divendres, 31 de juliol del 2015

Calella de Palafrugell - Palamós

Accés: Heu d'anar fins a la població de Palafrugell i d'aquí dirigir-se cap a Calella de Palafrugell. La ruta comença a la Plaça del Port bo, davant la platja principal de Calella.

Notes: Camí fàcil i ben senyalitzat en quasi bé tot el recorregut.

Recomanable portar una tovallola i xancletes per fer-se un bany a les seves aigües transparents.

Sortiu de la Plaça del Port Bo i dirigiu-vos cap el Carrer Calau, cap a la dreta. Aneu caminant per aquest carrer que aviat canvia de nom a Carrer Francesc Estrabau. Un cop en aquest carrer, que puja suaument, trobareu un trencall, ara agafeu el carrer que baixa, Carrer dels Canyers, on al final haureu de pujar per unes escales. A dalt de tot de les escales i just a sota de l'Hotel Sant Roc heu de girar a mà esquerra per un passeig, senyalitzat amb els color blanc i vermell del GR-92.

Poc més endavant trobareu un pal indicador que us farà agafar el camí de ronda, per on anireu passant per un camí amb unes vistes impressionants sobre la població de Calella i varis túnels. Seguint les marques del GR-92 tornareu a pujar unes escales i sortireu a un carrer, aneu a l'esquerra i arribareu a les proximitats del Jardins de Cap Roig, on si celebra el famós festival de música.

Continueu seguint pals indicadors cap a la Platja del Castell. Ara arribareu al primer tram de bosc, caminant per una pista ample i sense pèrdua. Sempre seguint marques de GR anireu deixant trencalls enrere fins que les marques us enfilaran per un corriol, on anireu a parar a les Roques d'Ase (135m), un mirador amb escasses vistes. Continueu corriol avall fins a sortir un altre cop a la pista forestal, seguiu indicacions cap a l'esquerra fins a sortir a una altre pista, aneu a la dreta i sortiu a la carretera d'accés a la Platja del Castell.

Aquí aneu carretera amunt uns metres i gireu per un camí a mà esquerra que travessa uns camps de conreu. Seguint senyalització travessareu un torrent per un pont, i just a l'altre costat del pont trobareu un trencall a l'esquerra cap a la platja del castell, no en feu cas, continueu recte. Més amunt travesseu un camp de conreu pel mig, torneu a sortir al camí i quant arribeu a la tanca del Camping King`s, gireu a l'esquerra avall, vorejant els límits del càmping. A baix de tot hi ha un trencall, aneu a l'esquerra direcció cap a la Cala s'Alguer.

Arribareu a la Pineda del Gori, travesseu-la cap a la dreta seguint el camí de ronda que ara heu retrobat i amb poca estona arribareu al Castell de Sant Esteve de Mar, des d'on es veu la població de Palamós. Des d'aquest punt ja podeu tornar enrere fins a la Pineda del Gori, ara continueu seguint el camí de ronda, passant pel mig d'antigues cases de pescadors i arribant més endavant a la Platja del Castell. Travesseu-la cap a l'altre extrem i enfileu-vos muntanya amunt fins al poblat ibèric de la Punta del Castell.

***El castell fou construït sobre una vil·la romana que, al seu torn, segurament fou construïda sobre un assentament iber. Els primers documents que el citen daten del segle XIII, quan Arnau sa Bruguera, primer alcalde de Palamós, el comprà a la Seu de Girona el 1277 en nom del rei Pere el Gran; pertanyia a la parròquia de Santa Eugènia de Vila-romà. L'objectiu era fundar-hi la vila i port reial, constituint així l'origen de Palamós. Durant l'edat mitjana el posseïren diferents senyors feudals: Simon de Geronella, Jaume de Cornellà, Bernat Pallarès (Barcelona), el seu fill Pere Pallarès i, finalment, Berenguer de Cruïlles, important senyor feudal de l'Empordà, que el comprà a l'amo anterior per 20.000 sous barcelonesos.
Durant la Guerra dels remences fou enderrocat gairebé en la seva totalitat i estigué abandonat fins que en els segles XVI-XVII fou reconvertit en casa de pagès.***

***El poblat ibèric de la Punta del Castell, a Palamós, també conegut amb el nom de Castell de la Fosca, és un assentament dels indigets que data del segle VI aC fins a l'època romana i que va tenir la seva màxima esplendor durant els segles IV i III aC.
Descobert per Lluís Barceló i Bou, conservador de l'arxiu històric de Palamós, i excavat el 1945-55 per M. Oliva, els materials que s'hi han trobat són, en una bona part, al Museu Arqueològic de Girona. El 1996 fou declarat bé d'interès nacional.***

A partir d'aquí heu d'anar seguint pals amb marques vermelles, però vaja, si aneu seguint el camí que va just pel costat dels penya-segats no tindreu cap mena de problemes. Veureu l'impressionant Foradada, una roca amb un gran forat dins el mar, on uns pocs privilegiats hi poden accedir per nedar de punta a punta. Veureu alguns camins per baixar a petites cales, això ja depèn de vosaltres. Aneu avançant per aquest camí, gaudint de les impressionants vistes que us ofereix.

Desprès d'una
estona per aquest camí sortireu a una pista forestal, aneu recte, seguint indicacions cap a la Cala Estreta. Allà mateix a la dreta tindreu l'accés cap a la zona de cales, aneu-hi. A partir d'aquí aneu seguint aquest camí que transcorre arran de costa. Arribarà un punt on haureu de baixar a la platja i caminar per damunt la sorra per tornar a retrobar un altre cop el corriol. Ja al final, arribeu a la Cala del Crit, on hi ha unes petites cases de pescadors.

. Desprès de gaudir d'aquest indret pugeu escales amunt, un cop a dalt deixeu la pista al davant vostre i agafeu un corriol que s'enfila de valent a la vostre dreta. Aneu pujant i seguint el corriol fins que acabeu sortint a una pista, la mateixa que heu fet servir a l'anada. Ara ja amb terreny conegut heu de tornar cap a Calella pel mateix camí que heu seguit a l'anada.