dilluns, 23 de febrer del 2015

Riudabella - Tossal de la Baltasana - Coven d'en Pere - Roca del Gríngol

Distància: 18,5km

Accés: Heu d'anar fins a Montblanc, i d'aquí anar fins a la població de Vimbodí. Si veniu de Montblanc heu d'agafar la segona sortida i anar direcció cap a Vilanova de Prades. A la segona rotonda ja hi veieu indicacions cap a Riudabella, vosaltres cap aquí. Pocs quilòmetres enllà heu d'agar una petita pista per arribar a l'entrada del castell. Aparqueu on us sembli bé i des de davant del mateix castell comença l'excursió.

Notes: Res d'especial, camins amb bona part senyalitzats i amb bon estat.

Sortiu de l'aparcament que teniu a Riudabella, on el seu tret principal és el castell del S.XIII. Aneu en direcció cap a la carretera, aquí seguiu-la a l'esquerra fins que passada una corba veureu una pista a mà dreta on hi ha un pal indicador que hi posa Vallclara - Vilanova de Prades, vosaltres aneu cap aquí. Aquesta pista puja durant força estona pel marge dret d'unes extensions immenses de vinya.ja al final dels camps de vinyes, hi veureu un trencall. Aquí teniu una pista que baixa fort cap a la dreta, vosaltres aneu cap a l'esquerra seguint les indicacions cap a Vallclara.

No tardeu en passar pel costat de les restes del Mas de l'Anglès, i poc més amunt tornareu a trobar un altre trencall. Aquí heu de fer un gir de 180º i seguir la pista que puja amunt cap a l'esquerra i abandonar les indicacions que veníeu seguint. Aquesta pista es va endinsant dins el barranc de la Salanca, on el castanyer es converteix amb l'autèntic protagonista. Més endavant el camí transcorre per dins d'una riera fins arribar a unes ruïnes (memòria de l'explotació d'antigues mines de plom) a partir d'aquest punt seguiu per corriol, que poc més endevant puja molt, molt fort.

Quasi bé a dalt de tot sortireu a un altre corriol, vosaltres aneu a la dreta i amb poca estona sortireu a una pista, seguiu-la a l'esquerra i arribareu al Coll de les Masies, per on passa la carretera que ve de Poblet, esteu al límit comarcal entre la Conca de Barberà i el Baix Camp. Aquí travesseu la carretera,  busqueu un petit corriol davant vostre i amb 3-4 metres sortireu a una altre pista. Seguiu-la de cara amunt durant força estona fins a sortir al Coll del Bosc, una esplanada amb molts encreuaments de camins i coronada per una bassa d'extinció d'incendis.

Aquí seguiu indicacions cap el Tossal de la Baltasana. Pocs metres enllà i ja dins el bosc enllaçareu amb el GR-171, aquí i seguint indicacions cap el Tossal de la Baltasana us heu d'enfilar de valent per un corriol a mà esquerra tot seguint les marques de GR. Desprès d'una bona pujada arribeu al cim del Tossal de la Baltasana, punt més alt de les Muntanyes de Prades i sostre comarcal del Baix Camp i de la Conca de Barberà. "Malauradament nosaltres no vam poder gaudir de les vistes que de ben segur hi han en aquest cim."

Deixem enrere el cim i la caseta meteorològica i baixem per una pista que més avall fa un parell de tombs i surt a un encreuament de camins. Aquí seguiu la pista recte amunt, cap a la Roca del Gríngol. Pocs metres més amunt agafeu una pista a la dreta, cap a les Coves d'en Pere. Més endevant, quant aquesta pista fa un gir fort a la dreta, vosaltres abandoneu la pista per un camí a l'esquerra i arribeu a les Coves d'en Pere.

Un cop vistes, baixeu per un corriol que surt al davant de la cova i baixeu a una pista, que seguiu a l'esquerra. Pocs metres enllà, heu d'abandonar lapista i agafar un corriol que puja amunt, direcció cap al Monestir de Poblet. Ja a dalt d'un petit coll veureu una fites a mà dreta del camí. Ara agafeu aquest estret corriol i en 3 minuts arribeu a la base de la imponent Roca del Gríngol. Just al costat de la roca hi ha una petita formació rocosa que serveix de mirador, però avui lamentablement no era el millor dia.

Retorneu enrere, cap al camí, i ara baixeu avall fins a sortir a una pista. Aquí aneu a l'esquerra i en poca estona arribeu a la Font del Mas d'en Pagès. Davant de la font heu d'agafar un corriol que desprès de planejar una estona, baixa de valent tot fent ziga-zagues cap a la casa forestal del tillar. Un cop sortiu  a la pista, travesseu un petit torrent i arribeu a la Casa Forestal del Tillar.

Des d'aquí heu d'anar al darrere de la casa i agafar el corriol senyalitzat en direcció a l'Àrea de Lleure de la Font de la Teula. A data de Febrer del 2021 el camí està fatal, ple d'arbres caiguts per tot arreu que fan aquest camí una veritable cursa d'obstacles. Metres més avall podeu anar a veure una petita resclosa que hi ha a 100 metres del camí, però sense gaire encant.

Aneu baixant, travesseu la riera un parell de cops fins que sortiu al l'Àrea de Lleure de la Font de La Teula. Aquí us trobareu la carretera que ve de Poblet, seguiu-la avall i just abans de travessar un pont gireu a l'esquerra i agafeu un camí. Seguiu-lo sense abandonar-lo fins que bastanta estona més enllà i desprès de passar pel costat d'un corral de cabres arribeu a la carretera. A l'altre costat de la carretera trobeu un camí que ressegueix el marge dret d'una vinya i amb poca estona i ja amb el Castell de Riudabella al davant, arribeu al cotxe.