dilluns, 25 de maig del 2015

Serra dels Tossals

Accés: Heu d'agafar la carretera de Berga  a Sant Llorenç de Morunys (LV-4241), un cop al túnel travesseu-lo i aparqueu a la petita esplanada que hi ha a l'esquerra, al costat d'una edificació.

Notes: Per pujar al Tossal de Tressera s'ha de pujar pel mig del bosc, sense camí. En cas de no volguer-se enredar massa es pot continuar la ruta sense pujar a aquest tossal.

VÌDEOS

Sortiu de l'aparcament en direcció cap a l'entrada del túnel, travesseu la carretera i dirigiu-vos cap a l'esquerra del túnel, allà veureu la Font Negra. Pugeu per un camí a mà esquerra i amb pocs metres arribareu a sota una línia elèctrica, aquí gireu a la dreta i seguiu la línia fins al quart pal, a uns 6 minuts aproximadament. Un cop en aquest pal gireu a la dreta i entreu dins el bosc, a dins el bosc ja veureu més clarament el camí que heu d'anar seguint. Aneu seguint el camí fins que per la vostra esquerra veureu una pista, una mica més elevada que el corriol que esteu seguin, en aquest punt abandoneu el corriol i sortiu a la pista.

La pista l'heu de seguir de cara amunt, durant força estona, un cop a dalt fareu una petita baixada fins arribar a un petit coll. Just en aquest coll trobareu un corriol a mà dreta marcat amb pintura groga que s'enfila dins el bosc. Seguiu-lo i amb poca estona sortireu a dalt el Santuari dels Tossals, actualment amb ruïnes, però des d'on es tenen unes impressionants vistes.

Deixem enrere el Santuari baixant per la seva dreta, i just desprès de passar pel costat del que sembla ser una àrea de pícnic arribareu a un petit coll on trobareu el GR-1. Ara heu de seguir el GR-1 durant força estona. Passareu per trams força planers per dins d'un bonic bosc, arribareu a la Canal de Runers i al Mal Pas de Runers, que no és més que un petit pas per un tram de roca.

Continueu pel GR-1 fins al Collet del Mal Pas de Runers, on aquí caminareu per una pista bastant precària. Més endavant heu de deixar una pista que baixa a l'esquerra i seguir recte per una altre pista que s'enfila amunt. La pista més endavant davalla i continua vorejant el Tossal de Tresserra, que us queda a dalt a la vostra esquerra. Més endavant al mig d'una corba veureu unes fites a la vostre esquerra. Si us voleu aventurar podeu pujar fins al Tossal, però heu de pujar pel bosc i sense camí, sinó voleu aventurar-vos continueu recte.

Pista amunt sortireu al Collet del Bosc de Casòliba, seguiu ara la pista cap a l'esquerra, seguint sempre el GR-1 amb direcció a Vilella. Més endavant arribareu a un trencall ben senyalitzat, gireu a la dreta. Més endavant arribareu al Coll de Cussol, aquí heu d'abandonar el GR-1 i baixar per un corriol bastant empinat a mà dreta. Aquest corriol baixa de valent per dins el bosc, salvant algun grau de roca. Més endavant sortireu a un camí transversal, vosaltres continueu tot recte, cap a Vilella.

Aquest corriol surt a una pista bastant deteriorada, també travesseu-la i seguiu recte continuant per un altre corriol fins a sortir al davant de la Masia de Vilella, enclavada en un magnífic paratge. Just a sota de la cosa hi ha l'Ermita de Santa Margarida, d'estil romànic. Bé, un cop vista situeu-vos al camí asfaltat d'excés a la masia i aneu amb direcció a una alzina centenària que hi ha a peu de camí. Uns metres més enllà de l'alzina veureu en trencall senyalitzat a mà esquerra, agafeu aquest camí.

Aquest camí més amunt es converteix en un corriol que us anirà pujant fins a sortir al Coll del Bosc de Vilella, just al costat del Tossal de les Monges, punxegut a la vostre esquerra. Continueu pel corriol fins a sortir a un altre més clar i marcat, Aquí aneu de cara avall, seguint ara marques blaves i blanques. A partir d'aquí heu de seguir durant molta estona aquest corriol que va baixant i travessant bonics boscos i impressionants fagedes amb exemplars altíssims. Sempre seguint marques acabareu sortint just al davant del cotxe.