diumenge, 15 de novembre del 2015

Collbató-Sant Jeroni-Coll dels Pollegons

Accés: A Collbató s'hi accedeix tant de Barcelona, com de Lleida per l'autovia A2. Agafeu la sortida de Collbató. L'excursió comença al Carrer Pau Bertran, just al començar la pista sense asfaltar.

Notes: Al baixar cap el Coll dels Pollegons, i just passar aquest coll, el corriol fa un gir de 180º a l'esquerra, esteu atents a aquest punt ja que és fàcil tirar tot recte.

Panoràmica des del Mirador Mossèn Cinto

Panoràmica des del Mirador de Sant Jeroni

Sortim del carrer Pau Bertran en direcció a El Bruc per una pista fàcil i ample. Continueu sempre per la pista, passareu pel costat del Restaurant de Vinya Nova. Just desprès del camp d'oliveres veureu l'inici d'un petit corriol a mà dreta, marcat amb marques de PR C-78 (blanques i grogues). Seguiu aquest corriol que s'endinsa dins del bosc fins que torneu a sortir a la mateixa pista, aquí ja veureu la tanca de fusta que us indica l'inici del Camí dels Francesos, aneu cap allà.

Comenceu a pujar pel camí, que a l'inici no puja gaire fort. Més endavant el camí es comença a enfilar més dret i s'endinsa dins la muntanya. El corriol és fàcil de seguir, amb multitud de marques de color, ben definit però a trams força pedregós. Més amunt començareu a veure ja les impressionants parets que envolten el Montgrós, les parets per on a baix transcorre la Canal del Migdia i al cap de munt La Talaia, agulla inconfusible al costat mateix la la paret de Sant Jeroni.

Per aquest corriol hi haurà un punt que heu d'estar atents perquè el PR se'n va cap a l'esquerra i vosaltres heu de seguir sempre pujant, si veieu algun corriol que deix de pujar o fa un canvi de direcció molt brusc no l'agafeu, continueu pujant direcció Sant Jeroni. Ja a dalt de tot sortireu a Les Pinasses, una clariana a dalt d'un coll, on a la vostre dreta teniu el camí d'accés a l'Albarda Castellana, recte baixaríeu al camí principal de pujada a Sant Jeroni, i a l'esquerra agafeu el corriol que se'n va directe a Sant Jeroni, agafeu aquest.

Amb aquest corriol sortireu al camí cimentat de pujada a Sant Jeroni, acabeu de pujar les infinites escales que porten fins al cim i ja sou a la cota més alta de Montserrat, des d'on les vistes amb un bon dia són brutals cap a totes direccions. Un cop gaudit del cim baixeu i continueu pel camí principal. Arribareu al davant de l'ermita de Sant Jeroni, aquí aneu a la dreta, baixant per camí fàcil. Trobareu un trencall que baixa cap el monestir, vosaltres seguiu direcció cap a Sant Joan.

Camí ample, sense quasi bé salvar desnivells i amb bones vistes cap el Cavall Bernat i les Gorres. Heu d'estar atents a trobar un corriol a la dreta, marcat amb unes fites. Penseu que primer en trobareu un, NO l'agafeu, ha de ser el segon que veieu, ja amb les gorres bastant a prop i abans d'un dels miradors de la muntanya. Un cop trobat el corriol, comenceu a baixar. El camí baixa decidit i estret, fins arribar a un coll, el Coll dels Pollegons, on hi ha una muntanya de fites. Aquí a la dreta tindreu un corriol que se'n va avall, vosaltres seguir recte.

Aquí heu d'estar atents, perquè pocs metres enllà el corriol fa un gir a l'esquerra de 180º, que pot confondre i fer que aneu recte despistant-vos una mica. Per corriol correcte baixeu fent ziga-zagues i seguint marques grogues. Heu de seguir sempre baixant, potser amb algun tram remuntareu algun que altre coll però vosaltres seguiu sempre el camí definit, sense agafar altres camins secundaris. Ja quasi bé a baix de la muntanya arribareu al Serrat de la Pastereta, on caminareu per la seva carena. Aquí heu d'estar atents i trobar el corriol a la dreta que baixa cap a baix.

Aneu baixant, sortireu a una pista que transcorre pel costat d'un camp d'oliveres i sortireu a una pista principal, que és la que abans heu passat per anar fins a Vinya Nova. Ara aneu a l'esquerra per retornar cap a Collbató i donar per acabada aquesta bonica i senzilla ruta.