dimarts, 27 de desembre del 2011

Temps aproximat: 2'45 h
Distància: 11,5 km
Desnivell: 400 m

Accés: Sortiu de Vilafranca del Penedès pel BP-2121. Passat Sant Martí Sarroca continueu recte. Arribareu a Torrelles de Foix, la ruta s'inicia a la plaça de la Vila.

Notes: Atenció, la riera de Pontons pot créixer sobtadament en èpoques de pluja.

Situats a la plaça de la Vila, baixeu cap a la plaça de les Moreres. Gireu a la dreta, cap al carrer de la Font de l'Omeda. Passeu pel costat d'alguns horts, a l'esquerra. Al primer trencall, sota d'un plàtan, agafeu el camí que baixa a mà esquerra, que us portarà a la Font de l'Omeda. Un cop vista, desfeu el camí fins el trencall. Situats al trencall recupereu el camí per on veníeu, i seguiu-lo a mà esquerra.

Travesseu la riera per un pont de fusta i a sobre del marge tindreu la Font d'en Còvens. Un cop vista la font continueu seguint la barana de fusta que passa pel costat d'una resclosa d'aigua. Continueu recte per l'esquerra de la riera de Pontons.

Arribeu a les Dous, lloc d'esbarjo i molt freqüentat a l'estiu per la seva àrea de lleure i les seves aigües. Si pot veure un salt d'aigua ben vistós.Travesseu el pont, i pugeu per les escales, a mà esquerra, on abans de començar-les veureu la Font de la Pepa, a tocar dels esglaons. Un cop a dalt aneu a la dreta, cap a la carretera.

Un cop a la carretera la seguiu cap a l'esquerra, en direcció a Pontons. La travesseu i us enfileu per una carretera que puja a mà dreta. Seguiu la carretera fins que fa un retomb a mà esquerra, amb aquest mateix retomb agafeu el camí que va recte, pedregós i fressat. Passeu pel costat d'una barraca de pedra seca, a l'esquerra. A l'horitzó ja podeu veure el Santuari de Foix.

Seguiu pel camí principal, passeu per un parell d'antigues masies fins que arribeu a la urbanització de Can Coral. Continueu recte pel carrer del Xop, més amunt gireu a mà dreta, i al següent carrer gireu a mà esquerra. Abans d'arribar a un dipòsit d'aigua gireu a la dreta, per un corriol que ús portarà a l'Ermita de la Mare de Déu de Foix, aixecada el 1707, durant la guerra de successió. Bastant deteriorada però encara visitada (com podreu comprovar ).

Continueu pel camí, que passa per una pineda de pi jove, fins que arribeu a una pista forestal, gireu a mà esquerra. Quant la pista sembla que comença a baixar agafeu la pista de més a l'esquerra. Amb 2 minuts arribeu a la Font dels Giberts, a mà dreta,  a sota del camí.

Busqueu davant vostre el corriol que s'endinsa dins el bosc i que puja cap al Santuari de Foix, marcat com a PR ( marques grogues i blanques ). Un cop a dalt gireu a la dreta pel camí asfaltat fins arribar al Santuari. Les vistes des de aquí de la plana del Penedès, són magnífiques.

*** La construcció actual data dels segles XII - XIII, consagrada el 1319. Al llarg dels anys s'hi han anat incorporant elements gòtics i barrocs. Va ser l'església parroquial de Torrelles durant molt de temps, fins que el 1892 la mort violenta del rector i la queixa dels veïns que l'església estava molt lluny van fer que deixes de
ser-ho. Durant la Guerra Civil s'hi van produir molts desperfectes i es va destruir la imatge de
L'entitat torrellenca Amics del Foix en va impulsar la seva restauració l'any 1981 i l'any 1987 es va tornar a consagrar. Es pot visitar el primer Diumenge de cada mes, i el Dilluns de Pasqua.***

Situeu-vos davant del Santuari i aneu a la dreta, trobareu un camí que baixa i que gira cap a l'esquerra. Arribareu a la Cova de la Verge, situada just a sota del temple.

Torneu enrere fins a dalt i aneu per un corriol a l'esquerra, deixant el Santuari a la vostra dreta. Passeu per un camí que recorre la carena, ATENCIÓ, heu de trobar un corriol a mà dreta, baixador i bastant tapat que ús ha de portar fins a trobar una pista forestal. Un cop trobada la pista girareu a l'esquerra, passeu arran d'una barraca de pedra seca, a la dreta. Una mica més enllà el camí gira a la dreta i baixa molt fort.

Arribats a un encreuament aneu a la dreta i pugeu per una obaga, una mica més enllà deixeu un camí a mà dreta i baixeu per dins al bosc. Trobareu un altre camí, gireu a la dreta i travesseu la serra de Mas Florit. Se us ajuntarà un camí per la dreta, continueu recte fins a trobar-vos un altre camí, aquest també el deixeu i continueu recte.

Una mica més endavant, abans d'entrar al bosc deixeu el camí principal i agafeu el que s'endinsa al bosc fins que arribeu a Can Guix, una antiga edificació. Deixeu l'edificació a l'esquerra i baixeu fins a retrobar el camí carreter que heu deixat abans. Seguiu-lo recte, de cara avall. Arribats a sota d'un gran pi, agafeu el camí de la dreta, que recorre el marge dret d'una vinya, seguiu-lo i amb pocs minuts arribareu al Torrent de la Berna, que heu de seguir a mà esquerra.

Travesseu el Torrent de la Berna, i aneu guanyant alçada. Quant sortiu del bosc aneu tot recte i passeu pel costat d'una masia. Més endavant arribareu a La Berna, una edificació on hi ha cavalls i que si voleu, podeu travessar per dins.

Més endavant travesseu el Torrent de Can Coral i agafeu el camí de la dreta, on hi ha una gran alzina. Arribareu a una masia pintada de color groc (Cal Groc), deixeu-la a mà esquerra, i seguiu recte, aneu deixant camins a dreta i esquerra. Quant arribeu al final de la pujada gireu a mà dreta, una mica més enllà gireu a l'esquerra

Passeu pel costat del cementiri, arribeu a la carretera, travesseu-la, i al final del carrer gireu a la dreta.