dimecres, 28 de desembre del 2011

Collbató - Monestir - Collbató

Temps aproximat: 3'45 h

Accés: A Collbató s'hi accedeix tant de Barcelona, com de Lleida per l'autovia A2. Agafeu la sortida de Collbató. L'excursió comença al carrer Pau Bertran, on hi ha l'enllaç amb el GR 172/5.

Notes: Si al tornar voleu agafar la drecera de Fra Garí (PR), o la drecera dels Graus (GR), aneu amb cura amb el descens, el terreny és irregular i està ple de pedres soltes.

Sortiu del carrer Pau Bertran en direcció a Vinya Nova, per una pista forestal, a mà esquerra. Quant us trobeu un trencall de 4 camins, agafeu el de la dreta (pal indicador) direcció cap el Monestir. Anireu pujant constantment però sense necessitat de fer cap gran esforç. Amb uns 20-30 minuts passareu per la Taca Blanca (l'estalada), on veureu a la dreta el camí de la drecera dels Graus (GR). Continueu recte.

Just abans de començar a pujar unes ziga-zagues (Les Voltes) veureu a la vostra dreta les marques grogues i blanques de la drecera de Fra Garí, deixeu-la. Passades aquestes voltes a la vostra esquerra veureu l'avenc petit de Costa Dreta, on just el costat, per sobre el marge, comença el camí per anar a l'avenc de Costa Dreta. El camí és bastant perdedor i no està senyalitzat, costa de trobar, aneu amb cura si decidiu anar-hi.

Continueu pel camí, travesseu el torrent de Santa Caterina, i a l'esquerra us trobareu el camí que baixa de Sant Joan, vosaltres continueu recte. Arribareu a Bateries, petita esplanada de roca on ja intuïu al horitzó el camí que anireu seguint. Aneu pujant sense deixar el camí. Veureu una creu al extrem oest d'un turó, és la creu dels Escolans, un perfecte mirador de la vall del Llobregat.

Passem pel Pla de Sant Miquel, trencall de 4 camins, continueu recte. Arribeu a la Capella de Sant Miquel, seguiu el camí de cara avall. Una mica més endavant trobareu un camí a mà dreta, aneu-hi, arribareu a la creu de Sant Miquel, perfecte mirador de la vall i del Monestir de Montserrat.

***La capella de Sant Miquel és considerada per molts historiadors com la primera de totes les del Montserrat en antigor. Probablement, el fet esmentat per algun escriptor d'ésser instituït l'arcàngel sant Miquel com a patró de la muntanya des del segle III donà valor a aqueixa creença. També hi ha una llegenda que esmenta que l'any 253, sant Miquel enderrocà el Temple de Venus, i el país, utilitzant les mateixes runes de la primitiva capella com a fonaments, li aixecà un temple. Hi ha referències històriques de Sant Miquel a l'any 1211, quan Guillem de Montserrat i la seva muller Beatriu cediren a la Verge els drets que tenien a la quadra i dependències, que pertanyien a Sant Miquel. En la Crònica del rei Pere IV d'Aragó, quan comenta la seva anada a Montserrat el 29 d'abril de 1344 esmenta una església apel·lada Sant Michael.

Durant la guerra amb França, el 17 de maig de 1810, l'enginyer coronel Rey, governador militar de Montserrat, amb la missió de preparar la defensa de la muntanya, enderrocà la capella perquè no poguessin fortificar-s'hi els enemics, i les tropes mutilaren i llençaren la imatge del Sant a un bardissar. Aquesta imatge actualment consta com a peça històrica al Museu del Monestir.

El dia 29 de setembre de 1870, diada de Sant Miquel, va ser beneïda una nova capella erigida damunt dels antics fonaments, amb una bonica creu de terme enfront. Contemporàniament s'hi ha bastit un vistós edifici com a capella.***

Recupereu el camí i seguiu recte avall, amb pocs minuts estareu a la plaça del Monestir.

***Per informació del Monestir de Montserrat***

Per tornar teniu moltes possibilitats, per variar una mica podeu tornar per la Santa Cova, on quasi tot el camí es fa de baixada, encara que també podeu tornar per on heu vingut i agafar alguna de les 2 dreceres mencionades més amunt.