dijous, 14 d’abril del 2016

Grau dels Barrots - Toll de l'Ou - Clot del Cirer

Accés: Heu d'anar fins al poble de La Morera del Montsant, situat a uns 8  quilòmetres de Cornudella de Montsant i a uns 25 quilòmetres de Falset, la capital de la comarca del Priorat. L'excursió comença des de l'aparcament habilitat a l'entrar al poble

Notes: És una ruta fàcil, tot i que té algun tram amb algun pas una mica exposat, no implica cap tipus de problema ja que normalment aquests trams estan equipats amb algun passamà.

El corriol que puja de la Font Canaleta pel Barranc de Vidalbar està bastant tapat, però es pot anar seguint.

Panoràmica des del Balcó del Priorat

Toll de l'Ou (part 1)

Toll de l'Ou (part 2)

Toll de l'Ou (part 3)

Toll de l'Ou (part 4)

Sortiu de la Morera del Montsant des de l'aparcament i dirigiu-vos cap a la plaça que teniu carrer amunt, aquí surt un camí senyalitzat que s'enfila amunt. Poc més amunt ja veureu la senyalització del GR-171 indicant el Grau dels Barrots, que és on us heu de dirigir. Més amunt tornareu a trobar un trencall, ara deixeu el GR i seguiu el PR direcció al Grau dels Barrots. El camí va pujant suaument i es va apropant a la base de l'impressionant cinglera.

A mesura que el corriol s'acosta a la cinglera es va enfilant cada cop més. Haureu de superar alguna que altre grimpada per la roca fins que arribareu a la canal d'entrada del Grau dels Barrots. Entreu a l'escletxa que es va estrenyent, fins que trobeu els barrots que donen nom a aquest pas. És fàcil i curtet. Més amunt passeu acotats per un petit pas i traspasseu a l'altre costat de la canal per uns quants barrots més. Una mica més endavant i passant per un petit passamà pujareu al Balcó del Priorat, on ja veureu el perquè del nom.

Continueu ara pel corriol que va resseguint la cinglera, en algun cas haureu de passar per algun tram exposat i estret, però en cap cas suposa cap dificultat. Desprès de força estona resseguint aquest corriol arribareu a un trencall senyalitzat, seguiu el PR cap a l'esquerra direcció cap a la Serra Major. Passeu per dins d’una petita balma i ja amb terreny planer seguiu el corriol. Pocs metres enllà el corriol s'enfila amunt, direcció la Serra Major. Ja a dalt la serra torneu a trobar el GR-171 que heu de seguir direcció al Toll de l'Ou.

Torneu a trobar un altre trencall, seguiu-lo a l'esquerra cap el Toll de l'Ou. Aquest corriol és molt planer i transcorre per dalt la serra. Aneu seguint les marques de GR que no tenen pèrdua. Ja arribant a un extrem de la serra i passant pel “pas de l’escletxa”, el GR comença a baixar cap al Torrent dels Pèlags. Ja quasi bé a baix i enmig d’una corba a la dreta trobareu un corriol senyalitzat amb fites a mà esquerra, aquest corriol és el que heu d'agafar un cop hagueu vist els salts d'aigua situats més avall. Continueu baixant una mica més fins a trobar un pal indicador, no creueu la riera, agafeu el corriol que surt darrere d'aquest pal.

Sortiu a dalt d'un petit mirador on teniu els salts d'aigua als vostres peus. Ara agafeu el corriol a l'esquerra que se'n va avall, arribeu al primer salt, on desprès de la cascada hi han unes petites piscines naturals. A l'esquerra teniu l'altre salt d'aigua, que cau a dins d'un toll, el Toll de l'Ou. Si seguiu pel corriol una mica més avall arribareu a aquest salt. El paratge i els salts són impressionants, un indret per passar-hi hores.

Bé, un cop vist retorneu uns metres pel GR fins al trencall que eh comentat abans, que ara teniu a la vostre dreta. Aneu seguint aquest corriol que va resseguint la cinglera, amb unes vistes impressionants sobre els Ventadors i el Barranc dels Pèlags. Més endavant sortiu a un PR, seguiu-lo a la dreta, aneu seguint marques i fites, passeu per la Font de la Pleta, situada a dins d'una balma i aneu cap a l'extrem de la carena. Ja a l'extrem, el corriol comença a girar a l'esquerra i va entrant a un bonic barranc, el Barranc del Vidalbar, on una enorme pedra en forma de dau i una roca a dalt la cinglera anomenada en El Colom són els trets que més hi destaquen.

Arribeu a la llera del torrent, travesseu-lo i aneu a parar a la Font Canaleta. Uns metres a la dreta hi ha un pal indicador, vosaltres aneu direcció cap a la Serra Major. Aquest corriol està bastant tapat però es pot anar seguint. Passareu per la Cova de les Gotetes, que és una petita balma, i també per la Cova Soronelles, aquesta ja més gran. Continueu pujant per el barranc obviant altres camins fins arribar a un pal indicador. Aquí abandoneu el barranc i seguiu les fites amb direcció al Piló, el corriol puja fort.

Un cop al Piló torneu a estar a la Serra Major, aquí seguiu pel camí de la dreta, direcció a un pi solitari una mica més enllà, el Pi del Cugat. Un cop al davant del pi abandoneu el camí principal i agafeu un corriol a la dreta que s'esmuny avall. Amb poca estona arribareu al bucòlic paratge del Clot del Cirer, un petit oasis verd enmig de tanta aridesa.

Bé, un cop gaudit d'aquest indret tant esplèndid continueu cap a l'altre extrem i seguiu el corriol a l'esquerra, de cara amunt, Aneu-lo seguint, fins que desprès d'una petita rampa torneu a la Serra Major. Aquí i seguint indicacions, aneu direcció cap a la Morera, de cara avall. D’aquí fins a la Morera de Montsant només heu d'anar seguint les marques de PR. Quant el camí fa un tomb a l'esquerra passa per un bonic tram a ran de cinglera per desprès baixar per un tram més rocós fins a trobar camí fàcil i planer fins a la Morera.