dilluns, 16 d’abril del 2018

Pujol de la Mata - Els Caus - Gorg del Pare - Puig de la Balma

Accés: Heu d'anar fins Matadepera i allà continuar per la carretera BV-1221, que va de Terrassa a Talamanca. En el punt quilomètric 12,5 i enmig d'una corba, hi ha un solitari xiprer i una petita zona d'aparcament, aparqueu aquí.

Notes: Com sempre a Sant Llorenç del Munt vigileu amb la multitud de corriols i camins que hi han, depèn la zona és un autèntic laberint. Si porteu GPS i podeu anar seguint la ruta molt millor, tot i que s'hi us coneixeu una mica la zona es pot seguir fàcilment.

Excepcionalment ens vam trobar aigua per tot arreu, amb salts d'aigua on normalment no hi baixa res o si n'hi baixa, en baixa molta menys, realment espectacular.

Panoràmica des del Pujol de la Mata

Salt d'aigua de camí a Mura

Torrent d'Estanalles

Caus de Mura

Salt d'aigua Balma Riera d'Estenalles

Gorg del Pare

Puig de la Balma

Sortiu de l'aparcament i dirigiu-vos cap el xiprer, agafeu el corriol que fa un tomb a la dreta i puja paral·lel a la carretera. Més endavant avanceu per sota d'una línia elèctrica. Trobareu un trencall, aneu a la dreta. El corriol s'endinsa dins el bosc fins que arribeu a la solitària Font de l'Hort. Un cop vista continueu camí amunt remuntant una petita canal fins que sortiu a un camí més ample. Aquí aneu a la dreta i amb pocs metres sortireu a una pista senyalitzada com a GR-5. Seguiu recte seguint les indicacions cap al Coll d'Estenalles.

Passeu pel Collet del Vent, on veureu uns quants exemplars de magnífiques alzines. Continueu per la pista uns quants metres i no gaire més endavant heu de veure a la vostre dreta, a dalt d'un turó l'Ermita de Sant Jaume, pugeu-hi. Un cop vista baixeu de l'ermita baixant pel seu darrere fins a sortir un altre cop a la pista. Seguiu-la recte avall i anireu a parar a una petita bassa. Aquí heu de parar atenció i buscar un corriol que surt al costat esquerra de l'esmentada bassa, travessant un petit llom de roca, de cara avall.

Aneu seguint les fites d'aquest corriol una mica perdedor fins que en menys de 5 minuts arribareu a l'Avenc de Sant Jaume. Un cop vist aquest avenc torneu enrere fins a trobar un altre cop el corriol, ara aneu a l'esquerra i entreu dins el bosc. Aneu baixant per dins del bosc fins que sortireu a una cruïlla de camins. Aquí heu d'agafar el de l'esquerra, que segueix la carena del Muronell i va descendint suaument. Anant baixant heu de parar atenció a trobar un petit corriol a mà esquerra, un cop trobat i desprès d'una petita grimpada pugeu a dalt de l'Agulla del Moronell. Un cop vista retorneu al corriol, baixeu avall i amb poca estona heu de trobar un corriol a la vostre esquerra que us portarà a la Cova del Plana, penjada a la cinglera.

Torneu enrere fins el corriol i continueu a l'esquerra, de cara avall. Aviat el camí descendeix fortament fins que arribeu al mig del torrent, travesseu-lo i a l'altra banda trobareu un trencall de corriols. El de l'esquerra se'n va més avall, cap el torrent del Parrac, vosaltres aneu pel de la dreta que amb un breu ascens surt a un replà rocallós. Continueu amunt (obviant un trencall que bé de l'esquerra) i seguint sempre el camí en direcció al Pujol de la Mata, que teniu imponent davant vostre. Al cop de poca estona sortiu a un collet amb diversos camins.

Heu d'agafar el camí de l'esquerra que es va enfilant cap a la base del Pujol de la Mata. Un cop situats a la base, heu d'anar a buscar l'extrem dret, per on veureu que s'hi han instal·lat uns petits graons que ajuden a pujar fins el cim. Un cop gaudit de les vistes retorneu cap al coll amb l'encreuament de corriols. Aquí agafeu el de l'esquerra, que s'esmuny fortament i durant força estona pel Torrent de la Roureda.

Desprès de força estona baixant travesseu el torrent i continueu per aquest corriol que ara ressegueix la base esquerra del Pujol del Llobet, entre parets i cingleres sortireu a un coll ample, on hi ha una pista forestal just a sota d'una línia d'alta tensió. Aneu recte, anat a buscar un corriol que s'esmuny de cara avall, direcció cap al Torrent d'Estanalles, per on segur que baixa aigua. Aquí heu d'anar a buscar un corriol a mà dreta, que ressegueix el riu ben a prop, pel marge dret. Un cop passat el tram més estret (depèn de l'aigua que i baixi) agafeu ja un camí força més ample i que guanya una mica d'alçada.

Aneu seguint aquest camí direcció cap el Caus de Mura. Desprès de passar per alguna que altre passarel·la de fusta arribeu al Caus de Mura, una surgència d'aigua que brolla de sota terra i s'ajunta amb l'aigua que baixa pel Torrent d'Estanalles. Un cop vist, continueu pel camí senyalitzat en direcció cap el Gorg del Pare, tot passant per alguna que altre balma fins que, seguint indicacions, arribeu al Gorg del Pare.

Un cop gaudit d'aquest magnífic aneu direcció cap a Mura, tot passat pel costat d'alguna que altre font i de l'ermita de Sant Antoni. Ara ja entreu dins la bonica població de Mura, aneu fins a l'església i d'allà baixeu fins a trobar el riu un altre cop. Traspasseu-lo per sobre d'unes fustes i aneu camí amunt. Arribeu a un trencall, aquí aneu cap a la dreta, per una escales amunt. Ja a dalt, arribeu a un altre trencall, aquí torneu anar cap a la dreta, direcció cap al Puig de la Balma.

Aneu seguint per aquest corriol, passeu per la Creu de la Vila i desprès de força estona per aquest camí arribeu a un altre torrent. Traspasseu-lo, ja al davant teniu un dels millors indrets de tot el parc, el Puig de la Balma, un conjunt d'edificacions enclavades dins d'una enorme balma, que en període de pluges ens regala amb un magnífic salt d'aigua enmig d'aquest paratge, un dels meus favorits. Val la pena pujar fins dalt i gaudir d'una cervesa just al davant del salt d'aigua.

Un cop gaudit d'aquest magnífic indret heu d'agafar una pista a mà dreta. Desprès de planejar una mica la pista comença a pujar fort de valent fins que desprès d'una llarga pujada surt al Colet Roig, aquí continueu pujant a mà esquerra. Quant la pista ja planeja heu de parar atenció a trobar un corriol a mà esquerra, que se'n va en direcció cap al Puig Andreu, al davant vostre. Aneu avançant en direcció cap el puig fins arribar a la seva base. Si no voleu pujar-hi seguiu pel la seva dreta, si voleu enfilar-vos-hi aneu al costat de la balma obrada que hi ha a la seva base i pugeu just pel costat per una petita esquerda que hi ha.

Des de dalt es tenen unes bones vistes, ara baixeu per l'altre costat on hi ha un corriol que seguint a la dreta enllaçareu amb el que passa per sota, ara seguiu a l'esquerra. Arribeu a un trencall, vosaltres aneu recte, enfilant-vos per un corriol que puja amunt. A partir d'aquí aneu seguint per aquest corriol, el més fressat, sense fer cas d'altres corriols que aneu trobant. Més amunt haureu d'agafar un corriol secundari que se'n va a l'esquerra i acaba sortint a una pista, es el GR-5, seguiu-la de cara avall. Ja més endavant i seguint direcció cap el Coll d'Estanalles arribeu el Coll de la Garganta, on hi ha corriol a esquerra i dreta, vosaltres agafeu el de la dreta i amb 10 minuts arribeu a on teniu el cotxe.