dimarts, 26 de setembre del 2017

Sant Bartomeu - Racó de la Pastera - Sant Antoni - Ventadors

Accés: Venint de Vilanova de Prades heu d'anar direcció Ulldemolins, quant arribeu al trencall aneu a la dreta, direcció La Granadella. Seguiu per aquesta carretera força estona fins arribar al quilòmetre 25 aprox. Aquí a mà esquerra hi ha les runes d'una masia, la Venta de la Serra de la Llena, aparqueu aquí.

Notes: La baixada pel GR 65.5 fins a l'ermita de Sant Bartomeu està força tapada, per ser un GR té algun tram bastant lamentable.

El tram que puja fins el Racó de la Pastera està força tapat. Un cop al racó, hi ha un tram molt brut i amb instal·lacions precàries per pujar fins a dins la balma.

Panoràmica des del Racó de la Pastera

Sortiu del davant de la masia de Ventes de Serra de la Llena i seguiu el GR 65.5 direcció Ulldemolins, cap a l'est. Aneu seguint aquest GR que transcorre ben a prop de la carretera. Al cap de 5 minuts arribeu a un pal indicador, aquí aneu direcció cap a l'Ermita de Sant Bartomeu. El corriol en primer terme es pot seguir bé, està ben senyalitzat i va transcorrent entre camps de conreu i feixes abandonades. Més avall el corriol va baixant cap al fons d'un petit barranc fins que hi entra de ple, aquí ve el tram més fotut, ja que la vegetació és molt extensa i es fa difícil avançar, per sort només hi transcorre aquest camí pel barranc, així que no té pèrdua.

***Aquesta ermita va ser fundada per Fra Guerau Miquel, que el 28 de juliol de 1192 va obtenir la possessió d'aquesta zona, on habitava des dels volts del 1160. L'ermità va fundar dues capelles, una dedicada a santa Maria i altre a Sant Bartomeu, però tan sols perdura la segona. El 1210, Fra Guerau cedí aquest territori a Pere Balb i la seva esposa Guillema que fundaren una comunitat femenina a Santa Maria que, l'any 1215, s'establí en Bonrepòs. L'ermita de Sant Bartomeu va pertànyer primerament al Monestir de Santa Maria de Bonrepòs, confirmat per Jaume II el 1292, i més endavant va passar al domini de la Cartoixa d'Escaladei.
El segle XVIII fou enguixada interiorment fins que caigué en abandonament. Tenia annexa la casa de l'ermità. Cap a 1970 s'acondicià el conjunt, eliminant la casa de l'ermità i restaurant l'ermita, obres realitzades per la parròquia d'Ulldemolins.***

Ja més avall i amb una mica més de bon camí arribeu a l'Ermita de Sant Bartomeu, enclavada en un indret bastant inhòspit i alçada en un petit turó. Un cop vista continueu barranc avall, fins arribar als ponts penjats que travessen el Riu Montsant. Un cop a l'altre costat seguiu el GR a l'esquerra, direcció a Ulldemolins. El camí ara transcorre pel Congost de Fraguerau, pel marge dret del Riu Montsant. Arribeu a un altre pal indicador, aquí teniu l'opció d'anar fins el Racó de la Pastera, una gran balma d'es d'on es tenen unes vistes brutals de la zona, el problema és que el camí està força brut, i l'accés final a la balma és fa per un tram molt brut i equipat amb escales i cordes precàries. Si us voleu estalviar aquest tram, continueu recte, en cas contrari aneu avall, cap a l'esquerra.

Aneu seguin el corriol, que en algun tram costa bastant ja que està poc marcat o molt emboscat, però es pot anar seguint. Ja arribant a peu de balma feu una petita grimpada per un llom de roca fins arribar a la canal d'accés de la balma en si. Aquí heu de pujar amb l'ajuda d'un arbre el primer tram de roca, per després pujar per l'escala de fusta ja a dins la canal, desprès uns travessers i una última corda us facilitarà l'accés final a la balma, d'es d'on es tenen unes vistes impressionants d'aquest petit i bonic racó. Un cop vist baixeu i aneu un altre cop a l'esquerra, seguint el GR.

Ara no heu d'abandonar el GR en cap moment, tot passant pel mirador de les Cadolles Fondes. Més endavant el corriol es transforma en pista, passa pel costat d'una bassa de bombers (on més tard haureu de retrocedir) i acaba arribant a l'Ermita de Sant Antoni. Un cop vista torneu enrere fins a la bassa de bombers, aquí hi ha un pal indicador on hi figura "Punta dels Pins Carrassers", vosaltres cap aquí. Aneu per la dreta de la bassa i aneu a buscar un corriol que s'endinsa dins el bosc i que esta senyalitzat amb marques verdes.

***Sembla que aquesta ermita té el seu origen en un asceteri molt antic, d'abans de la colonització d'aquelles terres. Fins al segle XV estigué sota l'advocació de Santa Bàrbara però canvià de titular quan Fra Llorenç Julià, un ermità, l'any 1559 va fer bastir un altar dedicat a Sant Antoni i per fer-ho es va ampliar l'edifici. Al segle XVI va ser lloc d'habitatge de l'ermità Jeroni de l'Albi. Fou objecte de plets entre el municipi i la Cartoixa d'Escala Dei.
El 1580, es va ampliar la casa de l'ermità, la qual es va refer a finals del segle XIX i cap al 1960 es transformà en casa de colònies.***

El corriol va pujant direcció cap a les cingleres del davant. A prop de cinglera el corriol puja fort de valent i desprès de passar algun tram de roca surt a un coll. Ja des del coll agafeu el corriol que s'enfila amunt, a la dreta i no l'abandoneu fins a pujar a dalt de tot, a La Punta dels Pins Carrassers, bon mirador. Ara baixeu uns metres i seguiu un corriol a mà dreta. Arribeu a un pal indicador, vosaltres direcció cap els Ventadors. El corriol transcorre per un tram molt maco, entre la paret dels Ventadors i el Barranc del Parral, on hi ha el famós Toll de l'Ou. Les formes i giragonses que fa la terra en aquest punt és impressionant. Aneu seguint aquest corriol sense pèrdua, que va baixant mica en mica. Força avall ja el corriol gira a la dreta i comença a baixar decididament, molt fort fins arribar a un camí transversal ben a prop del Riu Montsant.

Ara aneu a la dreta seguint aquest camí fins arribar un altre cop als ponts penjats i des d'aquest punt i fins el cotxe heu de seguir el mateix camí que heu fet servir a l'anada.