dimecres, 12 de març del 2014

El Castellsapera

Accés: Agafeu la carretera BV-1221, que va de Terrassa a Talamanca. Just al quilòmetre 9 trobareu a la dreta una petita clariana on deixar el cotxe, al davant mateix de l'edifici de La Barata.

Notes: Per pujar al Castellsapera o podeu fer grimpant des de la seva base, però si la roca esta mullada és millor pujar-hi per la seva canal.

El corriol que segueix desprès de l'Avenc de Castellsapera és molt perdedor, si no s'està habituat a seguir aquesta classe de camins pot resultar una mica complicat.

Sortiu des de La Barata carretera amunt, uns 250 metres fins que trobeu unes escales a l'esquerra, pugeu i sortiu a un altre camí, agafeu-lo a la dreta i pocs metres enllà heu de trobar un corriol a l'esquerra marcat amb fites que s'enfila pel marge, agafeu-lo també. Aquest corriol va pujant en direcció a la Roca dels Corbs, per un camí que es pot seguir bastant bé, si teniu algun dubte sempre seguiu el corriol més marcat i amb clar ascens. Desprès d'una bona estona pujant sortiu a una clariana on a l'esquerra hi ha el petit turó de la Roca dels Corbs, amb unes vistes impressionants sobre el cim de La Mola.

Un cop vist, heu d'agafar un corriol que baixa en direcció sud, seguiu-lo durant força estona, pujant i baixant fins que arribareu al davant del Puig Codina, el camí l'envolta per la dreta, i ja situats a l'altre extrem del puig, continueu pel corriol que s'esmuny de cara avall, fins que desprès d'una bona estona sortiu a una pista forestal. Aquesta pista, on podreu veure senyals de la famosa Matagalls - Montserrat, l'heu de seguir a la dreta. Passeu pel Coll de la Riba (encreuament de pistes), seguiu sempre recte, obviant trencalls fins que trobeu la senyal de la Torrota de l'Obac, construcció que ja veníeu veient caminant per la pista, a dalt del turó.

Un cop davant la senyal, heu d'agafar un corriol a l'esquerra de la pista que puja de valent cap el turó, on a dalt de tot hi ha la Torrota de l'Obac, des d'on es té una magnífica panoràmica. Un cop vist, heu d'agafar un corriol situat just al darrera de la torre, bastant tapat, però que es pot seguir fàcilment. Al cap d'una estona, sortireu al Turó de la Mamella, coronat per una torre de vigilància forestal, i des d'on es tenen un vistes impressionants de la Muntanya de Montserrat. Aquí, agafeu el corriol a la dreta, que segueix la carena.

Desprès d'una estona per aquest corriol (que està menys tapat que l'anterior) a la vostra esquerra veureu un Pou de Glaç en molt bon estat de conservació. Pocs metres enllà trobareu un trencall de camins, agafeu el de l'esquerra. Aquest corriol va baixant, passa pel Collet Estret, on hi ha el trencall cap a la Font de la Portella, deixeu-lo i continueu recte fins que arribareu a un altre corriol, aquí aneu a l'esquerra, en direcció cap al Castellsapera i el Coll de les Tres Creus (senyalitzat).

El corriol envolta per l'esquerra el Castellsapera, sortiu del bosc, passeu per una zona rocosa on el camí fa un gir cap a la dreta, al tornar a entrar al bosc heu d'estar atents a trobar un corriol que puja a mà dreta, fins a una carena rocallosa, aquí veureu algun pal de ferro indicant que trepitgeu un GR, el GR-5. Ara aneu a la dreta, seguint el GR-5 fins arribar al Coll de les Tres Creus. Aquí heu de fer un gir de 180º, i com si volguéssiu tornar a agafar el GR-5, heu de trobar un corriol que surt just a l'esquerra del GR, i que s'enfila uns metres amunt, fins a trobar un trencall de corriols, aquí agafeu el de la dreta, el de l'esquerra l'agafareu més tard. Sortiu del bosc i us trobareu un turonet de pedra, envolteu-lo per la dreta i baixeu del turó.

Un cop a baix del turo, teniu 2 opcions, la primera és encarar el Castellsapera per la seva carena, enfilant-se pel dret, l'altre és seguir el corriol que voreja el Castellsapera per l'esquerra i acaba pujant per la canal. Si la roca està seca val la pena enfilar-se pel dret. Si trieu aquesta opció heu d'encarar el Castellsapera per l'esquerra i passar una petita balma, un cop passada us heu d'enfilar paret amunt, que encara que sembli impossible s'hi pot pujar bé perquè hi han moltes pedres on posar bé els peus. Un cop a dalt de la carena heu de fer un altre grimpada, aquest cop heu de grimpar una gran pedra, que amb una mica d'esforç la sobrepassareu i ja estareu a dalt de tot de la carena, aquí només us queda seguir la carena cap al sud i arribar al cim del Castellsapera. Per baixar aneu a buscar la canal que separa el Castellsapera pel mig, seguiu-la a l'esquerra.

Baixeu per la canal, força empinada, seguiu el corriol, deixeu enrere el Castellsapera i situeu-vos al trencall de corriols que abans ja heu passat. Aquí ara, agafeu el corriol de l'esquerra, que baixa de valent i amb pocs metres arribareu a l'Avenc de Castellsapera. Un cop vist heu de seguir un corriol que marxa just al davant de l'avenc, de cara avall. Amb aquest corriol s'ha d'anar amb molt de compte, ja que de vagades sembla que es perdi el rastre, però us heu d'anar fixant amb les fites. Passeu per trams de bosc, i trams de roca fins que sortiu a un altre corriol, ara ja més clar i marcat. Seguiu-lo a la dreta. Si us trobeu algun trencall sempre seguiu el corriol més marcat que passa pel costat d'un pou de glaç, just al costat d'un torrent.

Arribats al torrent, seguiu-lo just pel mig, de cara avall, i amb pocs metres veureu la Font de les Cantarelles, una mica arraconada a l'esquerra. Un cop vista, agafeu el corriol que segueix just desprès del pont de formigó i desprès d'una estona caminat sortireu a una pista més ample, aquesta seguiu-la recte, de cara avall i uns quants metres més avall trobareu el trencall d'on heu pujat de la carretera al començar la ruta. En terreny ja conegut només heu de tornar fins el cotxe.