dimecres, 15 de juny del 2016

La Torreta - Roc d'Uró - Cogulló d'Estela

Accés: Arribats a Berga, heu d'agafar el trencall que indica Rasos de Peguera i anar seguint les indicacions fins arribar al trencall a l'alçada del Restaurant Els Roures. Aquí pocs metres més amunt trobareu un petit pal indicador on hi posa "Espinalbet", agafeu aquesta pista asfaltada fins al final, fins al Santuari de Corbera, on hi podreu deixar el vehicle.

Notes: El tram entre la Torreta i el Roc d'Uró es fa per un corriol amb força pendent i una mica aeri, si no es vol passar per aquest tram es pot fer un flanqueig per la dreta de la carena.

Per pujar al Roc d'Uró i posteriorment baixar a al Forat d'Estela, es fa per passos equipats amb cadenes i cables d'acer.

Per pujar al Cogulló d'Estela també s'ha de passar per un petit tram equipat amb un cable d'acer i algun tros de camí una mica aeri.

Sortiu del Santuari de Corbera seguint la pista cimentada de cara avall. Aneu seguint aquesta pista fins que arribeu a un petit coll, el Coll Oreller, on hi ha un trencall de pistes, vosaltres agafeu la de l'esquerra, que planeja enmig d'un bonic bosc. Poc més endavant la pista comença a pujar i acaba sortint a un gran plana on hi ha la Masia de l'Estany on una mica més avall hi podreu veure un estany de petites dimensions que recull les aigües de la Canal del Tonedor. Quant hagueu passat la masia heu de parar atenció a trobar un petit corriol que puja a mà esquerra, marcat amb algunes fites molt difuminades just pel costat del petit torrent, on possiblement hi rajarà l'aigua.

Aneu pujant per aquest corriol fins que sortiu a una pista, ara seguint les fites, traspasseu-la i continueu pujant amunt per un corriol força costerut just a l'altre costat de la pista. Desprès de força estona pujant i guanyar alçada amb poc tros, acabareu sortint a la Pleta del To, un petit coll que gaudeix de grans vistes. Ara agafeu el bosc que teniu just al davant i comenceu a pujar amunt, pel dret just pel darrera d'una petita bassa i tenint com a referència no allunyar-se gaire de la cinglera. Potser trobareu alguna marca blava com a referència, però són escasses i estant molt esborrades. Més amunt trobareu una pista, traspasseu-la i continueu amunt. El bosc mica en mica es fa menys tupit i ja a dalt del Serrat de les Esteles gaudireu d'unes vistes magnífiques.

Continueu una mica més, arran de cinglera fins que trobeu un corriol a l'esquerra que s'esmuny de cara avall. Aneu seguint aquest camí i poc més avall sortiu al Coll de la Canal del Tonedor. Ara seguiu el corriol que se'n va cap el Sud-Oest, tot recte, i acabareu sortint al Coll de l'Àngel. Des d'aquí podreu veure tots els cims que heu de fer en aquesta ruta, La Torreta, el Roc d'Uró i el Cogulló d'Estela, i també l'estany que teniu a baix del coll. Baixeu cap a l'estany, rodegeu-lo i agafeu el camí senyalitzat com a PR en direcció cap a la Collada dels Rasets, un amplíssim coll entre la Torreta i el Pedró.

Des d’aquí si aneu a la dreta pujareu fins al Pedró, vosaltres heu d'anar cap a l'esquerra, en direcció cap a unes antenes de comunicació, un cop allà ja estareu al cim de La Torreta. Des d'aquí veureu el Roc d'Uró just a sota vostre, i una mica més al fons el Cogulló d’Estela. Ara des de la Torreta heu de baixar per un corriol molt empinat que ressegueix la petita carena que separa La Torreta i El Roc d'Uró. És un camí força empinat i en algun tram una mica aeri, si no volguéssiu agafar aquest corriol teniu l'opció d'agafar-ne un altre que fa un flanqueig a la carena. Aquest corriol s'ha d'agafar just on s'agafa el que va directe cap al Roc d'Uró, però en contes d'anar a l'esquerra i agafar el que va directe per la carena, aneu a la dreta i seguiu un petita depressió i alguna que altre fita per anar fins al Roc d'Uró.

Agafeu el camí que agafeu anireu a petar fins a la base del Roc d'Uró, on hi veureu un pas equipat amb una cadena, pugeu i amb un tres i no res estareu a dalt del Roc d'Uró, magnífica talaia del Cogulló d'Estela, just davant vostre. Des del cim i mirant per on heu pujat es pot divisar un cable d'acer que baixa per una canal, si hi voleu baixar anireu amb poquíssims metres al popular Forat d'Estela, un racó ple de llegendes i historietes. Atenció!!! la baixada es fa per una canal força dreta i descomposta.

Un cop baixeu torneu enrere fins passada la cadena i busqueu un corriol a mà esquerra que baixa molt fort. Passeu per una petita tartera, arribats a un trencall continueu avall fins que arribeu a la Font del Porró de Puigventós, i just al seu davant, a la Font de la Constança de Puigventós. Un cop vist continueu avall fins al Coll d'Estela, aquí aneu tot recte seguint indicacions cap el Cogulló d'Estela. Aneu seguint marques, feu un petit tram equipat amb un cable d'acer i passeu per un petit pas estret, fins que poc més amunt arribeu al cim del Cogulló d'Estela. Des d'aquest cim es té una bona perspectiva dels 360º, donada la seva peculiar geografia, que fa que sigui un cim molt solitari i que no tingui cap obstacle visual a prop.

Un cop vist, baixeu fins el Coll d'Estela i ara aneu a la dreta, passant pel costat d'una gran roca i agafant una pista. Uns 200 metres pista avall veureu un corriol a mà esquerra, senyalitzat amb fites, agafeu-lo. Aquest corriol bastant planer us portarà fins a uns prats just a sota del Serrat d'Esteles. Aneu seguint fites i ja molt a prop de la paret trobareu la Font del Tagast, on al darrere de la font i veure una edificació de pedra on hi ha la mina de la font. Ara aneu seguint les fites de cara avall, per dins el bosc. El camí va baixant fort, passa pel costat de la masia enrunada de Can Déu, feu un petit tram de pista per poc més endavant tornar a agafar un curt tram de corriol a mà dreta (senyalitzat amb fites) i poc més avall arribeu un altre cop al Santuari de Corbera.