dijous, 30 de maig del 2013

Vallfornès - Sui - Sant Elies

Accés: Heu d'arribar al poble de Cànoves, per la carretera BV-5108 des de Cardedeu. Un cop a Cànoves heu seguir les indicacions cap al Pantà de Vallfornès. Passareu per una pista que no heu de deixar fins arribar a una tanca, on hi ha un ampli aparcament.

Notes: Res d'especial, només dir que les primeres 2 hores es fan amb una pujada contínua.

VIDEOS

Panoràmica des del Sui

Sortiu de l'aparcament seguint la pista, que recorre el marge esquerra del Pantà de Vallfornès, enclavat amb paratge magnífic. Seguiu per aquesta pista que planeja fins arribar a la cua del pantà, on trobareu un trencall de camins, agafeu el de la dreta, en clar ascens i just pel marge esquerra del Torrent de la Baga del Cuc, un racó molt ombrívol i verd.

Aneu seguint amunt, passareu pel costat de la Font de les Acàcies, peculiar font on podreu beure ben drets. Continueu amunt, deixareu el torrent i arribareu a un trencall, seguiu indicacions de Castanyer del Cuc, i amb pocs minuts arribareu a l'esmentat arbre, un exemplar majestuós, peculiar i considerat l'arbre més gran en diàmetre de Catalunya. Un cop vist torneu enrere fins al trencall i ara aneu cap a l'esquerra, amb clar ascens. Desprès d'estar pujant una bona estona amb una pista de ziga-zagues arribareu a un altre trencall, aneu també cap a l'esquerra.

Poc més enllà aquesta pista es transforma en corriol, passant per un bonic bosquet, fins que arribeu al Coll del Pou d'en Besa, aquí heu d'anar cap a l'esquerra, pujareu pel Turó d'en Cuc, travesseu una petita esplanada i desprès d'una bona grimpada arribeu al cim del Sui (1318m), des d'on les vistes de ben segur que no us deixaran indiferents.

Baixeu pel mateix lloc per on heu vingut, fins al Coll del Pou d'en Besa, aquí continueu recte, encarant el Turó del Pinovell, baixeu cap un coll i de seguida torneu a remuntar, ara cap el Turó del Samon, coronat per un punt geodèsic. Torneu a baixar, de cara a mar, i si us i fixeu veureu el pròxim objectiu del dia, l'ermita de Sant Elies, sola enmig d'una clariana. Aquí agafeu un corriol que surt a la dreta del Turó de la Cova i baixaeu fort avall per un bonic alzinar.

Un cop a la pista aneu a l'esquerra, i arribareu a una petita esplanada, aquí heu d'agafar un corriol que neix a mà dreta, i que puja fins a l'ermita de Sant Elies.

***Sant Elies de Vilamajor és una ermita del municipi de Sant Pere de Vilamajor, situada al turó de Sant Elies, al veïnat de Santa Susanna de Vilamajor i construïda entre el segle XV i el s XX. Sant Elies de Vilamajor depenia de la Parròquia de La Costa i més tard, al fundar-se la Parròquia de Santa Susanna de Vilamajor va dependre d'aquesta***

Un cop vista l'ermita, retorneu cap a la pista, que anireu seguint fins a un trencall de pistes, on a l'esquerra i teniu una petita bassa. Gireu cap a l'esquerra i aneu seguint la pista sempre de cara avall. Arribeu a un trencall, aneu a l'esquerra. Pocs més endevant la pista ja comença a pujar i torneu a arribar a un trencall, aquí torneu a anar a l'esquerra.

Passeu per un bosc que hi estant treballant i desprès de pujar una mica més arribeu al Coll de Tascó. Aquí agafeu un corriol que s'esmuny de cara avall. Sortireu a algunes pistes, no en feu cas, vosaltres sempre pel corriol, és una petita drecera. El corriol s'acaba i sortiu al davant de Can Quintana, un petit hostal. Seguiu per la pista de cara avall, cap a l'ermita de Sant Salvador.

***L'ermita de Sant Salvador de Tarrades està documentada al s. XIII, fou fundada possiblement pels senyors del Castell de Cànoves. L'actual edifici és d’una sola nau, amb creuer i absis pentagonal. La façana, emmarcada per pilastres que acaben en arquets cecs, té en el centre un gran arc apuntat, la porta adintellada i tres finestres també apuntades. En el capcer hi ha un gran arc parabòlic rematat per una creu de pedra. A la dreta, damunt el creuer, s'alça el campanar d'espadanya amb tres obertures d'arc de mig punt.***

Situats davant l'ermita baixeu pel corriol, cap a la pista, aquí aneu a la dreta i amb pocs metres trobareu unes fites que marquen un corriol, a la dreta agafeu-lo. Aquest corriol, amb fort pendent i molt trenca-cames, us deixarà, desprès d'una bona estona baixant, just davant de l'aparcament on teniu el cotxe.