de Font-Rubí.

Notes: Res en especial, recordeu portar lots per visitar les coves.

Sortiu de Font-Rubí per la carretera per on heu pujat amb el vehicle, on hi ha un dels millor miradors del Penedès quant arribeu al trencall enmig de la corba agafeu recte la pista forestal. Just allà i veureu el pal indicador de la Cova del Toixó, baixeu uns metres i busqueu un petit corriol a mà esquerra que baixa a baix del marge, just a sota els vostres peus. La cova servia d'aixopluc temps enrere i era més fonda que no pas ara.

Continueu per la pista en direcció cap El Bolet, passeu pel costat de la masia de Mas Vallet i continueu per la pista. Poca estona més enllà veureu el pal indicador de la Cova de l'Arena, agafeu el camí i amb 3 minuts estareu davant l'entrada de la cova.

***La Cova de l'Arena va ser utilitzada entre els segles XVIII i XIX. La casa que heu passat pel costat fa una estona, Mas Vallet, sembla ser que es va construir amb materials d'aquí. Té uns 20m de fondària totalment visitables.***

Torneu pel camí fins a trobar un altre cop la pista i seguiu-la a la dreta. Continueu per la pista, trobeu una barraca de pedra seca a l'esquerra, i més endavant una altra barraca adossada al marge. Passeu per les ruïnes de les masies de Cal Cego i Cal Barraló. Més endavant veureu un altre pal indicador cap a la Cova de l'Atmetlla i l'Agulla. Seguint el camí sortiu a una vinya, seguiu-la a l'esquerra i sortiu a un camí, ara aneu a la dreta fins a trobar unes fites, aquí aneu a la dreta seguint un corriol uns mica desdibuixat. En 5 minuts arribeu a la Cova de l'Atmetlla.

***A la Cova de l'Ametlla s'hi han trobat restes ibèriques. Durant la Guerra Civil va servir de refugi. També es feia servir pels pastors per guardar els ramats.***

Torneu enrere fins a les fites i ara seguiu un corriol a mà dreta. En pocs metres veureu un trencall senyalitzat amb una fletxa verda a l'esquerra, ara seguiu aquest corriol. Una mica més avall trobeu un altre trencall de corriols, agafeu també el de l'esquerra que amb poca estona us portarà al trencall per anar fins l'Agulla, senyalitzat amb un pal indicador de "Accés restringit". Aquí aneu a la dreta i arribeu al espectacular Pas del Lladre, una escletxa enmig de la roca que tot baixant per ella us deixarà a baix, on hi ha l'Agulla.

Un cop vista, seguiu el corriol seguint marques verdes fins a sortir a una pista, ara aneu amunt cap a l'esquerra. Un tros més amunt veieu un corriol a mà dreta, també senyalitzat amb marques verdes, agafeu-lo. Seguint aquest corriol sortiu a un altre, aneu a la dreta, seguint les marques verdes.Més enllà sortiu a una esplanada, on hi han varis camins, a la dreta i teniu l'accés a la Cova del Bolet, la més coneguda i gran de la zona.

***La Cova del Bolet és una de les més populars del Penedès. S'ha arribat als 80m de fondària, i amb una branca lateral als 50m, però diuen que el final encara està per descobrir. S'hi han trobat restes des del 8000ac, fins a l'època medieval.***

Torneu a l'esplanada i ara agafeu la pista que va amunt, tot recte. Després de poca estona sortiu a una altre pista, aquí heu de trobar un corriol a mà esquerra, on just a sota hi ha la Font de Conilles. Un cop vista, sortiu per un camí al costat de les vinyes fins a sortir a una pista. Aquí aneu tot recte amunt, seguint la pista. Una mica més enllà sortiu a dalt la Serra de Bolet, just a sota d'una línia d'alta tensió. Aquí aneu recte, en direcció al Coll de la Barraca.

Trobeu algun que altre trencall, però aneu seguint la pista principal. Després d'una petita baixada arribeu a una esplanada, aquí heu d'estar atents a trobar un camí força ample que puja tot recte, just davant vostre. Després d'una estona per aquest camí sortiu a un corriol, aneu a l'esquerra. En poca estona arribeu a la ruïnes del Castell de Font-Rubí. des on es tenen una de les millors vistes de tot el Penedès.

***El Castell de Font-Rubí està documentat des de l'any 983. Està bastant deteriorat, però encara es conserva la torre de guaita (s X), dos parets, del voltant del any 1000, i a l'extrem del recinte hi han les restes de la capella de Sant Miquel (sXI). Les tropes borbòniques el van destruir, com molts arreu de tot Catalunya,  desprès de la Guerra de Successió Espanyola (1714), per temor a que el poble català es re-armés.***

Preneu un sender que surt del costat esquerra de la paret de l'antiga capella, a l'extrem sud. El camí té un fort pendent i s'ha d'anar amb compte de no relliscar. Sortiu al costat del cementiri, baixeu pel carrer i arribeu al vehicle.