dimecres, 14 de juny del 2017

Balandrau (Directe) - Puig de la Coma - Puig de les Borregues

Desnivell: 1950m

Accés: Arribats a Ripoll, seguiu indicacions cap a Ribes de Freser i d'aquí cap a Queralbs. Just abans d'arribar a Queralbs i enmig d'una corba molt tancada a mà esquerra veureu un trencall senyalitzat cap a Funtanyà i el Serrat, gireu cap aquí. Passat el pont agafeu la pista cimentada que surt tot recte, pel costat esquerra d'una central elèctrica. Aneu fins al final de la pista i aparqueu.

Notes: La pujada al Balandrau per la via directe està molt ben senyalitzada amb marques vermelles, és quasi bé impossible perdre-les de vista, tot i que el camí està molt poc transitat i molt poc fressat.

Del Puig de la Coma al Puig de les Borregues no hi ha massa traçada, haureu d'anar buscant les fites i avançar principalment per la carena tret d'algun tram. Si hi hagués boira o mala visibilitat millor no aventurar-se en aquest tram.

La pujada directe al Balandrau és millor no fer-la si plou o el terra està mullat, ja que el camí per pujar-hi hi ha molts trams de roca i el terreny estaria una mica delicat.

Salt Del Grill

Panoràmica des del Balandrau

Estrets del Freser (Part 1)

Estrets del Freser (Part 2)

Sortiu de l'aparcament situat al davant de la central de Daió de Baix, traspasseu el pont que salva el Riu Freser i seguiu indicacions cap al Refugi de Coma Vaca, cap a la dreta, un camí que va pujant lleugerament. Al cap de 20 minuts arribeu al trencall del Salt del Grill, on amb molts pocs metres arribeu a aquest salt, d'uns 30 metres, situat en un indret tranquil i ombrívol.

Un cop vist continueu pel camí principal, que continua pujant. Desprès de força estona pujant arribeu a La Pradella, un petit pla on heu de traspassar el Riu Freser per una petita passarel·la metàl·lica i continuar el camí, ara ja, per l'altre costat del riu. A partir d'aquí el camí ja puja més decidit, allunyant-se cada cop més del riu. Desprès de fer un bon tram de pujada fent llaçades heu de parar atenció a trobar un trencall a mà dreta, senyalitzat amb pintura vermella, aquesta és la drecera per pujar al Balandrau per la via directe.

Aquest corriol, molt poc definit i que bàsicament es pot anar seguint gràcies a les marques vermelles, transcorre quasi bé tot per dins la Canal de la Calç, una canal molt dreta i amb molts trams de roca, s’ha d’anar amb compte aquí. D'altra banda, el camí no té pèrdua, ja que hi han infinitats de marques vermelles per a tot arreu. La canal, ja en el seu últim tram, es va obrint i surt a un petit coll. Aneu ara cap a l'esquerra i amb pocs metres arribeu al cim del Balandrau, un impressionant mirador de la Coma de Fresers, amb tota la seva magnífica vall i el Torreneules, just al davant.

Des del cim, ara dirigiu-vos avall, pel camí per on la gent que puja al cim per la via normal. Passeu pels 3 pics i arribeu al Coll de Tres Pics, on hi ha un petit repetidor. Des d'aquest punt aneu direcció cap el repetidor i busqueu un corriol que puja decidit cap al turó que teniu al davant, és el Puig de la Coma. A partir d’aquí el camí ja deix de ser tan evident i transcorre per corriols menys fressats de la Serra del Catllar. Bé continueu per la carena, anant seguint el corriol i les fites, com a referència heu de tenir sempre la carena, no allunyar-vos massa d'ella, ja que és per la carena per on transita la major part del camí. Passeu per la collada del Catllar i més endavant pugeu al Puig de les Borregues, bon mirador de la Coma de l'Orri i dels Gra de Fajol, petit i gran.

Des d'aquest punt continueu per la carena, ara per camí més evident fins arribar de forma fàcil al Coll de la Coma de l'Orri, just a sota del Gra de Fajol. En aquest punt si volguéssiu allargar encara més la ruta podeu pujar al Gra de Fajol pel dret, jo contaria entre anar i tornar 1h i 200m més de desnivell aproximadament. Pels que ja en tingueu prou, continueu pel camí, direcció cap el Coll de la Marrana. Aquí pareu atenció ja que no és necessari que arribeu fins el coll, ja que quant el corriol es comenci a enfilar cap a dit coll abandoneu-lo i decanteu-vos cap a l'esquerra, per anar a buscar el mític GR-11.

Dir que nosaltres no vam arribar al GR i que vam acabar baixant pel dret, una mica per on vam voler, ja que el terreny ho permet i així t’estalvies la volta que fa el GR per acabar trobant el camí de baixada cap el refugi de Coma Vaca. És a dir, baixeu per on baixeu, estareu baixant correctament, aquí el que importa és baixar cap el fons de la vall i anar a trobar el Riu Freser. Un cop al riu, trobareu les marques del GR 11.7, i ja podeu anar baixant plàcidament per aquest bonic i còmode camí.

Aquest tram és magnífic, transcorre per un corriol pràcticament planer, just arran de riu i amb unes vistes de tota la vall impressionants. Ja a prop del refugi, passeu pels Estrets del Freser, un altre indret brutal, on el Riu Freser començar a salvar el fort desnivell amb cascades, salts d'aigua, gorgs...impressionant!!!

Una mica més avall arribeu a La Plana, on al fons hi ha el Refugi de Coma Vaca, al qual si accedeix per una passarel·la metàl·lica que traspassa el riu. No és necessari arribar-se al refugi si no es vol, ja que el camí continua en sentit contrari, cap a l'esquerra. Poc més amunt arribeu a un trencall, on a l'esquerra aniríeu cap al Coll de Tres Pics, o a la dreta cap a Queralbs, vosaltres cap a la dreta. Desprès de fer un petit tram de pujada el camí comença a descendir per anar retornant una altre vegada cap a La Pradella, el petit prat on hi ha la primera passarel·la metàl·lica que heu passat. Baixant veureu el trencall a mà esquerra que heu agafat per pujar al Balandrau i des d'aquest punt només heu de desfer el camí fins arribar a on teniu el cotxe.