dimecres, 5 de novembre del 2014

El Carlit (per la Bollosa)

Accés: Heu d'anar fins a la població de Puigcerdà, des d'aquí anar en direcció cap a França, cap a la població de Mont-Lluís. Abans d'entrar a dins la població heu de seguir indicacions cap Llac de la Bollosa. L'excursió s'inicia al peu de la pressa.

Notes: Fins al peu de la tartera és una excursió agradable, envoltats de molts estanys i sense salvar gaire desnivell, de la tartera cap amunt es converteix ja amb una excursió d'alta muntanya, amb un fort desnivell i un tram final on s'ha d'anar grimpant pel millor pas.

Panoràmica des del cim del Carlit

Sortiu del l'Estany de la Bollosa i dirigiu-vos a dalt de la pressa, aquí veureu l'únic estany artificial de tots els que veureu i també el més gran, agafeu el corriol que teniu just al davant, que passa pel costat d'una creu de ferro clavada a sobre d'una roca. Sortiu a la pista i aneu a l'esquerra, al cap de pocs metres i seguint indicacions, deixeu la pista i agafeu el corriol que s'endinsa dins del bosc. A partir d'aquí hau d'anar seguint marques de color groc i al cap de 30 minuts arribareu al primer estany, l'estany del Viver.

Aquí seguiu el corriol de l'esquerra, al tornar tornareu pel que va pel marge de l'estany Viver. Bé, continuant per l'altre corriol i pocs metres de l'estany Viver teniu a la vostre esquerra l'estany Negre, situat a 25 metres del corriol. Vist l'estany, recupereu el corriol i avanceu, no tardareu gaire a veure 2 estanys més, l'estany de la Comassa i l'estany Sec, comunicats entre si per un petit rierol que heu de traspassar.

Passats aquests estanys passareu per un petit altiplà des d'on ja podreu veure l'objectiu del dia, el Carlit, la punta més alta de la serralada que veureu al fons de la vall. El corriol descendeix uns metres per anar a parar davant d'un pont de fusta que salva el riu que comunica els estanys de la Valell i l'estany Llong. Traspasseu el pont i continueu dirigint-vos cap a dins de la vall.

Traspassareu un parell d'altiplans i arribant ja a la base de la tartera, trobareu un camí que s'ajunta per la dreta, desprès haureu de tornar per aquest camí, al fons a la dreta veieu l'estany Sobirà. Continueu recte, i ara ja amb un clar ascens, pujant per l'esquerra de la tartera, però per un camí ben fressat. Arribats a dalt el Coll Colomer veureu l'estany Gelat de Sobirà, el que es troba a més alçada de tota la Cerdanya.

Ara ja, amb el Carlit al davant, aneu seguint la carena i us haureu d'enfilar per la costeruda aresta, per acabar progressant en diagonal cap a la dreta, per la cara nord i seguint marques vermelles. Aquí haureu de fer servir les mans en alguns casos, però sense haver-hi cap pas extremadament delicat. Un cop a la canal acabeu de pujar fins al coll que separa el Carlit i el Carlit de Baix i aneu cap a l'esquerra per arribar al cim del Carlit (2921m).

Un cop hageu gaudit de les impressionants vistes que ens ofereix el Carlit, sobretot de la zona de les Bolloses, baixeu pel mateix camí que heu seguit pujant fins arribar al trencall de camins just al peu de la tartera, aquí ara agafeu el corriol de l'esquerra, per anar a resseguir l'estany Sobirà per la seva dreta. Continueu seguint aquest corriol evident i passeu per l'estany de Trebens, separat de l'estany Sobirà per un pont de fusta que heu de travessar, resseguiu aquest estany ara per la seva esquerra i arribats al desaigua heu de parar atenció i seguir el petit rierol que baixa cap a l'estany de Castellar i anar seguint el corriol que el voreja també per la seva dreta.

Aneu seguint aquest corriol que no té pèrdua, i aneu trobant estanys... el de Dugues i el de Viver, el que ja heu vist al començar aquesta excursió. Ara ja amb terreny conegut només heu d'anar seguint el camí fins arribar un altre cop a l'estany de la Bollosa.