dimarts, 14 de març del 2017

Pantà de Margalef - Racó del Teix - l'Engolidor - Cova de la Taverna

Temps aproximat:7h
Distància: 21km

Accés: Us heu de dirigir cap a la bonica població de Margalef, a 2 quilòmetres direcció Ulldemolins hi ha el trencall per anar al Pantà de Margalef. Seguiu pel camí asfaltat i en un trencall agafeu el que baixa avall per travessar el Riu de Montsant, un cop a l'altre costat del riu aparqueu allà mateix.

Notes: El tram entre el Racó del Teix i l'enllaç amb el PR-C 14 costa una mica de seguir, heu d'estar molt atents a les fites i en cas de dubte tireu uns metres enrere i assegureu-vos que aneu per bon camí, és fàcil equivocar-se

El camí fins a l'Engolidor també està bastant tapat, tot i que aquí només hi ha un únic camí, i sempre ben a prop del riu, així que és més difícil equivocar-se.

A la cova de La Taverna en condicions normals s'hi pot accedir-hi i veure-hi alguns tolls d'aigua força bonics, nosaltres com veureu a les fotos, ens vam trobar aigua per tot arreu i a la cova era impossible entrar-hi de l'aigua que hi havia.

No fer aquesta ruta a ple estiu, la ruta transcorre per trams amb poca vegetació.

Panoràmica des de la Cogulla

Cadolla dels Forats

Salt d'aigua Barranc del Vidalbar (1)

Salt d'aigua Barranc del Vidalbar (2)

Salt d'aigua Barranc del Vidalbar (3)

l'Engolidor

Pantà de Margalef

Sortiu de l'aparcament i seguiu l'itinerari Nº3 que va fins a Margalef. Aquest corriol transcorre ben a prop del riu, pel marge esquerra. Quant arribeu a una petita clariana heu d'abandonar el corriol que segueix recte seguint el riu i agafar-ne un altre a mà esquerra, que s'enfila amunt. Des d'aquest punt haureu de caminar 4 quilòmetres i superar un desnivell de 700 metres per arribar al cim de La Cogulla, d'es d'on es tenen unes magnífiques vistes.

Des d'aquest petit turó, seguiu ara direcció Albarca, seguint marques grogues. Al següent pal indicador abandoneu aquest camí i aneu cap a l'esquerra, de cara avall, direcció cap el Barranc de la Taverna, desprès de baixar uns metres arribeu al Racó del Teix, una balma amb un vell exemplar de dit arbre. Continueu, baixeu uns metres més i arribeu a un trencall de corriols, aneu a la dreta. Des d'aquest punt el camí deixarà de ser tant evident i haureu de parar més atenció a seguir-lo.

Pocs metres enllà, quant el corriol gira a l'esquerra veureu unes fites a mà dreta, seguiu-les i anireu fins a la Cova de l'Ascla, una balma amb una petita font. Un cop vista la balma torneu enrere i continueu pel corriol, que ara marxa a la dreta, Aneu seguint aquest corriol feréstec i solitari, que sinó fos per les fites seria bastant difícil de seguir. Desprès de força estona per aquest corriol i fent un últim tram força empinat sortiu a dalt la carena, ara seguiu fites a l'esquerra de cara avall, per al cap de pocs metres trobar un altre trencall indicat amb fites cap a la dreta.

Seguiu aquest corriol, on pocs metres més endavant passa pel costat d’un petit turó d'on es té una gran panoràmica. Passeu pel Coll del Molló i baixeu seguint el corriol que amb poca estona enllaça amb el PR-C 14. Ara i seguint marques aneu de cara avall, passant per algun tram força pedregós, és el Grau del Racó dels Forats. Al fons del torrent passeu per la Cadolla dels Forats, un recollit i bonic indret amb un petit salt d'aigua.

Seguiu el corriol, encara una mica tapat, però ben senyalitzat. Bastant més enllà i entrant ja al Barranc del Vidalbar, trobeu un pal indicador, vosaltres seguiu cap a la Serra Major, pocs metres més enllà torneu a trobar un altre pal indicador, aquí aneu direcció al Pont, de cara avall i amb molts pocs metres arribeu a la petita Font Canaleta. Seguiu el corriol que passa pel costat d'un gran bloc de pedra que forma una petita balma i desprès de passar per un petit grau arribeu a un altre trencall, vosaltres aneu a l'esquerra, direcció al Pont.

Ara el camí, que baixa clarament, us porta amb no massa estona al Pont, un pont de roca natural d'es on es tenen unes magnífiques vistes dels Ventadors, i els seus peculiars plecs. Un cop vist continueu seguint el corriol barranc avall, que ara baixa molt fort i amb molta pendent. El tram per aquest barranc (si hi baixa aigua) és d’una bellesa impressionant, el soroll de l'aigua us acompanya en tot moment i els varis salts d'aigua que anireu trobant de ben segur que no us deixaran indiferents.

Un cop a baix arribeu al Barranc dels Pèlags, traspasseu-lo i agafeu un corriol estret que marxa cap a la dreta, arran de riu. És un corriol molt brut i força perdedor, però és l’únic que hi ha, així que amb paciència i seguint alguna que altre fita arribeu a l'Engolidor, una gorja molt estreta on l'aigua s'ha obert camí i ens regala amb un petit salt d'aigua i un toll d'aigua cristal·lina.

Un cop vist torneu enrere i seguiu riu avall, passeu pel costat d'un pal indicador a sobre d'una gran roca, vosaltres ni cas, seguiu recte avall. Més endavant arribeu a una esplanada amb un pal indicador, aquí ja veureu que hi figura el Pantà de Margalef, així que traspasseu el torrent i seguiu per aquest corriol que recorre el pantà pel seu marge esquerra, passant per un pont i algun que altre tram d'escales.

El camí transcorre entre alguna que altre pujada fins arribar a un altre pont, aquí abandoneu un moment el camí i aneu a l'esquerra per anar a la Cova de la Taverna. Passeu pel costat del Forn dels Maquis i just al costat arribeu a la cova, aquesta cova és un tram subterrani del Barranc de la Taverna i com us podeu imaginar, quant i vam anar baixava ben ple d'aigua, impossible passar. Depenen de quina època i aneu i podreu entrar o no, si podeu entreu-hi, val la pena. Ara ja, només us queda traspassar el pont i recorre el poc més d'un quilòmetre per acabar arribant al cotxe.