dimarts, 1 de maig del 2012

Sant Joan de Toran - Es Grauèrs

Accés: Sortint de Vielha, heu d'agafar la carretera que va en direcció a França. Arribeu al trencall que indica Canejan, que us endinsarà a la Vall de Toran. Arribats al trencall de Sant Joan de Toran, gireu i aparqueu a l'aparcament de l'entrada del petit poble.

Notes: Es tracte d'una excursió d'alta muntanya, per tant, preneu les precaucions necessàries
(temps, vestimenta...).

El camí que puja per dins la fageda està poc indicat i és fàcil perdre's, cal parar atenció.

Sortiu de l'aparcament, dirigiu-vós cap al poble i enfileu-vós pel carrer que puja a la dreta, seguint les marques del (GR 211). Us enfileu per l'esquerra d'unes cases i a poc a poc us endinseu dins d'una magnífica fageda. Haureu d'anar pujant constantment, sense un desnivell excessiu, però si continuat. Abans de travessar el torrent de Lossèra heu de parar atenció i girar per un corriol a la dreta, marcat amb fites, i a partir d'ara marcat amb marques grogues.

Aneu seguint les marques, passeu pel costat d'antigues edificacions i aneu pujant, cada cop amb més pendent. Busqueu bé les marques o les fites, que en més d'un cas us portarà el seu temps. Aneu pujant, de mica en mica el bosc es va fent menys dens i la vista es comença a obrir vers el Tuc d'Ermèr.

A mesura que pugeu, el bosc va desapareixent fins que us trobareu al mig d'una gran zona de pastures. El camí a partir d'aquí està molt poc marcat, com a referència heu de veure una cabana de pastor. Dirigiu-vós cap allà buscant el millor pas.

Situats a la cabana, heu de seguir l'imaginari camí cap a l'esquerra, seguint la direcció que portaveu. Un cop passats un petit tram de pujada, la vista s'engrandeix fins al final de la vall, cap al pas de Coma d'Arbe i el Cap deth Marc. Mirant cap aquella direcció, veureu una antiga edificació que pertanyia a les antigues Mines de Liat, i al costat una altre cabana de pastor. Aquesta és la direcció que heu de seguir, buscant el millor pas i dirigint-vos cap el fons de la vall. Aquí amb una mica de sort podreu veure alguns exemplars d'isards.

Us aneu acostant a l'imponent Tuc d'Ermèr i al fons de la vall. Un cop arribeu a l'altre cabana, al fons de la vall, seguiu una mica més a l'esquerra, amb la direcció que porteu i busqueu un corriol que baixa bruscament cap avall on trobareu alguna resta de l'antic remuntador de la mina. Passeu per sobre d'una tartera i enllaceu amb el GR 211, que seguireu a la dreta, just al costat del riu.

Aquí començareu el descens de les Gorges d'Ermèr. La visió de l'imponent Tuc d'Ermèr des de pràcticament la seva base, imposa un gran respecte a aquesta magnífica muntanya.

Aneu baixant, passareu pel costat d'una presa, el camí a partir d'aquí es converteix amb pista. Travessareu el riu, que per aquest tram està pràcticament sec. La vall es va obrint, la vista és fabulosa i pel camí us anireu trobant rierols i salts d'aigua. Amb mitja horeta estareu al Refugi d'Honería. A partir d'aquí només heu de seguir la pista i pujar cap a Sant Joan de Toran.