dimecres, 21 d’octubre del 2015

Grau de l'Olivell - Sant Llorenç dels Porxos

Accés: Arribats a Berga, heu d'agafar el trencall que indica Rasos de Peguera i anar seguint les indicacions fins arribar al trencall a l'esquerra on indica Castellar del Riu - Campllong. Passat el Pi de les Tres Branques aparqueu a una petita esplanada a la dreta de la carretera.

Notes: Hi ha algun tram on el camí està poc definit, però amb una mica d'intuïció i paciència es pot anar seguint bé.

Sortiu carretera avall i pocs metres enllà trobareu el trencall a la dreta direcció Castellar del Riu, agafeu-lo. Al cap de poca estona us trobareu una cadena, continueu per la pista fins arribar a Castellar del Riu, que no és més que un conjunt de masies. Aquí dirigiu-vos a la dreta de l'edificació, traspasseu una tanca electrificada i continueu per la pista.

Pocs metres enllà traspasseu una altra tanca electrificada i un petit torrent. Desprès de passar una petita esplanada, heu d'estar atents a trobar un altre camí a la dreta, marcat amb fites. Aquest camí, força deteriorat comença a pujar de mica en mica, direcció als cingles de la Corba que teniu al davant. Al cap de força estona el camí es converteix amb corriol i continua recorrent la base dels cingles. Desprès de transcorre força estona per aquest corriol bastant tapat arribareu al Grau de l'Olivell. Pujareu fort, per una petita canal i amb poca estona arribareu a dalt del Grau de l'Olivell, des d'on es tenen unes magnífiques vistes.

Continueu pel corriol de la dreta, que transcorre bastant planer per dins el bosc. Arribats a un tram més rocós, trobareu un corriol al davant vostre que s'esmuny de cara avall, agafeu-lo. Anireu baixant a poc a poc, i a vegades sense camí evident, però les fites us acabaran d'ajudar. La pista forestal que teniu al front vostre és el vostre objectiu, un cop a la pista seguiu-la a l'esquerra. Amb poca estona arribareu a la masia de Matalaplana. Situats a la masia, passeu entre ella i una bassa i aneu a buscar el que sembla ser una pista poc definida. La pista costa molt de veure perquè hi trobareu molta herba però aneu baixant decidits.

Més avall la pista es defineix més i es fa més fàcil de seguir, alguna fita que altre us guiarà cap a sota un torrent, que heu de travessar. Travessat el torrent començareu a remuntar-lo per la seva dreta, per un corriol estret. Aquest corriol us acabarà portant a una petita clariana. Aquí venen les complicacions. A l'esquerra us baixa una pista, que heu d'obviar, heu d'anar cap a la dreta i intentar seguir un camí força deteriorat i empinat. Aquest camí més amunt es perd però vosaltres heu d'anar tirant amunt superant algunes antigues feixes, fins que ja a dalt de tot trobareu una pista, Aquí aneu a la dreta.

Depenen d'on hagueu sortit haureu de pujar més o menys però heu d'acabar passant pel costat de Can Garrigues, un mas abandonat que tenia fins i tot una ermita. Un cop vista, continueu pista amunt, passareu pel costat d'un pou i desprès de passar una bassa i fer un parell de llaçades us trobareu una altra pista a la dreta, agafeu-la. Pocs metres enllà trobareu una altra bassa, aquí heu de trobar unes fites al marge esquerra i un corriol que s'enfila amunt, vosaltres seguiu per aquest corriol. Més amunt passareu una altra bassa, ara el camí fa un gir a l'esquerra i s'enfila per dins el bosc.

Desprès d'una estona pujant per dins el bosc per aquest corriol una mica perdedor a trams, seguint fites, sortireu a una altre pista, aneu a la dreta i sortireu a una gran clariana, coronada per una gran antena, és el Pla de Cal Jardí. Ara seguint per la carena trobareu marques de color groc. Seguiu una estona per la carena, sense pèrdua, fins que més endavant trobareu un senyal groc amb un pal que us indica que heu de girar a la dreta, gireu i entreu dins el bosc.

Aquest corriol transcorre per dins d'un bonic bosc, planer i sense pèrdua. El corriol acabarà donant el tomb i baixant decididament cap el Torrent de Comabona. Un cop a baix el torrent aneu recte fins a un trencall senyalitzat. Aquí aneu direcció cap a Sant Llorenç dels Porxos. Passeu per un pas per evitar que hi passi el bestiar i sortireu a una altre pista, aquí seguiu direcció Castellar del Riu. Aneu direcció cap a la masia dels Porxos.

Passeu pel costat de la masia i aneu direcció cap a l'ermita que està arran de cingle, és Sant Llorenç dels Porxos (S.XII), situada a un lloc idíl·lic. Un cop gaudit de la contrada, aneu baixant pel corriol sempre senyalitzat, traspasseu el Torrent de Castellar i acabareu sortint una altre vegada a Castellar del Riu, ara ja només us queda tornar pel mateix camí que heu fet servir a l'anada.