dilluns, 23 d’abril del 2018

Can Maçana - Montgròs - Can Maçana

Accés: Heu d'agafar l'autovia A2 i sortir a la sortida de Montserrat. Aneu seguint indicacions i abans d'arribar al trencall per agafar la carretera que ressegueix la muntanya i arriba al monestir, trobareu un aparcament bastant ampli, conegut com a Can Maçana.

Notes: Ruta fàcil, que transcorre per camins ben senyalitzats i ben fressats.

Situeu-vos davant del senyal de Can Maçana. Pugeu per la pista de l'esquerra (GR 172), aneu guanyant alçada i vistes sobre la comarca del Bages. Quant arribeu al trencall de Sant Pau Vell, agafeu-lo, a la dreta, i amb 5 minuts arribareu a les ruïnes de l'església de Sant Pau de la Guàrdia.

***Als peus del turó on hi hagué el castell de la Guàrdia es conserven les ruïnes de l'antiga església de Sant Pau, consagrada l'any 1084. Va ser refeta cap a la fi del segle XIII o inicis del XIV i va tenir funcions de parroquial fins al segle XV. Consta d'una nau coberta amb una volta de canó apuntada, ara esfondrada, i absis carrat. Va ser ampliada amb una capella lateral coberta amb volta d'arc rebaixat.***

Torneu enrere, seguiu a la dreta, passeu pel Coll del Guirló, seguint el GR, per la pista de l'esquerra. Al cap de pocs metres arribeu al trencall del Refugi Vicenç Barbé, agafeu-lo, a la dreta. A partir d'aquest punt i fins que passeu pel Camell de Sant Jeroni haureu de seguir el (PR-C 78). Aneu pujant, passeu pel Pas de La Portella. Amb pocs minuts veieu el refugi davant vostre, al fons. Pugeu suaument per un bosc l'alzines i arribeu al refugi.

Des del darrere del refugi surt un corriol, agafeu-lo, amb 5 minuts arribareu a l'Avenc dels Pouetons, un dels més grans de Montserrat. Torneu enrere i recupereu el PR, cap a l'esquerra. Deixeu el trencall de la Canal Ampla i aneu seguint el PR. Travesseu el Torrent del Lloro i arribeu al Pas del Príncep.

Baixeu, a la vostre esquerra us trobareu la Font de l'Esllavissada, a dins d'una petita cova. Prosseguiu el camí i arribeu al Coll del Porc, continueu seguint el PR, passeu pel costat d'una balma i amb poca estona arribeu al Coll del Miracle.

Aneu travessant torrents, el camí és trenca-cames, pujant i baixant contínuament, però no té pèrdua, cal anar seguint marques del PR. Arribareu al Coll de les Comes, baixeu cap el torrent, passeu pel costat del Bassal dels Avellaners, a l'esquerra. Un tros més amunt arribareu a un trencall, aneu a l'esquerra, cap al Montgròs. La pujada té molta pendent, un cop a dalt trobareu un pas equipat amb una corda, baixeu, a baix veureu la Creu del Montgròs, al costat de l'imponent paret vertical de la Roca Plana del Llamps.

Continueu, arribeu al Coll del Montgròs, grimpeu a la dreta cap al cim del Montgròs, des de dalt les vistes de la Muntanya són espectaculars, a l'igual que tota la plana del Baix Llobregat, el Penedès i amb un bon dia de fins i tot el mar.

Continueu pel camí, seguint marques, baixeu per l'encaixonada Canal de la Salamandra, passeu a prop de la Font de la Cadireta, a la vostra esquerra. Més endavant arribeu a un trencall on el PR se'n va a la dreta, vosaltres ara seguiu recte en direcció cap el Portell del Migdia i la Canal de la Font de la Llum. Un cop al coll comenceu a baixar per la canal, una mica descomposta però amb el corriol ben marcat. Ja quasi bé a baix de tot veureu un corriol a mà esquerra, agafeu-lo i amb 2 minuts arribeu a la Font de la Canal de la Llum, situada a sota d'una gran llosa de pedra. Un cop vista retorneu enrere i seguiu el corriol avall fins a trobar el GR 172, aneu direcció cap a Can Maçana.

Ara ja només us queda anar seguint aquest camí fins a Can Maçana, sense pèrdua, per bon terreny i ben senyalitzat.