dijous, 19 de maig del 2016

Capafonts-Cova de les Gralles-Salt de la Pixera-Toll de l'Olla

Accés: Heu d'arribar a la localitat de Capafonts, hi podeu accedir des de Prades, des de La Febró o des de Mont-Ral, teniu moltes possibilitats depenen des d'on us desplaceu. La ruta comença al carrer Pau Casals.

Notes: Ruta fàcil i la gran part del recorregut senyalitzada.

Per veure els diferents salts d'aigua amb tot el seu potencial és millor anar-hi en èpoques de pluja o als pocs dies d'haver plogut.

Cova de les Gralles

Salt de la Pixera

Toll de l'Olla (part1)

Toll de l'Olla (part2)

Sortiu del carrer Pau Casals fins que a la vostre esquerra s'acaben les cases, aquí veureu una pista a l'esquerra, agafeu-la. Allà mateix, al recte, baixa un corriol molt fort en direcció a uns xiprers que hi han més avall, agafeu-lo i més avall sortiu a una altre pista, seguiu-la a l'esquerra i traspasseu una riera. Aquí seguiu una pista cimentada amb direcció cap a la Llúdriga. Més amunt aquesta pista cimentada es converteix amb pista de terra i acaba amb una cadena. Traspasseu-la i pocs metres enllà agafeu un corriol a mà esquerra que s'endinsa dins el bosc.

Poc després d'agafar aquest corriol trobareu un trencall de corriols, si aneu a l'esquerra us acostareu fins al riu, continueu pel de la dreta, passeu per un petit mirador a una resclosa i poc més enllà arribeu a Les Tosques, un indret on el riu fa uns tolls d'aigua cristal·lina i blau turquesa que semblen una bassa d'oli, un indret impressionant. Continueu camí amunt, on anireu veient diferents tolls d'aigua, i ja a dins el bosc arribeu a la Font de la Llúdriga. La font no és més que un forat d'on neix el riu que heu vingut seguint fins ara i les aigües baixen torrent avall, aneu seguint la corrent i hi arribareu.

Ara aneu uns passos enrere i busqueu una pista a pocs metres de la font, seguiu-la a la dreta, amb pocs metres heu de trobar un corriol a l'esquerra que puja fort amunt, agafeu-lo. Aquest corriol els primers metres puja fort amunt, per desprès planejar una mica amb vistes ja al Torrent de l'Horta. Més endavant trobareu un altre trencall de corriols, aneu direcció cap a la Cova de les Gralles. El corriol mica en mica es va acostant a la llera del torrent, i desprès de passar per una estreta escletxa arribeu a al Cova de les Gralles, on la seva immensitat i la tranquil·litat de l'indret us captivaran. Ara torneu enrere fins el trencall de corriols.

Un cop al trencall seguiu amunt. Més amunt, just on el corriol comença a descendir una mica, veureu una fita gran a mà dreta, agafeu aquest corriol i aneu amunt. Al fons, a dalt de la carena ja diviseu un forat a la roca, és el Pont de Goi, on la roca forma un pont natural, passeu per sota i desprès traspasseu-lo just per sobre. Des d’aquí les vistes sobre el Barranc de l'Horta són impressionants. A partir d’aquí els camins que heu de seguir seran tot pista. De moment aneu seguint les senyalitzacions fins a la Font Nova, que veureu amagada darrere d'uns matolls.

Un cop arribeu a la Font Nova heu de seguir indicacions cap a la Cova del Grèvol, de moment encara per pista. Potser trobareu algun trencall on no hi hagi cap pal indicador, però sempre agafeu el trencall de l'esquerra. Passeu pel costat d'una barraca de metall i poc més avall trobareu un pal indicador on posa "Pixera". Bé. aquí si continueu pel corriol anireu a parar a la Cova del Grèvol, però abans, seguint el marge dret del torrent que teniu a baix a l'esquerra i sense un camí evident, heu d'arribar a la part de dalt del Salt de la Pixera, el precipici que teniu als vostres peus és brutal. Un cop vist torneu enrere fins a tornar al corriol.

Ara si continueu uns metres pel corriol i arribeu a la Cova del Grèvol, enclavada en un indret fresc i ombrívol. Un cop vista seguiu pel corriol, passeu per varies cavitats al marge del camí. Desprès d'anar resseguint la base de la cinglera i que el camí hagi anat girant cap amb tendència cap a la dreta arribeu a un trencall senyalitzat. A l’esquerra aniríeu cap a la Foradada, a la dreta cap el Portell de Mariàngela, aneu cap a la dreta i seguiu el corriol que ara puja fort amunt. Desprès d'una estona trobareu un trencall de corriols, agafeu el de l'esquerra que se'n va avall, on acaba travessant un torrent i puja amunt.

Desprès de força estona de caminar per aquest corriol estret i ombrívol sortiu a un tram totalment descobert, on no hi ha vegetació i el terreny és pedregós. Esteu al Portal de Mariàngela, aquí heu de veure un corriol que se'n va de cara avall resseguint la carena, agafeu-lo. Aquest corriol baixa de valent fins a sortir a la carretera que va de Capafonts a Mont-Ral. Traspasseu la carretera i just a l'altre costat hi surt una pista que va direcció a una barraca que es veu al fons, seguiu aquesta pista que més endavant és converteix amb corriol, baixa molt fort avall i surt a la llera del Riu Brugent.

Un cop a baix al riu teniu 2 opcions, una és anar cap a l'esquerra i tornar per una agradable passejada cap a Capafonts (1h), l'altre és anar cap a la dreta i seguir el riu fins a sortir a l'impressionant Toll de l'Olla (1h més anar i tornar). Nosaltres vam anar fins al Toll de l'Olla. El camí no té pèrdua, es va traspassant el riu per diferents guals i després de fer un tram de corriol sortiu a la carretera, 5 minuts carretera amunt arribeu al Toll de l'Olla, un indret magnífic. Un cop gaudit torneu enrere i aneu seguint el corriol que ressegueix el Riu Brugent.

Anireu trobant diferents tolls d’aigües tranquil·les, traspassareu el riu unes quantes vegades més, passareu pel costat de La Manugra, que sembla mentida la manera com s'aguanta. Ja a prop de Capafonts i no tant encaixonats a la llera del riu passeu pel Pont Vell, un bellíssim pont construït entre unes petites gorges, des d’aquí també podeu anar fins la Font del Molí, perfectament indicada. Ara ja no us queda quasi bé res per arribar a Capafonts.