dimecres, 1 de març del 2017

Pedraforca per la Tartera de Saldes

Accés: Agafar la carretera C-16 amb direcció Berga i abans d'arribar a Guardiola de Berguedà agafar el trencall de Gósol - Saldes. Al arribar a Saldes s'ha de seguir les indicacions cap al Refugi Lluís Estasen. Aparqueu al cotxe abans d'arribar al refugi, en una zona de barbacoes, just on hi ha un pas canadenc a la carretera.

Notes: No cal dir que al tractar-se d'una hivernal les condicions de la neu i el terreny poden canviar d'un dia per l'altre, així doncs informeu-vos bé de l'estat de la neu i el perill d'allaus.

En quant el recorregut és força fàcil, només pot ser una mica delicat de l'enforcadura al cim, on hi poden haver plaques de gel i l'estat de la neu pot ser més dolent.

Panoràmica des del Pollegó Superior (Hivernal)

Sortiu de l'aparcament i seguiu les indicacions cap a la Tartera del Pedraforca. El corriol és estret però es pot anar seguint bé, metres més amunt arribeu a un trencall, seguiu indicacions i aneu a la dreta, de cara amunt. Desprès de pujar uns metres més torneu a trobar un altre trencall, aquí abandoneu el PR que va fins el Refugi Lluïs Estasen i seguiu corriol amunt, cap a l'esquerra. El corriol puja de valent, de forma clara i directe en direcció cap a la tartera i acaba sortint al camí principal que ve des del refugi, ara ja a peu de tartera comenceu a enfilar-la entre mig del rocallam.

Aneu pujant seguint les marques del PR, tot i que si hi ha força neu o podreu fer per on vulgueu. Continueu pujant de valent, salvant algun que altre tram rocallós i desprès de deixar enrere els últims arbres, entreu de ple a la Tartera de Saldes, que ja es mostra imponent davant vostre.

La inclinació, tot i ser petita, impressiona, us veieu diminuts enmig de tanta paret i tanta neu. Bé, continueu pujant per on creieu més convenient, en funció de l'estat de la neu haureu de seguir un traçat o un altre. Nosaltres vam començar pujant per l'esquerra, intentant evitar el mig de la tartera, que és per on baixen les allaus, més amunt al veure 2 o 3 petites allaus a la nostra esquerra vam optar per decantar-nos cap a la dreta on es veia menys paquet de neu.

Desprès d'una continuada i llarga pujada arribeu a l'enforcadura, des d'on en un bon dia ja podreu tindre una bones vistes de la Serra del Verd, el Port del Compte, i al fons alguns pics del Pirineu Aragonès. Aquí potser hi ha el tram més delicat, on des de l'enforcadura fins el cim hi ha neu més trepitjada, que li toca menys el Sol i alguna que altre clapa de roca i gel, res fora de lo normal si es va amb compte.

Des de dalt no fa falta descriu-re massa historia, lo millor és veure-ho amb el propis ulls. Un cop vist baixeu amb atenció i tornant pel mateix camí torneu un altre cop fins el cotxe.