dimecres, 17 de maig del 2017

Les Arenes - Lucky Txei - La Mola - Santa Agnés - Castellassa del Dalmau

Accés:
Heu d'anar fins a la població de Castellar del Vallés i des d'aquesta població agafar la carretera que va fins a Sant Llorenç Savall. Aproximadament al quilòmetre 13 heu de veure a mà esquerra un pal indicador on hi posa "Ermita Mare de Deu de les Arenes", abandoneu la carretera i aparqueu en aquest ampli aparcament.

Notes: La ruta transcorre per 3 canals equipades: Lucky Txei, Canal de la Soleia i Canal dels Micos. S'ha de tenir especial atenció a la Canal de la Soleia, on s'ha de tirar molt fort de braços per una paret vertical. Tot i que hi ha cable de vida, aquest és bastant prim i bastant des-tensat.

Del camí de la Font Soleia fins a l'aparcament el camí transcorre per corriol força bruts, amb molts trencalls i corriols secundaris. Molt recomanable si porteu GPS i en el cas que no, pareu força atenció per no perdre's per allà al mig.

Sortiu de l'aparcament i pugeu per les escales, seguint indicacions cap a l'ermita on hi arribeu en 2 minuts. Des de l'ermita, dirigiu-vos cap al seu darrere, on hi ha l’absis i baixeu per un tram esglaonat de roca, bastant tapat i que us portarà a un altre aparcament que hi ha poc més avall. Des de l'aparcament agafeu la pista (GR 173) per pocs metres més amunt abandonar-la i agafar un corriol a mà esquerra que comença a pujar.

***La Capella de la Mare de Déu de Les Arenes està situada al peu de la muntanya de Sant Llorenç de Munt, a la part oriental, i a la banda dreta el riu Ripoll. El lloc de Les Arenes es troba ja citat en documents del segle X i formava part per tant, de la parròquia de Sant Feliu del Racó. Malgrat no disposar de gaires notícies del període medieval de la zona de Les Arenes, es creu que la presència de l'Església de Santa Maria sembla obeir les necessitats de culte religiós d'un nucli de pagès.La documentació de l'església data del segle XII. L'any 1126 es troba com a obra dels Monjos de Sant Llorenç de Munt. L'any 1141 és documentada com una capella construïda per un tal Guillem d'Horta.
La capella està situada en una cruïlla que uneix els nuclis poblats de la conca del Ripoll i era molt sovint visitada pels vianants. Després, a causa de la forta davallada demogràfica que posà el país durant la Baixa Edat Mitjana, repercutí molt en tot el massís de Sant Llorenç, i la capella perd el seu caràcter inicial i adopta funcions d'ermita. Tot i així, la Capella de Les Arenes ha estat un lloc molt freqüentat pels habitants de la comarca. Els ermitans tenien el tractament de frare i vestien hàbit. Eren designats pel rector de Sant Feliu del Racó i podien residir a la casa annexa a l'església, conrear les terres de l'ermita i realitzar certes funcions religioses i de culte. En el període de 1718-1751 hi havia cinc ermitans. Actualment casa i capella resten tancades.***

Aneu pujant per aquest corriol sense pèrdua, però sempre parant atenció a trobar un corriol a mà esquerra, que trobareu força amunt. Un cop el trobeu agafeu-lo i comenceu a baixar, una mica més avall trobareu un corriol molt desdibuixat a mà dreta, agafeu-lo i aneu-lo seguint fins que poc més enllà sortiu a una clariana, aquí baixeu uns metres i trobeu a mà dreta l'Avenc de la Pala, un cop vist, torneu enrere fins el corriol principal de dalt de tot, que ara heu de continuar seguint cap a l'esquerra.

Ara, heu de parar atenció a trobar un altre corriol, però aquesta vegada a mà dreta. Els primers metres va planer, per desprès fer un tram de baixada bastant brut, fins que a baix desemboca a l'Avenc de l'Illa. Un cop vist retorneu fins el corriol principal i seguiu-lo amunt. Més amunt trobareu un altre trencall a mà dreta, amb una fita molt gran al voltant d'un arbre, agafeu-lo i pocs metres enllà arribeu a l'Avenc de la Carbonera, situat en una clariana on hi havia hagut una antiga carbonera.

Torneu enrere cap el corriol i seguiu-lo amunt, cap a la dreta, Ara ja teniu la Castellassa de Can Torres just al davant. Aneu seguint el corriol que comença a voltejar la base de la roca. Desprès del primer revolt a la dreta, el corriol segueix cap a l'esquerra, resseguint tota la base de la Castellasa, vosaltres aneu recte amunt, cap a l’inici d'una canal. Aquesta canal és molt dreta, i força tapada però el camí es pot anar seguint força bé. Desprès d'aquesta petita grimpada arribeu a la Castellassa de Can Torres, imponent al damunt vostre, ara resseguiu-la per la seva esquerra.

Deixeu a la vostre esquena la Castellassa i seguiu el corriol. Trobeu un primer trencall a mà dreta, si voleu saltar-vos la canal Lucky Txei, aneu per aquí i pujareu per la Canal Gentil, sinó continueu pel corriol i aneu buscant un altre corriol a mà dreta, força tapat. Si el trobeu anireu a petar al peu d'una escletxa a la roca, on hi transcorre la Canal Lucky Txei. És una canal fàcil, amb bones presses i molt curta, un cop a dalt sortiu a un corriol transversal, seguiu-lo a l'esquerra.

Més amunt sortiu a un altre corriol, el del Camí de la Senyora. Ara aneu a l’esquerra i en uns 2-3 metres busqueu un corriol a la dreta que s'enfila pel marge, està una mica desdibuixat però amb l'ajuda de 4 fites es pot seguir bé. Aquest corriol surt a un altre corriol, el del Camí de la Font Soleia, seguiu-lo a la dreta. Quant aquest corriol surt de dins el bosc i passa per un tram més rocós heu de localitzar a la cinglera una petita canal plena de vegetació. Com a referència heu de tenir en compte de no passar per davant de la Font del Raig, si arribeu a la Font del Raig es que us heu passat la canal.

Bé, localitzada la canal, aneu acostant-vos-hi i un cop al davant seu aneu a buscar la seva base per on millor pugueu passar. Un cop a la base de la canal teniu el primer tram, amb una corda nuada, força dret però fàcil. Superat aquest tram arribeu al més difícil de la canal, un tram vertical d'uns 5 metres, equipat amb cadenes i un pont amb cable d'uns 2 metres. S'ha de tirar molt fort de braços i aixecar el vostre pes varies vegades perquè hi ha trams que costa posar bé els peus. Sinó us veieu en cor o no voleu pujar per aquí teniu una canal a mà dreta per on esquivar aquest tram de cadenes.

Un cop dalt, aneu lleugerament en diagonal a la dreta per trobar unes fites, que seguint-les, ara cap a l’esquerra, us duran fins el Camí dels Monjos, ja quasi bé a dalt de La Mola. Seguiu el camí amunt però amb pocs metres i seguint indicacions cap a l'Avenc de Can Pobla, agafeu un corriol a mà esquerra, i amb 1 minut arribeu a la boca d'entrada de l'Avenc de Can Pobla. Un cop vist seguiu pocs metres per aquest corriol fins que trobeu un corriol a mà dreta que s'enfila fort amunt. Aquest corriol puja per una canal bastant desfeta que desprès de passar per un pas de roca amb 3 grapes surt a dalt de la cinglera, on només uns metres us separen d'arribar al Monestir de Sant Llorenç del Munt.

Un cop vist, sortiu i aneu direcció cap el Morral del Drac, cap el Nord, és a dir, situats a l'entrada del monestir, cap a la l’esquerra. Desprès d'estar baixant uns metres, el corriol fa un gir a l'esquerra per dirigir-se a baixar la cinglera, aquí abandoneu el corriol i busqueu-ne un altre a la dreta, que se`n va directament cap a la cinglera, per baixar-la per una canal equipada, la Canal dels Micos, curta i fàcil. Aneu baixant i sortiu a un corriol, aneu a la dreta i arribeu a un trencall de camins, aneu un moment a visitar el Morral del Drac, (just davant vostre) val la pena. Des del trencall agafeu el corriol de la dreta, que s'esmuny fort avall per la canal de Santa Agnès.

Desprès de baixar fort durant una estona arribeu a l'ermita de Santa Agnès, enclavada a dins la roca, i amb una galeria subterrània força curiosa. Un cop vista retorneu uns metres pel corriol i agafeu-ne un altre a mà esquerra que continua baixant. A partir d'aquí pareu atenció a no agafar un corriol que continua baixant i vosaltres continueu per aquest que marxa més planer. És un corriol que en alguns trams està força tapat, però com que no n'hi ha cap més no tindreu cap problema. Arribeu a la Roca Foradada, una obertura a la roca que us estalviarà un petit tram de corriol.

***L'Ermita de Santa Agnès és una capella construïda sota la roca, prop del monestir de Sant Llorenç del Munt, del qual en depenia. Es troba situada en la cova que porta el seu nom. Està documentada des del segle XIV i va tenir culte fins a la darreria del segle XVIII.
És un dels vestigis arquitectònics al parc de Sant Llorenç del Munt que avui dia perduren. És a la Canal de Santa Agnès per la cara nord de la Mola a uns 900 metres, aproximadament, sobre el nivell del mar. En un passat va ser un convent de dones religioses encara que poc se sap de la congregació a la qual pertanyien. Com a punt ressenyable trobem unes basses a l'interior de la cova que podien haver servit safareigs de l'època, i la seva capella d'estil romànic. Aquesta capella com diem romànica, va ser reconstruïda a l'època gòtica en forma d'una petita nau de volta apuntada que a la part de la capçalera aboca a la roca viva, deixant un espai excavat on hi havia en el seu dia un altar. Es troba documentada l'existència de l'Ermita des del segle XIV i se sap que varen realitzar-se cerimònies fins entrat el segle XVIII.***

Ara continueu seguint aquest corriol durant força estona, sense perdre ni guanyar massa altura i passant per algunes balmes a mà dreta. Desprès de passar la segona balma el corriol torna a canviar de sentit i comença a fer un tomb a poc a poc cap a la dreta, canviant de vessant. Ja a l'altre vessant heu de parar atenció a trobar un corriol a mà esquerra, senyalitzat amb marques grogues.

Aquí atenció, no aneu tirant avall en cap tram si no aneu veient marques grogues, és fàcil equivocar-se perquè els corriols estan força tapats. Bé, aneu baixant per dins el bosc i arribeu a un coll. Ara, agafeu el corriol de la dreta, que de seguida s'emparra cap dalt la paret. Desprès d'una grimpada sortiu a dalt, i en pocs metres a la dreta arribeu a dalt de la Castellassa del Dalmau, un impressionant mirador. Un cop vist, torneu enrere i seguiu la carena, tot seguint fites. En poca estona aquest corriol s'esmuny de seguida per una canal molt desfeta i vertical, però es pot anar baixant poc a poc. Ja a baix, seguiu el corriol a la dreta.

Aneu seguint aquest corriol fins a trobar un trencall a mà esquerra amb marques carbasses, agafeu-lo i seguiu-lo fins a  sortir a una pista que heu de seguir a mà dreta. Aneu seguint la pista fins a trobar unes fites a mà dreta, ara abandoneu la pista per poc més endavant tornar-la a retrobar, no és més que una drecera.

Pocs metres més per la pista i enmig d'una corba, abandoneu un altre cop la pista i agafeu un corriol que surt tot recte, ara heu de seguir aquest corriol que va seguint sempre la mateixa direcció fins que comença a baixar fort avall i acaba sortint a un altre corriol, ara aneu a la dreta i ens pocs metres torneu a estar a l'Ermita de les Arenes, on ja només us queda retornar al cotxe.