dimarts, 8 de desembre del 2015

Capafonts-Ermita de Barrulles-Tossal de la Baltasana-Roca del Gríngol-Mare de Déu de l'Abellera

Accés: Heu d'arribar a la localitat de Capafonts, hi podeu accedir des de Prades, des de La Febró o des de Mont-Ral, teniu moltes possibilitats depenen des d'on us desplaceu. La ruta comença a l'entrada del poble de Capafonts.

Notes: Ruta fàcil, amb bons camins i la gran part del recorregut senyalitzats.

Com veureu a les fotos, hi vam anar l'endemà d'una gran nevada.

Sortiu del poble de Capafonts carretera avall, passada una corba veureu un trencall a l'esquerra on indica Ermita de Barrulles, aneu cap aquí. Heu de seguir aquesta pista sense abandonar-la fins que arribeu a l'ermita. Un cop vista heu d'agafar la pista que puja al recte de l'esplanada de l'ermita, és a dir, seguint la direcció que pujàveu, agafeu la pista de l'esquerra amunt. Més amunt passareu pel Coll de Mont-Ral i comenceu a baixar. Poc més avall quant la pista fa una corba a l'esquerra vosaltres heu d'abandonar-la i agafar un corriol que surt a la dreta i s'endinsa dins el Barranc de Fontetes.

***Té origen possiblement ja a l'època del repoblament del segle XII. Un document de 1225 parla d'ermitans: "fratri Petro et fratri Berengario de Barrullis". Un altre de 1517 esmenta "lo camí que va a Barules". El nom de l'ermita s'estengué a la partida, així, en 1880 trobem "pieza de tierra en Borrullas" i en 1891 "Barrulles". Degut al mal estat de l'ermita, la imatges de la Mare de Déu fou traslladada a un altar de l'església parroquial de Capafonts, deixant-s'hi però la part que restava de l'antic retaule. Durant la guerra de 1936-39 la imatge, d'alabastre policromat d'uns 80 cms. D'alçada (datable en torn el segle XV), desaparegué. Per iniciativa del rector Anton Novell, l'ermita fou refeta l'any 1956. Actualment, i des de fa uns anys, l'entorn està adaptat per la funció de colònies juvenils d'estiu.***

Aquest corriol està senyalitzat amb marques grogues i no té pèrdua. Mica en mica us anireu enfilant barranc amunt i anireu abandonant la llera del barranc, Ja més amunt trobareu una pista forestal on hi ha el Mas del Gravat. Agafeu la pista i poc més enllà trobareu una altre pista senyalitzada, és el GR-171. Aquí si aneu una mica a la dreta veureu el senyal que indica que hi ha les restes d'un pou de gel, tot i que només queda el forat i poca cosa mes. Un cop vist seguiu la pista a l'esquerra.

Aquesta pista, ample i molt ben senyalitzada l'heu d'anar seguint obviant qualsevol altre trencall i sempre seguint indicacions cap el Tossal de la Baltasana. Passeu pel costat de la Font del Mas d'en Pagès, que amb una mica de sort encara traurà un rejolinet. Pista més endavant, veureu a l'esquerra el trencall per anar a les Coves d'en Pere, que més tard haureu d'agafar, de moment aneu recte i quant arribeu a un trencall de pistes, seguiu indicacions i aneu amunt, per la pista de l'esquerra, on hi ha una cadena per impedir el pas de vehicles. Desprès d'una curta pujada arribareu al Tossal de la Baltasana (1202m), cim de les comarques de la Conca de Barbarà i el Baix Camp.

Ara torneu enrere fins el trencall que heu vist abans de les Coves d'en Pere i agafeu la pista a la dreta. Amb poca estona arribareu a les coves, que més que unes coves són unes balmes obrades on des de temps immemorials es té constància de diferents assentaments humans.

Continueu per la pista i pocs metres enllà veureu una fites al marge esquerra de la pista, just al costat d'una senyal. Encara que poc fressat, agafeu aquest corriol de cara amunt. Quant sortiu a dalt d'una petita esplanada veureu la Roca del Gríngol al davant vostre, dins del bosc, però abans de dirigiu-vos a veure l'agulla, aneu lleugerament a la dreta i veureu un altre pou de gel, a aquest encara es pot apreciar un tros d'arcada que aguantava el sostre de la construcció. Ara ja si, dirigiu-vos cap a la roca, un cop a sota, si us enfileu per un rocallam que hi ha just al davant de la Roca, veureu la Roca del Gríngol des d'un bon mirador, Just a sota d'aquest rocallam també hi han les restes d'una petita balma obrada.

Torneu cap a la pista i seguiu avall, amb pocs metres trobareu un trencall, aneu cap a la dreta, seguint les marques del camí ramader de Prades. Continueu per aquesta pista durant una estona, fins que ja uns metres més avall trobeu un petit camí a mà esquerra, que serveix de drecera per anar a parar a una altre pista, on des d'aquí, ja veieu la bassa per extinció d'incendis, ara esteu al Coll Serafi. Aquí seguiu cap a la dreta, direcció cap a l'ermita de Mare de Déu de l'Abellera.

Sortireu a una altre pista, continueu tot recte. Quant estigueu passant per la base de la cinglera de la Roca dels Corbs, la pista es converteix amb corriol, seguiu per aquest corriol que no té pèrdua fins a sortir a un trencall de camins, aneu lleugerament a la dreta, i ja haureu arribat a la porta d'entrada de l'ermita de Mare de Déu de l'Abellera, i dic entrada perquè segurament us la trobareu tancada, però la podreu veure per un petit forat que hi ha a la porta. Un cop vista torneu enrere fins al trencall de camins i aneu direcció cap a Capafonts.

***L'ermita de la Mare de Déu de l'Abellera, és un edifici del 1570 incrustat en una cinglera de 1020 metres, aprofitant una cova que havia servit d'aixopluc. La llegenda explica que la imatge de la Verge fou trobada per un pastor que en veure un eixam silvestre s'hi acostà per recollir la mel, allà trobà la imatge de Maria, se l'endugué i en voler ensenyar-la es trobà que no hi era, l'endemà es tornà a repetir el fet i decidí comentar-ho al capellà, tots tornaren al lloc i en veure-ho determinaren que allí s'hi havia de construir una ermita per la Verge. Al recinte hi visqué, cap el 1484, Fra Bernat Boill, que acompanyà Colom en el seu segon viatge a Amèrica.***

Aquest corriol baixa de valent, per un bonic bosc, passant pel costat de la Font de la Verge de l'Abellera o  Font de la Bullanga i ja a baix de tot sortiu a una pista. Ara ja seguiu indicacions cap a Capafonts sense abandonar aquesta pista i seguint la mateixa direcció. Desprès d'uns 3 quilòmetres arribareu un altre cop a Capafonts.