dilluns, 15 d’agost del 2016

Predraforca Integral (Superior, Calderer i Inferior)

Accés: Agafar la carretera C-16 amb direcció Berga i abans d'arribar a Guardiola de Berguedà agafar el trencall de Gósol - Saldes. Al arribar a Saldes s'ha de seguir les indicacions cap al Refugi Lluís Estasen. L'excursió comença a l'aparcament del Mirador de Gresolet.

Notes: La pujada cap el cim del Calderer es fa per trams equipats amb cadenes. S'ha d'anar amb compte perquè el segon tram al Calderer és bastant vertical i s'ha de tirar fort de braços.

La pujada per la canal del Pollegó Inferior és bastant vertical, però no suposa cap problema.

Panoràmica des del Pollegó Superior

Panoràmica des del Calderer

Panoràmica des del Pollegó Inferior

Aparqueu el cotxe al Mirador de Gresolet, aquí veureu unes escales que pugen just al costat de la carretera, pugeu i us endinseu dins el bosc. Pocs metres més amunt trobareu un trencall, agafeu el camí de l'esquerra. Més amunt trobareu un trencall de camins, aneu a l'esquerra i amb poca estona arribareu al Refugi Lluís Estasen.

Des del refugi, i ja marcat amb PR C-23 (marques blanques i grogues) comença el camí que us portarà al Coll de Verdet. Primer el camí és bastant planer, recorrent un bonic bosc d'avets i salvant alguna torrentera, desprès de poca estona el camí ja comença a empinar-se, pujant de valent fins arribar desprès de força estona al Coll de Verdet.

Un cop al Coll de Verdet, heu d'anar cap a l'esquerra (seguint marques grogues), de cara a la muntanya. A partir d'aquí i durant 1 hora aproximadament haureu d'anar enfilant-vos per la cresta, pujant i baixant, fen servir les mans en algun moment i gaudint dels últims metres fins el cim, d'una manera molt entretinguda. Un cop a dalt del Pollegó Superior, les vistes són magnífiques.

Des del Pollegó Superior comenceu el camí de baixada cap a l'enforcadura. Pocs metres enllà l'heu d'abandonar per seguir la carena que porta fins al Calderer, cap a l'esquerra. Aneu seguint endavant sense camí evident, anant a buscar una gran paret davant vostre. Quant arribeu a la base de la paret veureu una canal equipada amb cadenes, pugeu-hi, no té massa dificultat.

Un cop dalt veureu el que és ja el cim del Calderer. Ara baixeu per anar a buscar una altre canal, més dreta, i més difícil de fer, ja que s'ha de salvar una bona paret vertical, una cadena serà d'ajuda, tot i que s'ha de fer una bona força de braços. Un cop a dalt, avanceu un metres i arribeu al Cim del Calderer, que és el que surt a totes les típiques fotos del Pedraforca, i no pas el Pollegó Superior, que queda amagat el darrera. Des del Calderer i mirant cap el Pollegó Inferior, ja podeu divisar la canal evident per on heu de pujar, no és la que puja directe al cim, sinó la que va una mica més en diagonal i no tan dreta, en forma de “V”.

Bé, un cop fet teniu 2 opcions. Si no voleu tornar enrere per les cadenes podeu tornar per la canal que baixa avall des del cim del Calderer, camí senyalitzat amb marques vermelles. Tot i que algunes ressenyes indiquen que per fer aquesta canal s'ha de fer un ràpel, no és necessari si no es vol, ja que hi han 3 passos de III i IV grau que es poden fer amb precaució i assegurant el pas.

Si torneu enrere per on heu vingut, aneu amb compte a buscar el camí de baixada del Pollegó Superior. Un cop al camí baixeu fins a l'enforcadura i dirigiu-vos cap a la base del Pollegó Inferior, anant a buscar la canal que heu vist des del Calderer. Un cop a la base de la canal enfileu-vos-hi, ni hi ha cap problema, tot i que és força vertical.

Un cop a dalt de la canal sortiu al darrere del Pollegó Inferior, on hi veureu una petita tartera. Des de dalt la canal comenceu a baixar per la tartera, amb compte, ja que està bastant descomposta. Aquí heu d'estar atents a trobar una canal herbada a la vostra esquerra. És força vertical, però amb cura es pot pujar-hi be. A dalt de tot d'aquesta canal hi ha un petit pas on s'ha de grimpar una mica, però sense massa dificultat.

Ja superat aquest petit pas, aneu amb diagonal i amb tendència a l'esquerra per acabar assolint el cim del Pollegó Inferior, sens dubte, més difícil que el seu germà gran el Pollegó Superior.

Pel descens ja veureu que hi han unes marques de color verd, bastant desdibuixades, però que us ajudaran a anar seguint el camí. Bé, passeu per un petit tram equipat amb una corda, més avall la baixada s'inclina bastant, seguint sempre la carena, i més avall passant pel Balcó de la Joaquima. El camí, més tard entra tímidament al bosc, per un bon tros més avall passar per un tram de tartera. El camí acaba sortint al final de la Tartera de Saldes, on encara l'haureu de seguir uns quants metres de cara avall. Ara ja només heu de seguir les marques del PR C-23 i amb uns 30 minuts tornareu a estar al Refugi Lluís Estasen , on el cotxe ja queda ben a prop.