dimecres, 28 de desembre del 2011

Temps aproximat: 3'30 h
Distància: 12 km
Desnivell: 400 m

Accés: Sortiu de Vilafranca del Penedès per la BP-2121 direcció Sant Martí Sarroca. Passeu Torrelles de Foix i carretera amunt arribeu al poble de Pontons. La caminada surt de la plaça de l'ajuntament.

Notes: Cal parar atenció en el descens del puig de Solanes, s'ha de grimpar i la baixada té un fort pendent.

Deixeu l'ajuntament a la vostra esquena i gireu a la dreta, travesseu el pont i agafeu el camí cimentat que puja a la vostra esquerra, fins que arribeu a l'església de Santa Magdalena.

***L'esglesia de Sant Magdalena es la parròquia de Pontons, reconstruïda el segle XIII i parròquia des de el segle XIV***

Un cop a dalt l'església gireu a l'esquerra i continueu planers de cara a una masia. Arribats al primer trencall, agafeu el camí de l'esquerra, que baixa, i poc més avall agafeu el de la dreta, que va per sobre d'un marge. Quant arribeu al següent trencall, gireu a la dreta, un camí pedregós i senyalitzat amb una senyal de ferro bastant deteriorada. Poc més enllà arribareu a la Font d'Oriola, situada a l'esquerra. Agafeu el camí del darrera de la font a mà esquerra. En el següent trencall deixeu el que baixa i aneu a la dreta. Una mica més amunt deixeu un camí a mà esquerra i continueu de cara amunt.

Desprès de pujar una estona i gairabè a dalt de tot hi ha una petita esplanada, allà heu de buscar un corriol que baixa a mà esquerra. Abans d'arribar a baix la riera de Carbons, trobareu la Font de Claramunt, d'on l'aigua raja a través d'una teula. Un cop a baix deixeu un camí que puja a mà dreta i aneu recte. Travesseu la riera i agafeu el camí a mà dreta, seguiu-lo recte, feu un breu pujada i sortiu davant de la casa de colònies de Cal Diable.

Un cop allà aneu a la dreta i un cop a la pista gireu també a la dreta. Continueu recte fins a trobar la carretera que va de Pontons a la Llacuna. Seguiu-la a mà dreta, deixeu enrere una moderna granja i quant la carretera fa un tomb a l'esquerra agafeu el camí d'accés a la masia de Cal Sant (senyalitzat). Una mica més amunt deixeu el camí d'accés a Cal Sant i al següent trencall gireu a l'esquerra. Més amunt el camí tomba a la dreta i mort a l'inici d'un camp llaurat. Travesseu-lo en diagonal, amb tendència cap a la dreta. (Heu d'anar a buscar unes pedres grosses que impedeixen que entri cap automòbil al camp), un cop allà trobareu el GR 7, que seguireu a mà dreta.

Aneu caminant per la pista uns 10 minuts, fins que amb plena corba, heu de deixar el GR i agafar un corriol a mà esquerra, senyalitzat amb pintura verda i blanca de sender local. El camí va travessant camps de conreus, passareu per dins d'un petit bosquet i sortireu amb una esplanada sense cultivar. Dirigiu-vos a l'altra costat del camp, i aneu a mà esquerra per un corriol molt marcat i molt deteriorat per l'aigua i les motos de cros. Un cop a dalt aneu a la dreta i arribareu al cim de Puig Castellar (944m). Des del cim, coronat per una caseta de vigilància forestal, tindreu unes bones vistes de la comarca de l'Anoia, el poble de La Llacuna, les muntanyes de Montserrat i a l'hivern, de les muntanyes nevades del Pirineu.

Deixeu el camí per on heu vingut i seguiu pel camí cimentat, arribats a un trencall de quatre camins, continueu recte, al següent trencall agafeu el de la dreta. La pista que heu agafat recorre la serra dels Esgavellats, l'heu de recorre pràcticament durant 25 minuts. Heu d'estar atents a trobar un corriol a mà esquerra (marcat amb fites i pintura verda i blanca de sender local) que us portarà al Puig de Solanes (914m) el cim més alt de l'Alt Penedès.

Deixeu el cim a la vostra esquena i agafeu el corriol que surt la vostra esquerra, travesseu una petita clariana i arribeu al que sembla un barranc on s'acaba el camí. ATENCIÓ, aneu amb cura al baixar, seguiu les marques de pintura i baixeu per la tartera fins que trobeu el GR 7, que el seguireu a mà esquerra.

Aneu seguint el camí una bona estona, passeu una antiga edificació que deixeu a mà esquerra i més avall trobeu una font, amb una mica de sort encara hi podreu veure, l'aigua és molt bona. Més avall el camí es bifurca, agafeu el de la dreta seguint el GR. En el següent trencall deixeu el GR i agafeu el camí de la dreta.

Aneu baixant fent llaçades o simplement intuint el camí fins a trobar una pista. Aneu a la dreta, envolteu una masia, i aneu a parar a la carretera de Pontons a La Llacuna. Seguiu-la recte, fins que torneu a trobar el trencall de la casa de colònies de Cal Diable, a la dreta. Un cop arribats a Cal Diable, envolteu-la per l'esquerra. Anireu deixant enrere la casa, el camí va perdent alçada, fa un parell de llaçades i arribareu a un trencall de camins cimentat.

Agafeu el camí del mig, en direcció a un grup de plataners, on a sota hi ha situat la Font del Molinot. Un cop vista, torneu enrere i agafeu el camí de la dreta, que baixa i recorre els horts. Una mica més avall el camí surt al davant del pont de la Riera de Pontons, que heu travessat a l'inici de la caminada. A la vostra dreta teniu l'antic Molí del Poble. Travesseu el pont i arribeu un altre cop a la plaça de l'ajuntament.