dilluns, 5 de gener del 2015

Farena - La Mola d'Estat - Toll de l'Olla

Distància: 12'5km

Accés: Heu d'arribar a la localitat de Farena. Si veniu des de Barcelona heu d'arribar a la localitat de La Riba a 10 quilòmetres de Valls. Desprès agafar la carretera TV-7044 en direcció Farena, aparcar al entrada del poble.

Notes: El tram que transcorre per dins el Riu Sec és una mica perdedor, però es pot anar seguint amb paciència i buscant el millor pas. Evitar aquest tram si ha plogut recentment.

Panoràmica des del Coll del Riu Sec

Panoràmica des de la Mola d'Estat

Toll de l'Olla (part1)

Toll de l'Olla (part2)

Sortiu de l'aparcament pel camí que teniu al davant, en direcció a una casa, aquí veureu un pal indicador, aneu direcció cap a la Bartra, seguint les marques del PR-C 20. Passareu pel Collet del Riu Sec, des d'on es té una magnífica panoràmica de la Vall del Riu Sec. Ara baixeu fort cap a baix al torrent i al arribar a la llera del riu abandoneu el PR que se'n va cap a la dreta i agafeu el corriol que remunta riu amunt, cap a l'esquerra. Aquest corriol es va seguint a trams, en alguns casos haureu de caminar pel mateix llit del riu, buscant la millor roca o el millor pas per avançar. Millor no caminar-hi si ha plogut recentment.

Desprès d'una estoneta avançant pel riu veureu que el corriol s'enfila de valent per la nostra esquerra, seguiu-lo sense abandonar-lo fins que us trobareu un corriol que s'ajunta per l'esquerra, el Camí dels Costers, que és el que podríeu fer servir en cas de que el del riu sec estigues impracticable. Continueu tot recte de cara amunt fins a sortir al Coll del Coster, aquí continueu pujant, cap a la dreta. Aneu pujant sense parar, ara seguint també les marques del PR-C 20 fins arribar a dalt del Grau del Roquerol, des d'on es té una visió esplèndida de tota la Vall del Riu Sec.

Continueu seguint el PR, ara per una pista ample, un xic més endavant trobareu un pal indicador que us indica Mas Mateu, agafeu aquest corriol ombrívol i arribareu a la Font de Mas Mateu. Aquí podeu continuar pel corriol, sortir a la pista, anar fins a les ruïnes de Mas Mateu i tornar un altre cop a la font, o agafar el corriol que surt del darrere la font i seguir-lo fins arribar a la cinglera del Mas de Roquerol. Des d'aquí les vistes són espectaculars, veieu l'església del Mon-Ral a dalt del turó, el mar sembla que estigui just al darrere les muntanyes i teniu el poble de Capafonts a la dreta, un esplèndid lloc per fer un most.

Continueu resseguint la cinglera, passant pel mig de les ruïnes del que queda del Mas de Roquerol. Passades les ruïnes haureu de pujar a dalt de les cingleres pel Grau dels Escaladors, on es supera un petit desnivell per un corriol estret. Seguiu el corriol, sortireu a un altre corriol, seguiu a l'esquerra i al cap d'una estoneta sortireu a una petita esplanada on s'ajunten 4 camins, el Coll de Viladecabres. El de l'esquerra que se'n va avall és el que fareu servir de baixada cap el Mas d'en Toni, vosaltres seguiu tot recte, de cara amunt.

Més amunt us trobareu amb un altre trencall, on surten 2 corriols, un a la dreta i l'altre a l'esquerra, el de l'esquerra és pel que tornareu desprès de baixar de la Mola d'Estat, ara aneu a la dreta. Sortireu a una pista, seguiu pel corriol que continua per dins del bosc, a la vostra esquerra i poc més enllà tornareu a sortir a una altre pista senyalitzada com a GR-171. Teniu al davant la Taula de les 4 Batlles:

***La Taula dels Quatre Batlles és una taula massissa circular de pedra, situada al punt geogràfic on convergeixen els termes de Montblanc (antigament Rojals), Vimbodí i Poblet, Mont-ral i Prades. Es troba a 300 metres al sud de la Mola dels Quatre Termes.

Diu la tradició que, quan calia fer una tallada de pins, els quatre batlles es reunien en aquest indret per a pactar els termes de la tala, ja que alguns boscos eren compartits.***

Continueu per la pista cap a l'esquerra, i amb 5 minuts arribareu a la Mola d'Estat, on també conflueixen els 4 termes anomenats més amunt. D'es d'aquí es tenen unes vistes encara més espectaculars que des del Mas de Roquerol. Cap a l'extrem Oest i traient el cap al Nord podreu veure la plana dels Boscos de Poblet i al fons tota la serralada dels Pirineus i Pre-Pirineus. Seguiu pel GR, que ara s'esmuny amb força per un grau de roques. Arribareu a un trencall de corriols, el GR se'n va pel de la dreta, a l'esquerra del tot n'hi ha un que té una X i se'n va avall i al mig d'aquest 2 n'hi ha un altre que se'n va fins a la Cova Fumada, que no és més que una Balma natural. Per continuar seguiu el de l'esquerra del tot, de cara avall.

Aquest corriol ressegueix la cinglera de la Mola d'Estat fins al seu extrem, on sortireu a un corriol que ja heu fet servir per pujar, ara baixeu per aquest corriol i arribareu fins el Coll de Viladecabres, el trencall de 4 camins. Aquí aneu pel corriol de la dreta, de cara avall que baixa pel barranc de la Font Gran. Aneu seguint fites i baixant durant molta estona fins que sortiu a una pista que heu de seguir a l'esquerra. Us anireu acostant al Mas d'en Toni. Abans d'arribar al Mas (on si teniu molta calor hi ha una font amb aigua molt fresca) heu d'agafar un corriol a l'esquerra que una mica més endavant es bifurca. Tots 2 van cap a Farena, o sigui que és igual el que agafeu.

Nosaltres vam agafar el de la dreta, senyalitzat com a Farena - Capafonts. Sortiu a una pista i travesseu el riu, aneu caminat per la pista fins a trobar un pal indicador on posa Toll de l'Olla, agafeu el corriol i arribeu a l'impressionant indret del Toll de l'Olla. Si feu aquesta ruta a l'estiu és quasi bé obligatori banyar-si, i de ben segur que no estareu sols. Bé, baixeu cap el riu, com si volguéssiu anar a sobre del salt d'aigua, aquí podreu travessar a l'altre banda del riu i buscar un corriol que s'enfila marge amunt. Poc més endavant enllaça amb un altre corriol, aneu cap a la dreta i seguint marques de sender local (verd i blanc) arribareu un altre cop al poble de Farena.