dimecres, 24 de gener del 2018

Arbúcies - Montfort - Riells - Castell de Montsoriu

Accés: Heu d'anar fins a la població d'Arbúcies, a la falda del Montseny. Aparqueu a prop del Carrer del Castell, ja que el GR 83 s'agafa per aquest carrer.

Notes: Ruta ben senyalitzada, ja que es segueix el GR 83 de pujada, i el PR C-201 de baixada, tret en algun petit tram.

Panoràmica des de la Torre de Montfort

Pugeu pel carrer Castell, passeu pel davant d'uns pous d'aigua antics i ben arranjats, presteu atenció a trobar un carrer a mà esquera que puja fort amunt, el carrer Montseny, pugeu per aquest carrer. Poc més amunt i per un carrer un altre cop a l'esquerra ja trobeu la senyalització del GR 83 direcció Mataró i del PR C-201 direcció Montsoriu. A partir d'aquest punt heu de seguir el GR direcció Mataró. És casi impossible perdre’s o no trobar el camí, ja que hi han molts pals indicadors que us ajudaran a triar el camí correcte.

Desprès de passar pel costat de varies cases el GR ja s'endinsa dins el bosc per un corriol, on ja veieu les primeres alzines sureres, us en fareu un fart durant tot el recorregut. Arribeu a un punt on el GR i el PR es separen i el PR se'n va cap a l'esquerra. Ara seguiu el GR, més tard tornareu pel PR fins aquest mateix trencall. Aneu pujant per dins el bosc, traspasseu alguna que altre riera i seguint alguna que altre pista arribeu al mas de Santcliment. Just en aquest punt, i pocs metres abans d'arribar a aquest mas, abandoneu el GR i gireu per una pista a mà dreta. Aquest pista fa un tomb circular fins a sortir amb pocs minuts a un altre trencall de pistes, ara continueu recte i pocs metres enllà agafeu la pista direcció a la Torre de Montfort, indicada amb un pal indicador.

Un cop s’acaba la pista, pugeu per un petit tram de corriol i arribeu a les runes de la Torre de Montfort, una torre de guaita d'estil romànic. Un cop vista torneu enrere fins a la pista, aquí ara agafeu la pista de la dreta, de cara avall. Aquesta pista fa un tomb a la dreta per després agafar-ne una altre de més bruta també a la dreta, sempre de cara avall. Pocs metres avall sortiu a una pista principal, on ja retrobeu les marques del GR 83, continueu avall.

***Es tracta d’una torre de guaita envoltada per la roca viva del turó i per un fossat excavat en el sòl.
La torre és de planta circular ubicada al cim d'un turó que porta el mateix nom, situat en els límits dels termes municipals d'Arbúcies i Riells i Viabrea. El turó de 734 metres d’alçada permet una gran control de la vall de Riells del Montseny i de la part alta del terme d'Arbúcies.
Es troba construïda amb pedra lligada amb morter, presenta un parament força regular, treballat a la cara vista, obra que es podria situar a finals dels segle XII inicis del XIII, en la darrera etapa del romànic.
El diàmetre exterior de la torre és de 6,6 m, amb una amplada interna de murs de més d'un metre, deixant un espai interior útil d'aproximadament 4 metres. Es conserva en una alçada que en algun punt supera els 2 metres, tot i que segurament assolia els 8 quan estava en funcionament. S'hi pot apreciar encara alguna espitllera i la porta d'entrada, així com part del recinte emmurallat de planta quadrangular, avui força malmès que l'envolta. Aquesta muralla fa aproximadament uns 12 m de costa i un gruix d'uns 60 cm, adaptant el seu recorregut al desnivell del terreny.
Tot i que no es coneix documentació que hi faci referència, molt possiblement es tracta d'una torre de guaita medieval dependent del proper castell de Montsoriu. Ambdues construccions mantenen contacte visual, i possiblement la torre de Montfort faria les funcions de torre avançada de control del territori per part del castell termenat.***

Poc més enllà arribeu a un trencall on no hi han marques, vosaltres seguiu la pista de l'esquerra, davant vostre. Més endavant sortiu a un altre trencall, aquí pareu atenció a trobar un corriol senyalitzat amb fites a la vostre esquerra, que s'esmuny avall, agafeu-lo. Seguint aquest corriol i desprès de traspassar el Sot de les Fontiques, equipat amb alguna que altre passarel·la de fusta, sortiu a una pista principal.

Aneu seguint marques, agafant algun que altre corriol, traspassant la Riera de Riells per un pont de fusta, i finalment arribant a la petit població de Riells del Montseny, on hi ha una bonica església, Sant Martí de Riells. Un cop vista seguiu pel GR, que segueix un carrer a l'esquerra. Desprès d'un petit tram de corriol sortiu a una pista just al davant d'una casa, el Molí d'en Jorba. En aquest punt abandoneu el GR i aneu a l'esquerra, anant a buscar la carretera. Seguiu-la amunt uns metres i al següent trencall a la dreta, abandoneu-la i seguiu ara la pista, que passa per davant d'una imponent masia, Can Joia.

***La primera notícia documental del lloc de “Riellos” la trobem en un precepte datat el 9 de setembre de l’any 878. Amb la fundació de monestir de Breda el 1038, va passar sota la seva directa jurisdicció. El 1169 ja hi ha constància escrita que l’església de Riells està dedicada a Sant Martí de Tours. L’any 1957 la parròquia passa a pertànyer del Bisbat de Barcelona al Bisbat de Girona. Actualment Sant Martí de Riells és l’església parroquial de Riells i Viabrea.
El temple ha sofert moltes remodelacions al llarg dels segles. La primera restauració important es va fer al segle XV ja que havia quedat malmesa per les revoltes socials de l’època. Posteriorment, al segle XVII, es va ampliar per cobrir les necessitats de la parròquia. La Guerra Civil de 1936 també va tenir repercussions importants en l’edifici i va significar la destrucció de tot l’arxiu parroquial. Acabada la guerra va ser reconstruït i l’any 1956 es va iniciar la restauració definitiva amb la intervenció directa de Mn. Pere Ribot que n’era el rector des del 1941. Existeix un projecte de l’arquitecte Antoni Fisas que mai s’arribà a dur a terme.***

Avanceu per aquesta pista, traspasseu una riera i deixeu a la dreta el trencall d'una altre pista. La pista ara fa un petit tomb a l'esquerra, en aquest punt pareu atenció, i busqueu un petit corriol una mica tapat, a mà dreta, sense senyalitzar i sense fites, així que pareu molta atenció. Un cop dins, seguiu el corriol, que tot i estar brut es pot anar seguint força bé. Més amunt sortiu a una pista, ara seguiu-la a l'esquerra, de cara amunt. Desprès de fer un tomb de 180º a la dreta la pista segueix força recte una estona fins que abans d'arribar a una corba a l'esquerra us trobeu un trencall. Nosaltres vam anar amunt, per una pista secundària però una mica perdedora, vosaltres seguiu recte, sense abandonar aquesta pista.

Arribeu a un altre trencall, ara a l'esquerra, i pocs metres més enllà torneu a trobar un altre trencall, ara aneu a la dreta, per una pista que se'n va planejant. Veureu el Castell de Montsoriu a dalt del turó, imponent i grandiós. Més endavant sortiu a una altre pista, seguiu uns metres a la dreta i sortiu a una carretera. Seguiu la carretera a la dreta durant una estona, fins que trobeu el trencall per pujar al castell. Pugeu uns metres per la pista i enmig d'una corba abandoneu la pista principal i seguiu recte, pujant al castell pel Camí de Breda, (senyalitzat) on ja enllaçareu amb el PR C-201.

Un cop trobeu el PR, ja només us queda seguir-lo de cara amunt fins arribar a la base de la muralla del castell. Doneu un tomb pel seu voltant, les dimensions són impressionants. Es pot visitar, però es fa amb guia, no és de visita lliure. Bé, un cop vist, situeu-vos a l'extrem sud-est per agafar el corriol de baixada, sempre seguint les marques de PR.

d'Aquí i fins Arbúcies heu de seguir el PR C-201, així que no explicaré el camí fil per randa, ja que en tot moment està molt ben senyalitzat i no te pèrdua. Gaudiu dels magnífics boscs d'alzines sureres, en aquest tram de baixada us acompanyaran pràcticament tot el camí. Ja quasi bé a baix de tot, enllaceu amb el GR 83 (que ja heu seguit al pujar) i desfeu el camí de pujada per tornar un altre cop a on teniu el cotxe.