dimarts, 15 de novembre del 2016

La Mussara - Avencs de la Febró - Gorgs de la Febró

Accés: La Mussara és un petit poble en ruïnes situat a la Serra de la Mussara. S'hi pot accedir per múltiples llocs, (Prades,Alforja,Vilaplana,Mont-Ral) informeu-vos de la ruta que més us interessi.

Notes: Ruta molt ben senyalitzada durant tot el camí, no té pèrdua, per tant tampoc explicaré al detall aquesta ruta ja que crec que no és necessari.

Si voleu assegurar-vos que pel Gorg de la Febró i salta aigua mireu de preguntar-ho abans, nosaltres ens el vam trobar ben sec i és una llàstima.

Situats davant l'antiga església de la Mussara aneu en direcció oest, cap els penya-segats, tot passant pel costat d'una petita bassa. Des dels penya-segats les vistes que es tenen són espectaculars, sembla que el mar estigui a tocar. Aquí veieu un pal indicador que us marca el camí a seguir cap els Avencs de la Febró. Baixeu entre mig d'uns murs, passeu pel que sembla ser un antic pou i arribeu a una altre trencall, vosaltres a la dreta seguint les indicacions. Poca estona enllà sortiu a la carretera, traspasseu-la i sortiu a una pista, seguiu-la a l'esquerra. (a la vostra dreta i teniu una bassa).

Ara ja esteu caminant pel PR-C 87, que no haureu d'abandonar fins passat el poble de la Febró. Continueu per la pista, seguint marques i indicacions. Més endavant, passat un coll on hi han diversos camins, el PR s'endinsa dins el bosc per un corriol. A partir d'aquí haureu d'estar atents a trobar un altre corriol que marxa cap a la dreta, i no pas seguir recte (que sembla que sigui el més normal). En cas de dubte i no trobar marques seguiu fites. A partir d'aquest trencall arribeu sense problemes a la immensa esquerda dels Avencs de la Febró. Seguiu l'esquerda de cara avall, fins a trobar un pas per on pogué posar-vos-hi dins, i entrar a l’esquerda just per sota d'una immensa roca. Un cop a dins, la sensació d’immensitat i la peculiaritat de l'indret faran la resta, és impressionant.

Al fons de l'esquerda hi podreu trobar una entrada força assequible per visitar l'interior d'un dels avencs que hi han.

Un cop vist, pugeu a dalt i seguiu el corriol de cara avall. Aneu baixant sense cap pèrdua fins a sortir a una pista, seguiu marques i desprès de força estona per aquesta pista sortiu a la carretera, ja ben a prop del poble de La Febró. Seguiu carretera amunt per acabar agafant un corriol que us portarà al poble. Traspasseu el poble tot recte pel mateix carrer, sortiu-ne per un camí cimentat que us portarà al davant d'una masia. Aquí ja heu d'abandonar el PR que se’n va direcció Prades i seguir en direcció cap els Gorgs, per un camí que passa just pel darrere de la masia.

Seguiu fàcil per aquesta pista, que va just pel costat del Riu Siurana, riu que anireu traspassant diversos cops per diferents guals. Pocs metres desprès de superar un d'aquest guals trobareu un petit collet amb unes fites i un corriol que se’n va amunt, aquí abandoneu el corriol que se’n va recte ben a prop del riu i agafeu aquest altre que comença a pujar. Més amunt torneu a trobar un trencall, aquest ben senyalitzat, vosaltres direcció els Masos de La Febró. Pocs metres més amunt sortiu al bell mig de les runes d'aquest antics masos, on les vistes són magnífiques.

Ja de nou en una pista i amb el PR-C 87, aneu a l'esquerra. Més enllà i desprès d'abandonar una pista a la dreta, torneu a passar per les runes d'uns altres masos. Continueu per la pista fins que trobeu un pal indicador on hi posa "Grau del Gris", vosaltres cap aquí. Baixeu per dins el bosc, seguint les marques i les fites per ja més avall començar a baixar cap dins el Barranc de Prades. Aneu baixant pel grau fins arribar a la llera del barranc, aquí seguiu el corriol barranc avall, cap a l'esquerra.

Aquest corriol tampoc té pèrdua, ja que continua estant ben senyalitzat. Entre corriols i pistes i desprès de traspassar la riera arribareu al Molí de l'Esquirola, on hi conflueixen 2 aigües, les que baixen pel barranc que acabeu de baixar, el Barranc de Prades, i per les que anireu aigües amunt, les del Riu Siurana. Traspasseu el riu i seguiu per un corriol en direcció cap el Gorg. Ben aviat aquest corriol s'allunya del riu per anar guanyant alçada pel seu marge dret. Aneu seguint marques i caminant per bonics camins per dins del bosc i desprès de força estona torneu a baixar cap a la llera del riu i sortiu just al davant de La Gorguina, un petit però maquíssim salt d'aigua, que forma un toll al bell mig del riu. Si aneu una mica a la dreta i podreu accedir per veure'l millor.

Un cop vist aquest petit gorg el corriol s'enfila de valent cap a l'altre marge del riu. Desprès de fer diverses pujades i baixades acabareu sortint al Gorg de la Febró. És el més conegut i important dels que hi han per la zona. Un cop aquí, si seguiu el GR 7 direcció a l'Arbolí en pocs metres arribeu al Gorguet.

Bé, a partir d'aquest punt us heu d'oblidar de les marques del PR-C 87 i començar a seguir les del GR-7, direcció cap a La Mussara. Abandoneu el gorg i comenceu a pujar, per més amunt acabar sortint a una pista que desprès d'una estona pujant us deixarà a una carretera. Aquí aneu uns metres carretera amunt i busqueu un corriol que puja fort pel marge esquerra. Ja un cop a dalt de la Serra de la Mussara el corriol es converteix en una pista de molt bon caminar, ampla i casi sense desnivell, molt fàcil de seguir. Després d'uns 3-4 quilòmetres arribareu un altre cop al collet amb diferents camins que heu trobat al principi, abans d'arribar als Avencs de la Febró. Aquí només heu de seguir indicacions cap a La Mussara i tornar per on heu vingut al principi.