dilluns, 19 de març del 2018

Escaladei - Grau de l'Escletxa - Clot del Cirer - La Morera

Accés: Heu d'anar fins al petit nucli d'Escaladei, i d'aquí agafar el camí direcció cap a la Cartoixa d'Escaladei, on podreu aparcar el cotxe en una esplanada.

Notes: Recorregut força ben marcat, com sol ser habitual al Montsant, tot i que s'ha de tenir en compte un parell de trams.

El tram fins a la Font del Bassis del Boter està força tapat, tot i trobar alguna que altre fita. Un cop arribeu a la surgència podeu seguir barranc amunt i enfilar-vos per un tram rocós per anar a trobar el camí de la serra major, o si no ho veieu clar, tornar enrere fins el trencall.

L'altre tram és el de la Drecera del Correlot, que va fins el Grau de la Grallera. El camí fàcil és seguir el corriol més fressat i anar seguint indicacions cap a la Morera de Montsant, però nosaltres vam volgué provar aquest camí, que tot i no estar tant fressat com l'altre, hi han força fites que indiquen el camí perfectament.

Més info sobre la Cartoixa d'Escaladei

Panoràmica des de la Cogulla

Sortiu de davant de la Cartoixa d'Escaladei i aneu pista amunt. Arribeu a un trencall, aneu a l'esquerra, direcció cap el Grau de l'Escletxa. Desprès d'un parell de corbes trobeu un corriol a mà dreta on hi posa Pietat, ara abandoneu la pista i seguiu el corriol per anar fins a l'Ermita de la Pietat. Al costat de l'edificació hi ha una mina d'on surt l'aigua d'una petita font. Si baixeu a baix de l'ermita i veureu l'entrada a les mines, per on corre l'aigua d'una antiga canalització subterrània.

Un cop vist, seguiu el corriol que puja per unes escales i més endavant surt a una pista, just al davant del Forn de Rosalí. Continueu pista amunt fins a sortir a un trencall de pistes, ara aneu a l'esquerra fins que trobeu un pal indicador en un corriol a mà dreta, aquí abandoneu la pista i seguiu aquest corriol  direcció al Grau de l'Escletxa. Aneu seguint aquest corriol, senyalitzat amb marques grogues, que puja decidit en direcció a l'imponent paret que teniu al davant. Desprès de passar per un pas una mica vertical, i desviar-se lleugerament a l'esquerra arribeu al Grau de l'Escletxa.

El Grau de l'Escletxa és un dels més coneguts del Montsant, tot i que és una escletxa petita i fàcil de superar, sens dubte és molt més impressionant el Grau dels Barrots, per exemple. Un cop superat aquest pas, ajudats per uns petits cables d'acer, sortiu a dalt la serra que seguiu a l'esquerra, fins arribar a un pal indicador a dalt d’un petit roc. Ara aneu direcció cap a la Font del Bassis del Boter. El corriol està una mica tapat i costa de seguir, però les fites que us anireu trobant de tant en tant us guiaran pel bon camí. Com a referència heu de tenir arribar fins el fons del barranc i girar lleugerament a la dreta.

Un cop arribeu a la font veureu que el racó està una mica deixat, amb arbres caiguts i esbarzers que tapen aquest indret, una llàstima, ja que la font és força gran i està ben arranjada. Bé, ara podeu tornar enredera fins el pal indicador i seguir direcció a la Serra Major, o be deixar la font enredera i tirar torrent amunt, pujant pel dret per on més bonament pugueu. Nosaltres vam tirar pel dret, i la veritat que no ens va costar massa arribar a trobar el camí principal de dalt, fins i tot hi havia una fita, senyal que no érem els primers que fèiem això.

Un cop a dalt la Serra Major seguiu el camí a l'esquerra, direcció a La Cogulla, coronada per un vèrtex geodèsic. Un cop vist continueu per aquest camí, fins que arribeu a un trencall de corriols on a la dreta indica el Grau de Salforés, vosaltres aquí aneu a l'esquerra, de cara avall, seguint marques del PR C-14. Desprès de fer un tram dret i pedregós heu de parar atenció a trobar un corriol a mà dreta, que us endinsa en el Clot del Cirer, un indret d'aquells on es disparen mils i mils de fotos.

Un cop gaudit d'aquest indret aneu a buscar un pas de roca al cantó oposat de per on heu entrat, pugeu amunt per camí pedregós fins sortir davant del Pi del Cugat. Ara aneu a l'esquerra, direcció al Piló dels Senyalets. Un cop al piló, continueu recte seguint aquest camí ben fressat. Una estona més endavant veureu un corriol a mà dreta que es desvia del camí. Si voleu agafar aquesta drecera aneu per aquí, sinó, continueu recte i poc més endavant veureu el trencall per baixar pel Grau de la Grallera direcció a la Morera. Agafant la drecera heu d'anar seguint fites, resseguint aquesta petita carena. Ja al final, veureu unes fites que se'n van a la dreta, és el camí de tornada de la Via Ferrada del Montsant, vosaltres aneu seguint les fites de l'esquerra que desprès d'una estona baixant surten al Grau de la Grallera.

Passeu el grau, i seguiu baixant direcció la Morera. Desprès de deixar algun que altre trencall arribeu a la Morera del Montsant, poble mític d'escaladors i bon vi. Un cop al poble aneu a buscar l’església fins que sortiu a la carretera. Un cop a la carretera aneu a la dreta i amb pocs metres veureu el trencall del GR 171, el Camí dels Cartoixans. Aneu seguint aquest camí, sempre seguint marques de GR fins que desprès de força estona i desprès de passar per una bassa d’extinció d'incendis arribeu a un pal indicador, aquí abandoneu la pista i agafeu el corriol a mà esquerra. Més avall el corriol surt a una pista que transcorre per unes parets vermelles i de formes rares, més pròpies d'altres zones del món.

Ara ja, només us queda seguir una estona més, per retrobar el camí que heu fet servir a la pujada i tornar a on teniu el cotxe.