dimarts, 21 de març del 2017

Canal de l'Ordiguer - Canal de Cristall

Accés: Heu d'anar fins a la Cerdanya, un cap allà anar fins a la població de Martinet i aquí agafar la carretera direcció a Montellà. Ja en aquesta carretera secundària heu d'anar seguint indicacions cap a Estana. Un cop a Estana podeu deixar el cotxe a la mateixa població o continuar uns 700 metres per pista forestal fins al Coll de Pallers, on hi ha un aparcament habilitat.

Notes: Tema material va amb concordància amb l'estat de la neu. Nosaltres no portàvem pràcticament res per assegurar i no vam fer servir res de res.

Nosaltres ens vam trobar unes canals bastant fàcils, o almenys molt més fàcils del que havíem llegit en algunes ressenyes. El primer ressalt curt i fàcil, el segon estava cobert, la pendent de la canal acceptable, cap cosa que donés sensació de perill, ja dic, almenys en l'estat de la neu d'aquell dia que estava en perfectes condicions.

Panoràmica des del Puig de la Canal de Cristall

Sortiu del Coll de Pallers, o d'Estana, depenent d'on hagueu deixat el cotxe i aneu seguint el PR-C121 direcció Prat de Cadí. Desprès de seguir sense pèrdua aquest corriol i passat 1 hora aproximadament arribeu a Prat de Cadí, d'es d'on es tenen unes vistes impressionants de la Cara Nord del Cadí i totes les seves canals.

Ara traspasseu aquest magnífic prat i dirigiu-vos cap a la de la cara nord.  A no ser que sigueu els primers a obrir traça a la neu (força difícil ja que és una zona molt concorreguda) haureu d'anar seguint les traçades cap a l'inici de la Canal de l'Ordiguer, que és la canal que queda molt encaixonada i estreta, a la dreta del Roc de l'Ordiguer, imponent davant vostre. Ja al peu de la canal és hora de com a mínim posar-se el casc, ja que la caiguda de pedres és bastant habitual.

Al cap de poca estona d'iniciar la canal ja hi ha el primer ressalt, que en funció de la neu que hi trobeu us costarà més o us costarà menys. Nosaltres ens vam trobar 1- 2 metres de roca i gel que amb l'ajuda del piolet vam passar força bé. A partir del ressalt la pendent augmenta una mica i us trobeu amb la primera variant de la canal. Per la variant de l'esquerra augmenta la dificultat, ja que hi ha un bon ressalt de roca a mitja canal, per la de la dreta seguiu la via normal, vosaltres cap a la dreta on la pendent continua força inclinada.

A mesura que aneu pujant la pendent es suavitza una mica i arribeu a una altre variant de la canal. A la dreta seguiríeu la variant normal, la més fàcil, per la de l'esquerra agafaríeu una variant que surt al cim del Puig de la Canal de Cristall, i té una sortida per un canaló molt estret i força costerut. Vosaltres aneu a l'esquerra, cap a la canal una mica més inclinada.

Seguiu pujant sense complicacions cap el canaló, que passa entre la paret i una agulla. Poc abans d'encarar el canaló podeu desviar-vos una mica cap a l'esquerra per sortir a un petit mirador i pujar cap el canaló per una petita carena. Un cop fet el curt canaló i ja als últims metres, segurament haureu de pujar o esquivar la cornisa que si forma habitualment.

Un cop a dalt del Puig de la Canal de Cristall teniu unes vistes impressionants tant de tota la Cerdanya i el Pirineu, com de la cara nord del Pedraforca, Serra del Verd, Port del Compte i tot el mantell blanc de la part de dalt de la Serralada del Cadí. Des d'aquest puig, baixeu cap a l'est, cap a buscar l'entrada de la Canal de Cristall. Pocs metres més avall ja esteu a l'inici de la Canal de Cristall, que a primera vista impressiona una mica. Nosaltres des d’aquí vam optar per allargar una mica més la ruta i vam pujar fins el Salt del Sastre. Volíem anar fins al Pic de Costa Cabirolera, però quant vam veure ben bé a on estava vam decidir deixar-ho estar, per avui ja ni havia prou.

Bé, situats un altre cop a l'inici de la Canal de Cristall s'ha de parar atenció, per baixar segurament hi haurà algun ressalt de neu, o fins i tot alguna cornisa però és més senzill del que sembla, (l'estat de la neu influirà evidentment). És pot fer un ràpel aprofitant el pal indicador i així passar més bé els metres més delicats de la canal. Baixeu amb cura aquests 3-4 metres que pot haver-hi fins a trobar un terreny més amable i comenceu a baixar més fàcilment.

Tot i ser més fàcil que la canal veïna de l'Ordiguer la Canal de Cristall també té força pendent i cap al final us podríeu trobar algun ressalt de roca, tot i que molt més fàcil que el de la canal veïna. Quasi bé a baix, quant la canal comença a obrir-se una mica, heu de decantar-vos una mica cap a l'esquerra, anant a buscar un petit pas o collet. Quant trèieu al cap a l'altre costat des d'aquest collet veureu que hi ha una bona baixada d'es d'aquest punt, vosaltres avall va doncs.

Baixeu fort fins arribar al bosc, un cop al bosc intenteu seguir una línia força recte per traspassar-lo i amb pocs metres sortiu un altre cop al camí que heu fet servir de pujada des del Prat de Cadí fins a la Canal de l'Ordiguer. Des d'aquest punt només us queda tornar cap al cotxe pel camí que heu vingut.