dilluns, 5 de gener del 2015

Vallirana - Sant Ponç - Avenc del Pla de les Comes

Temps aproximat: 3'45

Accés: Heu d'arribar a la localitat de Vallirana i aparcar al davant del pavelló municipal, a la carretera principal. La ruta comença pel carrer Lluís Companys.

Notes: El tram que baixa pel mig del bosc es pot evitar continuant pel camí de la dreta, al següent  trencall anar a l'esquerra i pocs metres enllà agafar un corriol a l'esquerra per anar torrent avall.

No busqueu al mapa de l'Editorial Piolet l'Avenc del Pla de les Comes perquè no hi surt.

Sortiu del carrer Lluís Companys amunt, gireu a la dreta pel carrer Cervantes, continueu pel carrer Maragall i més avall pel carrer de Sant Antoni. Continueu sempre amunt obviant altres carrers. Heu d'estar atents a trobar un corriol a la dreta senyalitzat com a Camí del Soldat Romà, agafeu-lo. Per aquest camí resseguireu unes boniques cingleres. Ajudant-vos d'alguna marca de pintura heu d'anar seguint el corriol fins que pugeu a dalt de la cinglera. Aquí estareu a sota d'una línia d'alta tensió, seguiu una mica amunt i agafeu un camí a la dreta que s'endinsa dins del bosc.

Aquest camí s'endinsa dins del bosc, fa un tomb cap a la dreta per tornar a fer un tomb cap a l'esquerra, aquí sortireu a un camí més ampla que heu de seguir a l'esquerra, pocs metres enllà sortireu a un altre camí que heu de seguir aquest cop a la dreta per arribar finalment a una urbanització. Gireu pel primer carrer a l'esquerra de cara amunt, al següent carrer aneu també a l'esquerra. Quant aquest carrer fa un gir a la dreta, heu d'abandonar el carrer i entrar dins del bosc. Un cop a dins heu de buscar el corriol a la dreta que se'n vagi sempre de cara amunt, sempre pujant i que us portarà a l'entrada d'un Paintball.

Un cop al Paintball i obviant qualsevol senyal de prohibit entrar, aneu per la pista cap a l'esquerra i amb pocs metres heu d'agafar un corriol que surt a la dreta. És un corriol bastant tapat que pot semblar que no es pugui seguir, però tranquils, aneu baixant pel millor pas i baixeu per on baixeu sortireu a una pista, seguiu-la a la dreta. Anireu trobant senyals del Paintball i corriols però no en feu cas, vosaltres sempre per aquesta pista. Arribareu a un trencall on la pista que seguíeu fa un tomb de 180º a l'esquerra i se'n va avall i una altre pista que se'n va amunt. Si seguiu la que se'n va amunt arribareu a un petit turó que no té cap atractiu, jo giraria pista avall.

Pocs metres avall la pista surt a una altre pista, aquí teniu 2 opcions, una és baixar tot recte pel mig del bosc, buscant el millor pas fins sortir a un torrent on ja es pot caminar millor, l'altra opció és seguir la ressenya que eh escrit a dalt de tot amb les "Notes", jo triaria la segona opció. Trieu l'opció que trieu anireu a parar al mateix lloc. Continueu pel corriol de cara avall fins a sortir a una pista, seguiu-la a l'esquerra. Obvieu qualsevol trencall, sortireu a una pista amb una tanca de pedra, continueu per la pista tot recte, de cara avall. Aneu tirant de cara avall i quant estigueu arribant a prop de la urbanització heu de trobar un corriol a mà esquerra amb una senyal al costat. Agafeu-lo

El corriol al cap de poca estona s'enfila de valent per un terreny bastant dolent i trencat. Desprès de caminar força estona arribareu al Monestir de Sant Ponç de Corbera (S.XI). Un cop vist per fora (perquè per dins segurament no el podreu veure), aneu a l'esplanada del darrere i busqueu algun camí, dels varis que hi han, que baixa cap a la dreta i acaba sortint a una pista. Segui-la a la dreta, obviant sempre qualsevol altra pista o camí. La pista fa una bona pujada mentre que també fa un bon gir a l'esquerra, més amunt planeja i es troba amb alguna altre pista. Passareu per un trencall on hi ha una pista a l'esquerra i uns pals d'electricitat, aquesta pista l'haureu d'agafar més tard per tornar, ara continueu recte.

***Sant Ponç de Corbera és una església romànica erigida al segle XI en estil romànic llombard dins del terme municipal de Cervelló (Baix Llobregat).

Originalment formava part del monestir benedictí del mateix nom que inicialment fou un priorat benedictí que depengué de l'Abadia de Cluny a través del monestir de Sant Pere de Casserres.

L'església, en línies generals, es troba en magnífic estat de conservació. Conserva petits fragments de pintura mural, presumptament originaris. S'hi poden veure les restes del forn utilitzat en el procés de fossa de les primeres campanes. Tanmateix, les dependències monàstiques i el claustre presumiblement han quedat sepultats per les construccions i modificacions del conjunt que s'han realitzat en èpoques modernes.

Es troba dins del terme municipal de Cervelló (Baix Llobregat), però la proximitat amb Corbera de Llobregat ha propiciat que des del segle XIV la denominació de l'església sigui "de Corbera", i que finalment esdevingués sufragània de les parròquies de Corbera de Llobregat.

Es declarà Monument Històric - Artístic l'any 1931. L'última restauració és de 1992, però en línies generals el temple resta fidel a la construcció originaria, sense pràcticament cap modificació.***

A partir d'aquí haureu d'estar atents i buscar un corriol que s'enfila a la dreta, però que el seu inici està molt mal senyalitzat, heu de buscar com a referència una torre d'electricitat i just a l'altre banda del camí veureu el corriol, senyalitzat per unes fites que casi no es veuen. El corriol està fatal, molt tapat per la vegetació i és molt empinat, però es pot anar seguint. Al cap de 5-10 minuts hauríeu d'arribar a l'entrada de l'Avenc del Pla de les Comes. La primera entrada només si pot baixar fent un ràpel ja que hi ha una caiguda d'uns 5 metres, pugueu una mica més amunt i trobareu una entrada on si que podeu entrar a l'avenc.

Un cop vist l'avenc retorneu a la pista i aneu fins al trencall, on teniu la pista que heu de seguir a la dreta. Haureu de seguir la pista durant molta estona obviant altres pistes, enllaçareu amb les marques de PR. A partir d'aquí el més fàcil és seguir les marques i pals indicadors que us anireu trobant amb direcció cap a Vallirana. Nosaltres ens vam saltar un trencall i varem fer més volta de la necessària. Seguint el PR arribareu a l'extrem est de Vallirana, ara només us queda seguir la carretera principal cap a l'esquerra i ja haureu arribat.