diumenge, 29 de gener del 2012

Coves Collbató - Sant Joan - Sant Jeroni - Albarda Castellana

Temps aproximat: 5-6h
Desnivell: 1.200m

Accés: A Collbató s'hi accedeix tant de Barcelona, com de Lleida per l'autovia A2. Agafeu la sortida de Collbató. L'excursió comença a l'aparcament de l'ermita de la Salut (carretera de les Coves del Salnitre)

Notes: Res d'especial, és una excursió llarga i amb desnivell, però si s'està acostumat a caminar no hi ha cap problema.

Situats a l'aparcament de l'ermita de la Salut, agafeu el camí que surt a l'esquerra (GR), al costat de la carretera que puja a les coves. Més amunt sortiu a la carretera, seguiu-la amunt, arribeu a l'aparcament de les coves, pugeu el primer tram d'escales i quant giren a la dreta, deixeu-les i agafeu el corriol que surt davant vostre. Anireu pujant i baixant i salvant diferents torrents, a mesura que aneu avançant us anireu trobant les diferents coves (Freda, Gran i Arnes).

Quant baixeu de visitar l'ultima cova, la de Les Arnes, agafeu un camí que es dirigeix a la dreta, arribareu a un camí transversal, agafeu-lo també a la dreta, de cara a la muntanya. Poc més enllà us trobareu un trencall de camins, agafeu el de l'esquerra, marcat com a GR i que us portarà davant de la famosa Taca Blanca (l'estelada).

Un cop a dalt gireu a la dreta, passareu per les voltes, l'avenc petit de Costa Dreta i més amunt arribareu al trencall de Sant Joan, agafeu-lo i aneu pujant durant 25-30 minuts fins que sortiu a sota de l'ermita de Sant Joan. Un cop a dalt del camí veureu unes escales davant vostre, pugeu per elles fins arribar a un trencall, aneu a la dreta i baixeu unes altres escales (escales de Jacob). Amb 10 minuts estareu al camí de Sant Jeroni.

***L'ermita de Sant Joan, que va ser construïda en el segle XIX i al costat de l’ermita de Sant Onofre. Antigament les ermites de Sant Joan Baptista i Sant Onofre van estar unides per una passarel·la ja que només hi ha 30 pams de distància entre totes dues. L’ermita es va aixecar aprofitant una balma natural, sota una penya, a la vessant de la muntanya per protegir-la de les inclemències meteorològiques i gaudir d’una bona vista. Va ser residència dels abats Garriga, Tocco i Salinas, aquest darrer la va restaurar el 1591. Durant la Guerra del Francès, l’ermita va ser destruïda per l’exèrcit gal.***

Un cop al camí de Sant Jeroni aneu a l'esquerra i sempre seguint indicacions. Les vistes són fabuloses. Passareu per un trencall a l'esquerra que porta al Bruc i Collbató que agafareu més tard. Continueu camí amunt i arribareu a l'ermita de Sant Jeroni, ara només us queden 5 minuts fins arribar al cim de Sant Jeroni (1237m).

Baixeu fins el trencall que heu vist abans, que ara el tindreu a la dreta i que està marcat amb punts blaus i grocs. El camí fa un parell de tombs i arriba a una esplanada, vosaltres aneu seguint els punts blaus que amb un parell de grimpades us portaran al cim de l'Albarda Castellana (1177m), sostre comarcal del Baix Llobregat.

Baixeu fins a l'esplanada i agafeu el corriol baixador de l'esquerra marcat amb punts grocs. Més avall trobareu un trencall a l'esquerra, aneu direcció al Bruc, tot seguint les marques de PR. Més avall deixeu un corriol que marxa a l'esquerra i seguiu el de la dreta, marcat amb PR i amb un senyal de fusta que diu Can Jorba. Esteu baixant pel camí dels Francesos.

L'heu d'anar seguint durant un 35-45 minuts, és un corriol molt entretingut que passa per un bosc obac i amb molta vegetació. Més avall, entre pins, i el camí més ample, anireu a parar a la pista de Collbató al Bruc. Aneu a l'esquerra. Passareu pel costat del restaurant de Vinya Nova, i uns 25 minuts desprès entrareu al poble de Collbató. Continueu pel carrer tot recte en direcció a l'església, un cop allà aneu seguint indicacions per anar a l'ermita de la Salut i arribareu a on teniu el cotxe.