dimarts, 13 d’agost del 2013

Els 6 3000 (Pica d'Estats)

Desnivell: 2000m

Accés: Arribeu fins el poble d'Àreu, al final de la Vallferrera, i agafeu la pista que va fins al Refugi de Vallfarrera, son 12 quilómetres, millor si ho podeu fer amb 4x4.

Notes: Es tracte d'una excursió d'alta muntanya, llarga, amb força desnivell i amb un temps molt canviant, normalment bufa molt de vent. mireu bé els mapes del temps i preneu la roba necessària (paravent,gorra....).

El circuit es pot fer en les 2 direccions, jo explicaré la ruta que en que es fa primer el Sotllo. Fent-ho d'aquesta manera l'ascensió a la Punta Gabarró es fa per una cresta bastant exposada, prohibida a qui pateixi vèrtic.

Un cop situats a l'aparcament, aneu seguint els senyals fins arribar al Refugi de Vallferrera (15min). A partir d'aquí comença una forta pujada per dins d'un bosc fins que arribeu a la base del serrat d'Areste, que heu de rodejar per l'esquerra. Amb poca estona començareu a endinsar-vos pel Barranc de Sotllo, un magnífic paratge, ple d'aigua i cascades. La Pica comença a treure el nas davant vostre.

Travesseu el riu, aneu pujant de mica en mica, passeu pels Plans de Sotllo, i desprès d'una petita pujada torneu a travessar el riu, arribeu a l'Estany de Sotllo. Continueu, rodegeu l'estany per l'esquerra i amb no gaire esforç arribeu a l'Estany d'Estats, situat just sota la Pica d'Estats, imponent davant vostre.

Quant hi vam anar nosaltres ens vam trobar la tartera plena de neu i a partir d'aquí, en alguns trams vam tingué que fer servir els grampons. Si aneu en temporada estival no patiu, segurament no us faran falta grampons a no ser que faci un any tan atípic com el 2013, any que van caure grans quantitats de neu fins al final de la primavera.

Bé, situats al començament de la tartera heu de començar a pujar per aquesta imponent rampa, una rampa llarga i empinada, però que amb paciència i esforç es puja sobradament. Un cop a dalt el Port de Sotllo us heu de dirigir a l'esquerra, buscant el camí que remunta per anar a fer el Sotllo (3072m), el camí transcorre pràcticament per la mateixa cresta.

Un cop fet el cim heu de baixar per on heu pujat, però no heu de tornar cap el Port de Sotllo, hi ha un altre camí que retalla uns quants metres i us deixarà una mica més avall. Torneu a agafar les marques de TRF (camí Transfronterer), marcades amb vermell i blanc i que ja veníeu seguint des que heu sortit del Refugi de Vallferrera. Davallareu uns metres més i tornareu a remuntar una altre tartera, aquesta més curta. Anireu a parar al Coll de Riufred. Aquí ja veieu la Pica a la vostre dreta però vosaltres us heu de dirigir a l'esquerra, cap a fer el segon cim del dia, el Montcalm (3077m).

Torneu a baixar pel mateix lloc i ara dirigiu-vos cap a la pica, seguint el corriol. Teniu la Pica just al davant. Un cop a la carena arribareu al coll que separa la Pica d'Estats i el Pic de Verdeguer, aneu a la dreta i amb pocs minuts assolireu el cim del Pic de Verdeguer (3133m)

Un cop fet descendiu fins el coll i amb una petita grimpada arribareu a la Pica d'Estats (3143m), sostre de Catalunya i quart cim de la jornada. Un cop contemplades les impressionants vistes amb que us obsèquia aquest cim heu de continuar crestejant cap el pròxim cim de La Punta Gabarró. Sembla que no hi ha camí, però hi és, poc definit i amb trams molt aeris i exposats, però amb paciència i parant molta atenció es pot passar sense problemes. Amb poca estona arribareu a la Punta Gabarró (3114m).

Des d'aquí heu de seguir el camí que descendeix en direcció al Estanyet de la Conca Gelada, descendits uns metres veieu a la vostre esquerra un petit cim amb unes fites a dalt que el coronen, aquest és el sisè i últim cim, el Pic Rodó de Canalbona (3004m), que buscant el millor pas assolireu fàcilment. Ara heu de continuar per la cresta intentant buscar el camí, poc definit, però anant sempre en direcció a l'estany. Arribats a l'estany rodegeu-lo per la dreta, cap a la seva cua.

Aquí heu de trobar unes fites que marxen a la vostre esquerra, haureu d'anar seguint aquestes fites una bona estona, salvant un gran desnivell de baixada, on el camí es converteix en una gran baixada on s'ha d'anar amb molt de compte. Mentres baixeu veureu un petit estanyet, cap allà us heu de dirigir. Un cop al estanyet i en condicions normals, hauríeu de continuar seguint les fites que marxen pel costat del riu, que us portaran al extrem sud del Estany d'Estats. Nosaltres ens vam trobar amb molta neu i vam tingué que improvisar, però vam baixar al llac igualment.

A partir d'aquí el camí ja el coneixeu, i l'únic que us queda fer és aguantar, i gaudir del camí de tornada fins al aparcament.