dijous, 10 de juliol del 2014

Serra de Busa

Accés: Heu d'agafar la carretera C-55 en direcció Solsona. Al poc de passar per Cardona heu d'estar atents a trobar un trencall a la dreta on indica Navès. Aquí agafareu una carretera secundaria, hi heu d'anar seguint indicacions fins a Navès. Un cop a Navès agafeu la C-26 en direcció a Berga. Al cap d'uns 2 quilòemtres heu de trobar un trencall a l'esquerra en direcció a la Vall d'Ora. Seguiu carretera amunt fins que arribeu al davant del monument al compte Guifré el Pilós, aparqueu al davant.

Notes: Ruta llarga, que en algun tram heu d'estar atents per anar seguint el camí.

Molt recomanable portar mapa.

Mapa Alpina (Vall del Lord - Port del Compte)

VIDEOS

Sortiu de l'aparcament carretera amunt, deixant a la vostre esquerra el veïnat de Sant Lleïr. Pocs metres enllà s'acaba l'asfalt i comença una pista. Més enllà la pista comença a baixar suaument i un cop a baix heu d'estar atents a trobar un caminet a l'esquerra, que us portarà a un pont que travessa el riu Aigua d'Ora. Arribats a l'altre costat aneu a l'esquerra, on poc més amunt trobareu una pista que bé de la dreta, agafeu-la i passeu per davant d'una bonica casa. Arribats a l'altre banda heu de trobar una altre pista, aquí seguiu-la a l'esquerra, buscant sempre uns pals de fusta que us serviran de guia.

*** La llegenda medieval fou recollida durant el Renaixement, vivificada de nou durant la Guerra dels Segadors i la Guerra de Successió, i finalment rescatada de l'oblit durant la Renaixença. Paral·lelament la Llegenda de les quatre barres de sang del valencià Pere Antoni Beuter, recollida el 1551 i divulgada arreu, el feia caure ferit mentre lluitava contra els normands al servei del rei de França, explicant que davant la petició del comte perquè el rei li donés un escut d'armes, aquell es mullà els dits amb la sang del comte i els passà per sobre l'escut daurat, donant lloc al que seria considerat posteriorment l'escut de Catalunya.***

Seguint pals arribareu al davant de l'entrada de Cal Solà, on a la vostre dreta trobeu un pal indicador per pujar cap a Busa. Seguiu el corriol que mica en mica s'enfila de valent. Aneu seguint els pals indicadors en direcció cap a l'Escala de Busa, fins que arribeu a un pal on indica La Balma del Xalet, que va servir de refugi durant la Guerra Civil, amb 5 minuts i arribareu. Un cop vista torneu enrere i continueu pujant.

Un cop a dalt sortireu a una pista que heu de seguir a la dreta, passant pel davant de la masia de Can Orriols. Aquí aneu seguint indicacions cap a l'Escala de Busa, passareu per davant de la Font dels Reguerets. Seguiu pel camí fins que arribeu a l'Escala de Busa. Aquí s'ha d'anar una mica en compte ja que hi ha una bona caiguda, però no suposa cap mena de problema. Un cop a dalt de l'escala haureu d'anar pujant per unes escales de fusta clavades a la roca.

Un cop dalt de la cinglera, aneu seguint el camí, que us portarà al Pla de Busa. Aquí heu d'anar seguint els diferents pals de fusta que us ajudaran a anar seguint el camí, fins que sortiu a una pista ben marcada. Aquí aneu a la dreta fins a trobar un trencall. Aneu cap a Sant Cristòfol de Busa. Torneu enrere fins al trencall i aneu seguint indicacions cap El Capolatell.

Passeu pel costat de Can Vila i sense desviar-se del camí arribareu al mirador de la Creu de Capotat, des d'on es té una impressionant panoràmica de Sant Llorenç de Morunys, la Serra de Verd, la Serra del Lord, el Pedraforca i la Serra d'Ensija. Un cop contemplat el paisatge continueu pel camí i amb pocs minuts arribareu a la passarel·la d'accés al Capolatell, la famosa presó de Busa. Seguiu corriol amunt i aneu fins a l'extrem oest de la roca, d'es d'on es veu completament la pressa de la Llosa de Cavall, el Santuari del Lord...

Torneu enrere fins a la Creu de Capotat, aquí us heu d'enfilar seguint la carena. El corriol està poc definit i a vagades costa de seguir, però les fites i algunes marques blaves us ajudaran a anar seguint el camí. Desprès de força estona pujant, baixant i seguint la carena arribareu al cim del Cogul, sostre de la Serra de Busa. Continueu per la carena, ara ja amb clar descens, arribats a un coll veureu unes marques de color groc i verd, aquí heu d'abandonar la carena i agafar el corriol que descendeix molt fort per la Canal de la Casa de la Vila, un corriol amb forta pendent i molt ombrívol.

Baixant pel corriol arribareu a un trencall de corriols, vosaltres aneu recte. Ara el corriol planeja i més endavant s'eixample una mica. Més avall sortireu a una pista, seguiu-la recte, planejant. Obvieu qualsevol trencall de pistes i camins i seguint en algun cas alguna que altre marca groga. Desprès de caminar molta estona per la pista, trobareu un cartell on posa, d'una manera molt original, la direcció a seguir per a anar a Sant Pere de Graudescales. (cap a l'esquerra)

Agafeu aquest corriol que baixa molt fort per dins del bosc. Trobareu algun trencall però seguin les fites i algun que altre cartell, sortireu al davant de l'ermita de Sant Pere de Graudescales, enclavada al fons de la vall. Desprès d'haver visitat aquesta bonica ermita, heu de seguir la pista que va baixant pel costat del riu fins arribar a on teniu el cotxe.

***El monestir va ser consagrat l'any 913 i l'any 960 s'hi erigí el monestir dels benedictins. El temple actual, erigit cap al segle XII, tingué una vida curta.
La comunitat benedictina va decaure al segle XIII però fins a l'any 1504 no hi va desaparèixer el culte. Cap al 1680 s'ensorrà la part de ponent de la nau, cosa que va obligar a fer una paret prop del creuer per aïllar la part sinistrada de la que encara es trobava en bon estat. El retaule de Sant Pere fou traslladat a la parròquia de Busa. L'església quedà abandonada i gairebé en ruïna.
Als anys 60 es restaurà l'església i s'estudiaren les ruïnes del monestir. Als anys 80 hi hagué una nova restauració molt acurada, es van eliminar les restes de construccions annexes (el monestir) que enlletgien el conjunt i mig l'amagaven.***