dilluns, 21 de maig del 2018

Siurana - Arbolí - Gorgs de la Febró

Accés: Si veniu de Reus, heu d'anar a Cornudella de Montsant i passada aquesta població agafar el trencall direcció a Siurana. S'aparca al P1. Si arribeu una mica massa tard, haureu de pagar una taxa de 2€, i potser aparcar al P2, una mica més lluny que el P1.

Notes: Ruta força fàcil, ben senyalitzada en pràcticament tot el recorregut. l'Únic tram una mica delicat és la pujada pel Grau dels Massets, ja que el camí està força tapat.

Millor fer aquesta ruta en època de pluges, per poder veure els salts d'aigua ben macos.

Toll de la Cinteta

El Gorguet de la Febró

El Gorg de la Febró

La Gorguina de la Febró

Riu Siurana

Situats a l'aparcament del poble (P1), agafeu el camí direcció cap El Gorg. El corriol va descendint poc a poc, ben arran de cinglera. Més endavant comença a baixar de valent, fins a sortir a una pista, ja ben a prop del Riu Siurana. Ara seguiu la pista uns quants metres direcció cap El Gorg, però pareu atenció a trobar un altre camí a la dreta. En aquest punt abandoneu la pista i agafeu aquest camí direcció cap a l'Arbolí.

Traspasseu el riu i continueu seguint marques del PR-C 87. Quant el corriol comença a pujar, heu de parar atenció per trobar un petit corriol a la dreta que en pocs metres us porta al Toll de la Cinteta, un petit però bonic salt d'aigua. Un cop vist torneu al corriol i comenceu a pujar. El corriol puja ben decidit amunt, passant pel costat d'una cinglera. Desprès d'una estona sortiu a una pista, que heu de seguir tot recte, de cara amunt. Desprès d'una estona caminant per la pista veureu un corriol a mà esquerra senyalitzat amb fites, agafeu-lo i continueu seguint el PR direcció cap a l'ermita de Sant Pau.

***Hi ha referències de l'ermita ja el segle XIII, continuadora d'alguna possible habitació eremítica anterior. Posteriorment s'hi afegí el pis superior i dependències adequades per a l'ermità. Hom hi havia fet donació de terres.

El 1927, a causa del seu estat rònec, fou reconstruïda. El 1936 fou cremat el retaule, però la imatge fou salvada gràcies a ser duta al poble, on roman actualment per mor a robatori.***

Desprès d'una estona seguint el PR arribeu a l'Ermita de Sant Pau. Continueu pel PR i baixeu direcció al poble. Ja a baix sortiu a un altre camí, on enllaceu amb el GR 7. Si no voleu anar fins el poble aneu a l'esquerra, seguint marques de GR amunt. Bé, feu el que feu heu de continuar la ruta per aquest GR, que a trams s'enfila de valent. Desprès d'una estona pujant sortiu a una pista, aquí abandoneu el GR i aneu a la dreta.

Aneu avançant per aquesta pista sense pèrdua, fins arribar a un coll amb diferents pistes, ara abandoneu la pista i aneu a l'esquerra, direcció cap el que sembla una remolc o caseta abandonada. Aquí hauríeu d'anar seguint el rastre d'un corriol que s'enfila direcció cap el turó que teniu davant. Els primers metres potser costa una mica de seguir, però a mesura que aneu pujant es fa més evident. Desprès de fer una bona pujada arribeu al cim del Puig de Gallicant. Un cop vist, continueu seguint el corriol, ara senyalitzat amb marques blaves, i baixeu fort per l'altre costat del puig. Un cop a baix, traspasseu un camp i aneu a sortir a una pista, seguiu-la a la dreta.

Pocs metres enllà agafeu un trencall a l'esquerra, direcció cap al poble abandonat de Gallicant. Passeu pel costat del poble i arribeu a un altre trencall, aquí continueu seguint marques de GR i agafeu el corriol de la dreta, que va baixant mica en mica sense deixar de seguir el GR 7 en cap moment Desprès d'estar una bona estona baixant arribeu al Gorguet de la Febró, un bonic salt d'aigua.

Un cop vist, continueu pel corriol avall fins que sortiu al Gorg de la Febró, el més conegut de la zona. Un cop vist, passeu pel davant del Gorg i aneu a buscar un corriol que marxa a la seva esquerra, senyalitzat com a PR-C 7. Aneu seguint per aquest corriol, a trams força tapat, però ben fressat. Mica en mica anireu baixant fins al Riu Siurana. Just en el punt on l'heu de traspassar, seguiu pel marge esquerra uns metres per pujar a dalt d'un petit llom de roca, allà i veureu la Gorguina, un magnífic gorg força profund.

Un cop vist, traspasseu el riu i aneu avançant pel PR. Metres enllà torneu a traspassar el riu i passeu pel costat del Molí de l'Esquirola. Veureu algun que altre trencall a la dreta, vosaltres ni cas, seguiu direcció cap a Siurana, pel camí ample i planer. Una estona enllà i abans d'arribar al Mas d'en Candí, veureu a la dreta unes fites i un corriol que puja marge amunt, agafeu-lo. Aquest corriol està força tapat, però es pot anar seguint bé. Desprès de fer una forta pujada i situats a la base de la cinglera el camí gira a la dreta i es fa més fàcil de seguir.

Aneu seguint aquest camí empedrat a trams, i tot seguint fites sortiu al Corral de l'Isidret. Al darrere del corral hi ha una pista, seguiu-la a l'esquerra. Pocs estona enllà sortiu a la carretera d'accés al poble, ara ja només us queda seguir aquesta carretera una estona per arribar un altre cop fins on teniu el cotxe