dilluns, 7 de gener del 2013

Turó del Malpàs - Pins Cargolats

Accés: Agafeu la carretera BV-1221, que va de Terrassa a Talamanca. Passat el quilòmetre 11 i enmig d'una corba, a l'esquerra tindreu un aparcament ( Alzina del Sal·lari ), inici de nombroses excursions.

Notes: Res en especial, camins força clars, potser algun corriol una mica tapat però que es pot anar seguint força bé.

VIDEOS

Panoràmica des del Turó del Malpàs

Sortiu de l'aparcament de l'Alzina del Sal·lari amunt, al primer trencall gireu a la dreta, amb poc minuts trobareu un trencall de camins, agafeu el que teniu recte, el de més a la dreta. Travesseu un torrent, i poc més endavant deixeu un corriol que s'enfila a la dreta, cap el Morral del Llop. Seguiu per aquest corriol obviant altres corriols fins que arribeu a la Font dels Traginers.

Continueu ara pel camí que surt darrere de la font, en clar ascens. Passeu per dins d'un bosc d'alzines i heu de parar atenció a trobar a la vostra esquerra un ressalt rocallós, per aquí és per on heu de pujar i arribeu a l'Avenc del Llest, una impressionant esquerda d'una seixantena de metres. Continueu pel corriol, ara ja fora del bosc fins que trobeu el GR-5, que seguireu a l'esquerra fins arribar al Coll del Boix.

Un cop situats en aquest important encreuament de camins, aneu a la dreta, cap a Mura. Us trobareu amb una pista i amb poca estona a la vostra esquerra tindreu l'impressionant Alzina del Vent. Situats davant l'alzina, aneu cap a la seva dreta i agafeu un corriol que surt a l'esquerra, més endavant heu de trobar senyals que indiquin que us esteu dirigint a Mura. metres més enllà i passada una petita esplanada, heu de buscar un camí, que a l'esquerra s'enfila per sobre d'un estrep rocallós.

Aquí el camí fa un gir cap a l'esquerra fins que trobeu un canal molt ombrívola. Baixeu per aquesta bonica canal, travesseu el bosc i sortiu a una esplanada, aquí busqueu un corriol que baixa a l'esquerra i que en pocs minuts us portarà a la Balma dels Venedors. Un cop vista aquesta balma que, antigament tenia una font al seu interior, busqueu en corriol, una mica més avall de la Balma, marcat amb unes fites. Passeu per un bonic bosc fins que sortiu a un altre camí, seguiu-lo a la dreta.

Aquest camí us portarà a una gran esplanada rocallosa, l'Era dels Enrics, amb unes magnífiques vistes de tot el massís. Al final d'aquesta esplanada trobeu dos camins, agafeu el de la dreta. Per aquest corriol veureu diferents exemplars de Pins Cargolats, amb formes molt rares i peculiars. Aneu seguint el corriol més fressat que va transcorrent per aquest bosc. Més avall el camí baixa molt fort fins que desprès d'una bona baixada sortiu al bell mig de la Riera del Serrallonga.

Seguiu-la a l'esquerra i amb 5 minuts trobareu una pista que travessa la riera, aquí aneu a l'esquerra i metres més enllà trobeu una bifurcació, agafeu el camí de l'esquerra que s'acaba convertint en un corriol que va pujant suaument fins a trobar el Pi de les Tres Branques, un exemplar de pi singular i impressionant. El camí surt al Collet del Malpàs, aquí gireu a la dreta, intentant dirigir-vos cap al Turó del Malpàs, en línia recte i en direcció a les coves que hi han al mig de la seva estructura. Hi veureu algunes marques de color groc que us ajudaran a anar seguint la traça correcte i que us portaran al pas del Turó del Malpàs, d'aquí el nom.

Passeu-lo amb compte, ben arrambats a la paret. Un cop passat aquest pas, podeu pujar al Turó del Malpás, on gaudireu d'unes magnífiques vistes. Quant baixeu aneu recte a trobar un corriol transversal que ve de resseguir el Turó del Malpàs per la seva base. Un cop trobeu el corriol seguiu-lo a la dreta, cap al nord. Més endavant trobeu un trencall de corriols, agafeu el de l'esquerra que amb poca estona us portarà a una pista forestal, aquí seguiu-la a l'esquerra i arribareu al Mas de Puigdoure.

Seguiu per la pista, i al cap de 2 minuts, quant la pista fa un gir a mà dreta vosaltres heu de seguir recte, per una pista secundària. Més endavant heu d'abandonar aquesta pista i seguir un corriol a mà dreta que ressegueix la carena de Mata-Rodona, fins que arribeu al seu extrem, on trobeu una senyera i una creu en record de Salvador Gibert, mort en aquesta paret. A sota vostre teniu el mas de Mata-Rodona, on ara us dirigireu. Per baixar teniu que tirar enrere i buscar un corriol que baixa per un canal, a l'esquerra, on just a baix veureu l'ermita de Mare de Déu de la Concepció.

Baixeu en direcció cap el Mas, i sortiu a una pista forestal, que seguiu a l'esquerra. Passeu pel costat d'una antiga teuleria, i més endavant passeu pel costat d'una bassa, on hi ha la Font de l'Hort. Seguiu uns metres més endavant per la pista i desprès de girar a la dreta, heu de deixar la pista i agafar un corriol que puja a l'esquerra, per un ombrívol bosc. Al cap d'una estona sortiu a la mateixa pista que heu passat quant veníeu del Turó del Malpàs, ara per camí que ja coneixeu torneu enrere, cap al Turo del Malpàs.

Un cop al Turó del Malpàs busqueu el corriol que ressegueix la seva base, una mica per sota del Pas del Turó del Malpàs que heu passat abans. Quant aneu ja pel camí veureu l'Agulla del Malpàs a la vostra dreta, estigueu atens per trobar un corriol senyalitzat amb fites que baixa a la dreta i que us portarà a l'Agulla del Malpàs i La Cova del Turò del Malpàs.

Un cop vist, torneu enrere i continueu pel corriol que seguíeu, sortiu al Collet del Malpàs, que ja coneixeu. Ara seguiu cap a la dreta, passeu un altre cop per l'Era dels Enrics i tornareu a trobar-vos amb el camí que ve a la Balma dels Venedors, vosaltres continueu a la dreta. Us aneu trobant diferents trencalls i corriols, aneu seguint sempre el corriol més fressat, i en el cas que no en trobeu sempre aneu de cara amunt. Heu d'arribar a un trencall de corriols que potser costa una mica de veure però que té un corriol bastant pedregós a l'esquerra, vosaltres agafeu aquest. Més amunt i desprès de travessar una pista forestal acabeu de pujar fins el Coll del Boix.

Aquí, heu de seguir indicacions per anar a l'Alzina del Sal·lari, un camí força pedregós, i que amb uns 25 minuts arribareu al cotxe.