dimecres, 15 de gener del 2014

Castell d'Olivella - Santa Susanna

Accés: Des de Vilafranca del Penedès heu d'anar cap a Sant Pere Molanta, i agafar la carretera que va en direcció a Sant Pere de Ribes. Passades unes urbanitzacions trobareu un trencall a mà esquerra en direcció Olivella. Ja en aquesta carretera heu d'aparcar a una petita esplanada que hi ha a ma dreta a uns 800 metres del poble d'Olivella.

Notes: Res d'especial, ruta fàcil, molt planera i per camins ben senyalitzats.

Sortiu carretera amunt, pel marge esquerra. Pocs metres enllà trobareu una pista a l'esquerra, agafeu-la. Anireu trobant senyals, vosaltres aneu seguint per la pista, fins que a la vostra esquerra trobeu un pal indicador que us senyalitza la Cova de Can Muntaner, situada a pocs metres. Desprès d'haver-la vista torneu a la pista i continueu per ella. Fareu un petit descens i arribareu a un trencall, aquí, i també senyalitzat, heu d'anar en direcció al Castell d'Olivella.

El camí va pujant suaument fins a un coll, aquí aneu a l'esquerra per veure les ruïnes de l'Església Romànica de Sant Pere, i una mica més amunt les ruïnes del Castell Vell d'Olivella. Un cop vist torneu cap el coll i aneu ara a l'esquerra, passareu per uns camps abandonats de cirerers i sortireu a una pista, just al davant d'una barrera. Continueu pista amunt, sense abandonar-la fins que sortiu a una altra pista, senyalitzada com a GR 92.3, justa al davant de la Quadra de Santa Susanna. Aneu en direcció a la quadra, passeu pel costat del pou a la dreta del camí, i un cop arribats al peu de la quadra, envolteu-la per l'esquerra, fins a trobar el camí d'accés.

***L'església vella d'Olivella, o de Sant Pere està situada prop d'on hi havia hagut l'antic Castell Vell, és d'estructura romànica tardana, d' una sola nau de planta rectangular, amb l'absis llis i porta a la façana del migdia.
Encara es poden veure alguns detalls de l'absis i un tros de l' altar de pedra.
L'església edificada el1271 pel bisbe Arnau de Barcelona, estava dedicada a St Pere i formava part de l'antic castell d'Olivella.
Els primers esments de l'església són del s.XIII i segons documentacions estigué en funcionament fins el 1625 com a església parroquial.***

Un cop vista, torneu enrere, i al baixar de la quadra, aneu recte, entre vinyes. Passades les vinyes heu d'agafar un corriol a mà dreta, que s'enfila de valent, per metres més amunt sortir a una pista, continueu a la dreta fins arribar a un trencall de camins. Aquí heu de seguir el corriol del davant, marcat coma GR 92.3. Més avall sortiu a una pista, seguiu les marques de GR i aneu de cara avall. Aneu seguint aquesta ample pista que ressegueix el Fondo dels Massets d'en Ferrer, fins que trobeu un trencall, aquí heu d'anar recte, i deixar el GR, que se'n va per la pista de la dreta.

Aneu seguint aquesta pista fins que una metres més endavant us trobeu un altre trencall, aquí agafeu la pista de l'esquerra, que ressegueix la Riera de Pelagons. Heu de seguir aquesta pista fins a sortir a la carretera. Arribats aquest punt, seguiu la carretera a l'esquerra fins arribar a un pont, aquí travesseu la carretera i baixeu per un camí a la dreta, que baixa a sota el pont. Seguiu aquest camí a l'esquerra, paral·lels a la carretera i a la Riera d'Olivella. Veureu que hi ha algun camí que puja fins a dalt la carretera, esteu atents a sortir amb un d'ells, sortireu just al davant del cotxe.