dimecres, 10 de juny del 2015

Tossa de Braibal - Estany Blau

Distància: 14,5km

Accés: Heu d'agafar la carretera de la Plana, (CS 101), on indica Vall del Madriu i Engolasters. Passada la bonica església romànica de Sant Miquel d'Engolasters veureu a mà dreta una pista que us porta a l'àrea de pícnic de la Font de la Closa.

Notes: El camí està pràcticament tot senyalitzat, amb punts grocs del Camí Comunal i amb el GR-11, potser l'únic tram una mica més confús és el que va des de la Tossa de Braibal  fins a l'Estall Serret, passant per l'Estany Blau

VIDEOS

Panoràmica pujant a la Tossa de Braibal

Sortiu de l'àrea de pícnic de la Font de la Closa i pugeu per un camí empedrat amb fort pendent i seguiu indicacions cap a Coll Jovell. Aquest corriol puja fort, amb alguna rampa bastant dreta fins que surt a un camí més ample, el GR-11. Aneu a la dreta i amb pocs metres arribeu a Coll Jovell, una clariana on es creuen varis camins.

A l'esquerra vostre veureu 2 camins senyalitzats amb punts grocs, el de més a la dreta és pel que tornareu més endavant, ara agafeu el de més a l'esquerra. Aquest corriol s'enfila per dins del bosc passant per la Serra del Solà de Ràmio. El corriol puja de valent, sense descans. Més amunt anireu trobant grans blocs de pedres que anireu superant buscant el millor pas. Des d'aquí veureu unes impressionants vistes de la Vall del Madriu. A mesura que aneu pujant anireu sortint a camp obert.

A camp obert les vistes són espectaculars, si us gireu veureu la capital al fons de la vall, el Comapedrosa, Pic de Tristaina, Pic de la Font Blanca i fins i tot, al fons de tot, treu el nas la Pica d'Estats. Aneu pujant, superant algun petit esglaó de roca fins arribar a la Tossa de Braibal (2658m) des d'on es té una gran panoràmica de 360º.

Bé, un cop aquí continueu seguint marques grogues, que ara potser costen més de seguir, però entre les marques i les fites es pot anar intuint per on passa el camí. Arribareu al Caser dels Plans, un serrat molt pedregós on haureu d'estar atents a no perdre les marques. Inicialment el camí perd alçada i sobrepassa aquest serrat vorejant-lo per la seva dreta. Més endavant trobareu una canal herbada que heu de seguir de cara amunt. Un cop a dalt tornareu a sortir a la carena.

Anireu per dalt de tot de la carena, passant pel Cap de les Agols des d'on es tenen magnífiques vistes de la Tossa Plana de Lles, el Pic de Setut o el Pic de la Colilla entre d'altres. Des d'aquest punt aneu perdent alçada i baixeu amb direcció cap a un petit coll, la Collada de les Agols, on trobareu un pal indicador cap a l'Estany Blau, aneu ara cap a la dreta, anant a buscar un altre coll al costat d'un petit turó.

A l'altra costat del coll descobrireu l'Estany Blau, enclotat al fons d'un petita vall lacustre. Baixeu amb diagonal cap a l'esquerra de l'estany i baixeu fins arribar a l'aigua, aquí trobareu un petit forat ideal per remullar-se una mica, si és que la temperatura acompanya. Voregeu l'estany per l'esquerra fins a sortir a un petit collet, aquí aneu de cara avall.

Aquest tram també és força perdedor, al principi heu d'estar atents a no separar-vos massa del rierol que baixa de l'estany, més avall seguint marques grogues i fites, el camí gira amb tendència cap a l'esquerra. A baix de tot travesseu una petita riera i arribeu a l'Estall Serrer, cruïlla de diversos camins i on trobeu el GR-11. Ja esteu a dins de la Vall del Madriu, que li dona nom el riu que us acompanyarà durant força estona, el Riu Madriu.

Aquest tram és segurament el més vistós de la ruta, just pel costat del riu i per un camí molt atractiu. Passareu pel costat del Refugi del FontVerd i bastant més avall arribareu a un trencall de camins, el de l'esquerra se'n va cap a Ràmio i Entremesaïgues, vosaltres aneu a la dreta cap a Coll Jovell una altra vegada. Desprès de seguir aquest camí força estona i pujar les ultimes rampes arribareu a Coll Jovell. Des d'aquest punt ja només us queda seguir el camí que heu fet servir de pujada i arribareu un altre cop al cotxe.