diumenge, 17 de març del 2013

Gorges del Foix - Avenc Josep Cuadrench

Accés: Heu d'agafar la carretera BP-2121 en direcció Sant Martí Sarroca, passeu aquesta població en direcció Pontons, un cop passeu la població de Torrelles de Foix, heu d'agafar un camí asfaltat que puja cap a la urbanització de la Plana de les Torres. Seguiu aquest camí fins que trobeu un trencall que indica Santuari de Foix, seguiu indicacions i aparqueu a l'aparcament del santuari.

Notes: Per veure els salts d'aigua amb tota la seva esplendor, el recomanable és anar-hi al cap de pocs dies d'haver plogut. Tanmateix també és recomanable no anar-hi plovent o amb previsió de pluja, ja que el riu pot créixer sobtadament i no hi han gaires opcions per sortir de dins les gorges.

Us podeu trobar camins força tapats i amb molta vegetació, cosa que fa dubtar de si continuar o no, sobre tot en el segon tram de les gorges, però amb paciència es pot anar avantçant.

Us deixo també el link del wikiloc per anar fins a l'avenc Josep Cuadrench, un avenc habilitat per baixar amb unes grapes i una corda, si teniu temps val la pena i està molt a prop

Link per anar fins a l'avenc Josep Cuadrench

Les Gorges del Foix (3)

Les Gorges del Foix (4)

Les Gorges del Foix (5)

Sortiu de l'aparcament i dirigiu-vos cap el Santuari de Foix, des d'on les vistes de la Plana del Penedès són magnífiques.

*** La construcció actual data dels segles XII - XIII, consagrada el 1319. Al llarg dels anys s'hi han anat incorporant elements gòtics i barrocs. Va ser l'església parroquial de Torrelles durant molt de temps, fins que el 1892 la mort violenta del rector i la queixa dels veïns que l'església estava molt lluny van fer que deixes de
ser-ho. Durant la Guerra Civil s'hi van produir molts desperfectes i es va destruir la imatge de.
 L'entitat torrellenca Amics del Foix en va impulsar la seva restauració l'any 1981 i l'any 1987 es va tornar a consagrar. Es pot visitar el primer Diumenge de cada mes, i el Dilluns de Pasqua.***

Un cop vist el Santuari dirigiu-vos cap a l'extrem oposat de per on heu vingut, a l'esquerra hauríeu de trobar un petit corriol que us portarà a la Cova de la Verge, just a sot del Santuari, on la tradició diu que un pastor i va trobar la imatge de la Verge. Torneu enrere i un cop a dalt busqueu un corriol a mà esquerra, agafeu-lo i deixeu l'església a la vostra esquena. Just a l'esquerra hi ha l'Avenco del Foix, una cavitat de poc més de 3 metres de fondària.

Torneu enrere i seguiu a l'esquerra. Trobeu un pal indicador i aquí aneu recte amunt, cap el Tossal del Foix, d'es dón es tenen unes grans vistes. Un cop vist torneu enrere i baixeu corriol avall fins a sortir a una pista.

Un cop a la pista, aneu cap a l'esquerra. La pista fa un parell de llaçades i desprès de fer una forta baixada, arribeu amb un trencall, aquí aneu a l'esquerra. La pista va planejant i amb poca estona torneu a sortir a una altre pista, aquí aneu cap a la dreta, de cara avall i passant pel costat d'unes naus. Més avall arribareu al Riu Foix, hi ha una pista a la dreta, aneu cap aquí. Més endavant trobareu un corriol a mà esquerra que us portarà a un tram planer del riu, on hi ha uns bonics tolls d'aigua.

Un cop vists, torneu fins a la pista i aneu a l'esquerra. Poc més endavant veureu un camí que baixa a l'esquerra que arriba fins als Pèlags de Foix, un racó que sembla impropi de la comarca del Penedès.

Un cop gaudit de l'indret torneu enrere fins a on us heu trobat el riu Foix i travesseu-lo. A la vostra esquerra teniu El Trull, un antic trull d'oli. Pugeu per la pista i agafeu el camí de l'esquerra que ressegueix una vinya pel seu cantó dret. Més endavant deixeu un trencall a dreta i esquerra i aneu tot recte, just pel costat del riu i marcat com a sender local (verd i blanc).

Passareu pel costat del Molí de la Pineda, un antic moli fariner, ara amb ruïnes. El camí de mica en mica s'anirà tancant i endinsant més, ben a prop del riu. Anireu sentint l'aigua com cau, i algun caminet que es desvia per admirar alguns dels seus bonics salts.

Aneu pujant per dins les gorges, travessant nombroses vagades el riu, i de ben segur que més d'un cop us mullareu els peus. Desprès de passar varies presses de contenció, salts d'aigua i estrets camins, arribareu al final de les gorges, on deixeu d'estar encaixonats i el riu queda aplanat. Aquí heu de travessar el riu en diagonal, en direcció cap a una antiga edificació, el Molinots de Baix, uns antics molins, sembla ser, situats un damunt de l'altre perquè desprès d'aprofitar l'aigua un, l'aprofitava l'altre.

Continueu pel camí que s'allunya de la llera del riu i sortiu a una pista, aneu a la dreta de cara avall, travesseu el riu per 2 trossos cimentats i a l'altre banda pugeu per la pista. A pocs metres heu de veure un corriol a l'esquerra, agafeu-lo, travesseu la riera i arribeu a les restes del Molí d'Horta, una antiga masia que tenia adossat un moli fariner, d'entre els segles XIII al XIV.

Aquí continueu pel corriol que marxa en direcció cap el riu, teniu el riu a la vostra esquerra. Arribats a una petita clariana heu de deixar aquest camí i girar a l'esquerra, per travessar el riu i entrar al tram de les Penyes Roges. Aquí, igual que a les Gorges del Foix, anireu travessant el riu i caminareu per un ambient molt emboscat i ombrívol. Arribareu a la primera presa, aquí encara que sembla que no hi hagi camí heu de passar arrambats a la paret de l'esquerra, i un cop davant de la pressa, enfilar-vos pel mig, ajudant-vos del fil-ferro per pujar-hi. Un cop dalt heu anar cap a l'esquerra seguint el camí.

Quant arribeu a la segona presa heu de fer el mateix, i a l'altre banda agafar el PR, a mà esquerra. Poca estona enllà veureu un trencall a mà dreta senyalitzat amb fites, on hi posa Roca Foradada, agafeu aquest corriol i tot seguint marques blaves i desprès de pujar una bona estona arribeu a la Roca Foradada.

Un cop vista la roca baixeu i al primer trencall aneu a la dreta, on en poc minuts sortiu un altre cop a la pista principal, que heu de seguir a la dreta. Passeu pel costat de Can Bosc de Baix, una masia enrunada. Més endavant, deixeu a la dreta les runes de la masia de Can Magí Rossell. Continueu recte amunt, fins que arribeu enmig de una corba molt ombrìvola. Aquí i sota el camí hi ha la Font de Can Rosell

Continueu amunt, sortiu a una pista principal, on heu de tirar amunt també i passeu pel costat d'una bonica residència. Poc més enllà travesseu la vinya que hi ha l'esquerra. Enmig de la ultima pujada fins a l'aparcament aneu a l'esquerra fins a la Font del Rector. Torneu enrere i pugeu amunt i amb pocs metres estareu al cotxe.

I pels que us animeu a anar fins a l'avenc Josep Cuadrench aquí us deixo un parell de fotos.