diumenge, 10 de desembre del 2017

Castell de l'Areny - Sant Romà de la Clusa - Roca de la Clusa

Accés: Heu d'anar fins a Vilada, i venint de Berga, passeu el poble i veureu el trencall cap a Castell de l'Areny, aneu cap aquí. Passats uns 6 quilòmetres arribeu a Castell de l'Areny, aparqueu al costat de l'ajuntament.

Notes: Si feu servir el mapa Alpina Catllaràs - Picancel, pareu atenció, ja que el tram del GR 241 que surt al mapa, no coincideix amb el que us trobareu físicament. Jo explicaré el que ens vam trobar físicament tot i no coincidir amb el del mapa.

Panoràmica des del Ras de Clarent

Sortiu de Castell de l'Areny, just al davant de l'Ajuntament, aquí i surt el GR 4, amunt per unes escales, aneu per aquí, direcció cap a Sant Romà de la Clusa. Ara haureu de seguir aquest GR durant força estona, remuntant la serra del Rocs dels Castell, passant per Les Pilones (antic telefèric per baixar fusta de la muntanya) i desprès d'un descens arribeu a Sant Romà de la Clusa, antic poble i parròquia, ara pertanyent a Castell de l'Areny i on hi ha també un refugi.

***El topònim de la Clusa surt esmentat a l'acta de consagració de Sant Llorenç prop de Bagà el 983; el monestir tenia en aquest lloc dos masos. La vida eclesiàstica al redós de l'església de Sant Romà, començà segurament al segle XII, data de referència a l'església ni a cap dels seus preveres. L'any 1211, Berenguer de la Clusa, diaca, signa com a testimoni. Durant el s. XIV el lloc pertanyia a la seva muller, senyora de Portella i de Llussà, donaren als homes de la Clusa el bosc del mateix nom, que aleshores pertanyia al castell de Roset. Posteriorment inclòs dins la baronia de Pinós i Mataplana era un centre independent, fins i tot del castell de l'Areny, amb el que sovint hi tenien problemes pels emprius dels llocs.

Entre 1963 i 1965 fou restaurat tot el conjunt. Fins al 1936 es conservava a l'església mateixa una talla romànica d'1,20 m. d'una majestat, perduda durant la guerra civil (1936- 1939).***

Un cop aquí, abandoneu el GR 4 que passa per davant del refugi i se’n va a l’esquerra, i agafeu el GR 241, que transcorre per un corriol a la vostra dreta. Com ja he dit a les notes, el GR no coincideix amb el que surt al Mapa Alpina, en tot cas, vosaltres feu cas a les marques que us trobeu sobre el terreny. Bé, aneu seguint el corriol que transcorre per dins el bosc, remuntant el Rec de Clarent fins que desprès de força estona arribeu al Ras de Clarent, espectacular mirador des d'on és pot veure bona part central de Catalunya.

Des d'aquí, continueu seguint el GR, que ara s'enfila per una pista i pocs metres enllà l'abandona per endinsar-se un altre cop dins el bosc. Desprès de passar per una clariana arribeu al Coll Pan, on hi ha una pista transversal de dreta a esquerra. Aquí vosaltres aneu tot recte, abandonant el GR, seguint la carena i avançant sense un camí aparent, No patiu, només heu de seguir la carena fins arribar al Serrat dels Tres Batlles, d'es d'aquí continueu seguint la carena a l'esquerra, direcció cap a la Collada d'Ardericó, on un prat verd i les vistes al Pedraforca al fons us acompanyaran. Continueu per la carena, ara seguint alguna que altre marca de color groc i alguna fita. Amb poca estona arribeu al Pedró del Pla de l'Orri, o Puig Lluent, on hi ha un punt geodèsic.

Ara baixeu tot seguint la carena, seguint marques de color groc fins arribar a un gran clar, on hi ha una pista, és la Collada del Pla de l'Orri, ara seguiu la pista a la dreta, per poc més endavant tornar a trobar un altre trencall de pistes, just al costat de la Roca del Catllaràs. Aquí trobeu el PR C-52, seguiu-lo tot recte. Poca estona més endavant trobeu una pista a mà esquerra, aquí abandoneu el PR i seguiu per aquesta pista. La pista no és més que una drecera, així que més endavant, i desprès d'abandonar un trencall a mà esquerra torneu a sortir al PR, o millor dit al GR 4, ja que al PR C-52 li han canviat el recorregut uns metres més avall.

Ara aneu direcció a la Collada de Sant Miquel, on arribareu en pocs metres. Un cop a la collada, abandoneu el GR i agafeu un corriol que marxa a mà dreta, passant per un pas de fusta per evitar que els ramats s'escapin. Un cop passat aquest pas, aneu seguint la carena, sense pèrdua alguna, tot seguint el corriol. Passeu pel Cap de la Roca de la Clusa i comenceu a baixar, tot resseguint un filat elèctric. Més endavant arribeu a un trencall, aquí el corriol se’n va cap a la dreta, direcció Sant Julià de Cerdanyola, vosaltres abandoneu el corriol que veníeu seguint i baixeu cap a l'esquerra, pel mig d'unes feixes abandonades, sense camí i direcció a una masia que queda a sota, Can Serra.

Desprès de baixar les feixes camp a través arribeu a Can Serra, passeu pel costat, i sortiu per la pista d’accés a la masia. Sortiu a una altre pista, senyalitzada com a GR 4. Deixant de banda la pista que s’enfila amunt, vosaltres aneu a la dreta, resseguint el Rec de Cabanelles, que teniu a la vostre dreta. Poc més avall retorneu a la pista, seguiu-la avall. Ara no heu d'abandonar aquesta pista fins arribar un altre cop a Sant Romà de la Clusa. Un cop a Sant Romà, heu d'agafar el traçat del GR 241, que s'esmuny pista avall direcció cap a Castell de l'Areny.

Ara haureu de seguir aquesta pista durant força estona, deixant de seguir les marques del GR 241 quant aquest se'n va per una pista a la dreta direcció cap a la Nou de Berguedà. Passeu per davant de la Masia del Clot, on també hi ha una àrea de pícnic. Continueu baixant per la pista sense pèrdua fins que arribeu als 2 revolts. Passats els 2 revolts heu de parar atenció a trobar un corriol a mà esquerra, senyalitzat amb fites. Heu d'agafar aquest corriol, que no és més que una drecera i que seguint alguna que altre marca de color vermell us deixarà a la Masia de Deixesa.

Per no passar per dins la finca, rodegeu la masia per la seva esquerra, tot resseguint un corriol, que amb pocs minuts us deixarà davant l'entrada de la masia, i així haureu respectat la propietat privada. Ara baixeu per la pista avall fins a sortir a la carretera que dona accés a Castell de l'Areny. Seguiu carretera amunt, fins a trobar una pista a mà dreta, aquí agafeu la pista, passeu pel costat d'una font i enllaceu amb el GR 4. Ara seguiu el GR a mà esquerra que s'enfila corriol amunt fins a sortir un altre cop al poble.