dimarts, 27 de desembre del 2011

Pontons - Sant Joan - Sant Salvador- Roc de la Senyera

Temps aproximat: 2'30 h
Distància: 7,5 km

Accés: Sortiu de Vilafranca del Penedès per la BP-2121. Passeu els nuclis de Sant Martí Sarroca i de Torrelles de Foix fins que arribeu a Pontons. Un cop allà aneu fins a la plaça de l'ajuntament.

Notes: Aneu amb precaució al baixar de Sant Joan de la Muntanya, hi ha un fort pendent i és un terreny una mica abrupte.

Deixeu la Casa de la Vila a la vostre esquena i sortiu pel carrer que puja, recte amunt. Trobareu un carrer a mà esquerra, agafeu-lo, sortireu a la carretera, seguiu-la a l'esquerra, de baixada. Poseu-vos al costat dret de la carretera i al passar la ultima casa gireu a la dreta, per una pujada, i tot seguit a l'esquerra. Passareu pel costat d'una casa i uns metres més amunt trobareu un camí a mà dreta, deixeu-lo, seguiu tot recte per un camí pedregós que puja suaument.

Entrareu amb un bosc jove, en procés de reforestació. Quant trobeu un trencall a la dreta obvieu-lo, seguiu recte. Abans d'arribar a un grup de pins adults (davant vostre) agafeu el trencall de l'esquerra. Aneu pujant tot recte, passareu per una barraca de pedra, i una mica més amunt sortireu a una pista forestal, que seguireu a mà esquerra.

Arribareu a una esplanada, aquí aneu a buscar un corriol que surt a mà dreta, amb pocs metres arribareu al poc que queda de l'antic Castell de Pontons, un cop vist torneu enrere i seguiu la pista a la dreta. Arribareu a Sant Joan de la Muntanya.

***Sant Joan de la Muntanya: Temple romànic documentat el 1067. Es va consagrar el 1075 i va ser  parròquia de Pontons fins el segle XIV. Amb una remoladació l'any 1968 s'hi va trobar un rel.liquiari amb un pergamí que contenia l'acte de consagració.***

Pugeu per les escales a mà dreta, i amb una mica de sort trobareu l'ermita oberta, sota vostre tindreu unes magnífiques vistes de la plana penedesenca. Si mireu cap al nord veureu també l'ermita de Sant Salvador de Balma, on us heu de dirigir tot seguit.

Baixeu els graons que teniu sota vostre i feu una des-grimpada per agafar el camí de baixada, més avall trobareu un camí que surt a la vostra esquerra, agafeu-lo. Anireu a parar a una pista, seguiu-la a la dreta i passareu per davant de la Font de Sant Joan, a la vostra dreta. Arribeu a la carretera, seguiu-la de cara avall, a l'esquerra. Aneu-la seguint fins que sortiu a la carretera de Pontons a Vilafranca. Travesseu-la i aneu a buscar el camí carreter que baixa cap a la casa de colònies de Penyafort.

Un cop situats davant de la casa de colònies seguiu tot recte, i quant el camí fa un retomb a l'esquerra, agafeu el que teniu davant vostre, tot recte i sense asfaltar. Poc metres més endavant trobareu un camí pujador i força malmès a mà esquerra, agafeu-lo. Quant el camí comença a girar cap a la dreta haureu d'emperrau-vos pel marge i agafar un corriol que puja de valent, de cara a la muntanya. A mida que aneu pujant anireu veient l'ermita, enganxada a la muntanya.

Quant estigueu davant l'ermita, seguiu una mica més pel camí i enfileu-vos per una canal, amb un arbre al mig que us pot servir d'ajuda per pujar, i arribareu a la Cova del Ral. Un cop vista desfeu el camí fins a trobar el camí pel que heu pujat, aquest deixeu-lo a la vostra dreta i continueu recte. El camí puja i passa per sobre de l'ermita. Una mica més cap a l'esquerra trobareu l'Avenc del Ral.

Aneu seguint el camí, a vegades perdedor, marcat amb pintura vermella i violeta. El camí va re-seguint el cingle una bona estona, fins arribar a una petita esplanada, allà continueu seguint el cingle, cap a l'esquerra. Ja veieu el Roc de la Senyera, un tros de roca que sobre surt de la resta i que està coronat per una senyera, si baixeu pel corriol podreu pujar fins dalt, amb l'ajuda d'unes grapes clavades a la roca.

Seguiu el camí i arribareu a un torrent, pugeu a dalt la carretera i seguiu-la a mà dreta fins a trobar-vos amb un altre trencall, gireu a la dreta, cap a un grup de plataners. Sortireu a la carretera del Mas de Pontons, aneu cap a la dreta. Un cop arribeu a un trencall de 4 camins asfaltats, agafeu el de l'esquerra, el que puja. Seguiu tot recte, obviant altres camins. Al cop de poca estona arribareu a la Font del Soval de Dalt.

Continueu pel camí i poc més enllà deixeu-lo per agafar un corriol que surt a la vostra esquerra. Aneu seguint el camí fins a sortir a la carretera. Seguiu-la a la dreta fins arribar a l'església de Santa Magdalena.

***L'esglesia de Sant Magdalena es la parròquia de Pontons, reconstruïda el segle XIII i parròquia des de el segle XIV***

Deixeu-la a la vostra esquena, baixeu els 4 esglaons i agafeu el camí cimentat que baixa fort, ja amb el poble de Pontons de fons. Més endavant, i al mig d'una corba, sota d'uns plataners hi ha la Font Voltada (normalment seca). Continueu pel camí, sortireu davant del pont de la riera de Pontons, travesseu-lo i pugeu amunt, al arribar al trencall teniu la plaça de l'Ajuntament a mà esquerra.