dimarts, 10 de desembre del 2013

La Llacuna - Puig Castellar - Ancosa

Accés: Des de Vilafranca del Penedès s'ha d'agafar la carretera BP-2121 en direcció Sant Martí Sarroca, passada aquesta població heu d'agafar un trencall cap a La Llacuna (senyalitzat)

Notes: Cap ni una, ruta fàcil, agradable i ben senyalitzada.

Aparqueu davant de l'escola municipal, al carrer del Castell, aquí aneu en direcció a la muntanya, cap el Castell de Vilademàger. Aneu seguint indicacions fins que hageu de deixar la pista per on veníeu. Al poc d'agafar una altre pista, heu de agafar un corriol a l'esquerra, marcat amb marques verdes, que heu de seguir fins a pujar a dalt de tot del turó, on hi veureu l'església i el castell de Sant Pere Vilademàger.

***L'església de Sant Pere de Vilademàger es tracta d'una església d'origen romànic renovada en gran part posteriorment aprofitant alguns elements de l'edifici primitiu que ara resten englobats i subordinats en l'actual conjunt que respon a un edifici d'estil gòtic tardà amb la intromissió d'alguns adobs posteriors.
L'any 1160 es menciona per primer cop l'església que es remodelarà durant el s. XIV i també el 1883. El 1578 l'església ja s'anomenava Sant Pere de Vila de Màger o Sant Pere de la Llacuna.
Durant la guerra civil espanyola es van cremar tots els retaules i les imatges, entre elles una talla de Crist coneguda com la Majestat de Vilademàger. Amb l'abandonament de la rectoria es va iniciar el progressiu deteriorament del conjunt. L'any 1956 el rector de la parròquia de la Llacuna va fer obres de restauració a Sant Pere. Després d'algunes reparacions l'any 1981 la Diputació de Barcelona en reprengué la restauració i durant els treballs s'hi van descobrir fragments de pintures murals de principis del segle XIV.***

Desfeu el camí fins a baixar del turó, aquí seguiu les marques verdes les quals segueixen un corriol a la dreta que baixa cap al davant d'una masia. Sortireu a una pista que seguireu amunt, cap dins el bosc. Més amunt trobareu un trencall de pistes, aneu a la dreta. Pocs metres enllà la pista gira a l'esquerra, aquí heu d'estar atents, heu de trobar unes fites a la vostra esquerra que seguint-les, i seguint les marques de pintura de color vermell, us portaran a una de les entrades de la Cova de les Rondes.

Torneu enrere cap a la pista, continueu amunt per la pista que està molt deteriorada, fins que sortiu a una altre pista. Continueu pujant, metres més amunt tornareu a sortir a una altre pista, aquesta senyalitzada com a GR-172 que va del Refugi de la Mussara a Bellprat. Aneu cap a la dreta, sempre seguint marques per un camí fàcil i bastant planer. Desprès de caminar força estona per aquesta pista sortireu a la carretera que va de Sant Martí Sarroca a La Llacuna. Seguiu la carretera a la dreta, fins a un trencall indicat cap a Pontons, aquí la carretera s'estreny i pocs metres enllà trobareu un pal indicador, abandoneu la carretera i agafeu la pista que puja a la dreta.

Continueu pujant per la pista, just abans de travessar un camp de sembrat trobareu un pal indicador que indica el Poblat Ibèric del Puig Castellar, seguiu el camí i visiteu-lo. Un cop vist, torneu enrere, seguiu el camí i continueu pujant, ara ja per un corriol força empinat. Un cop a dalt aneu seguint el corriol cap a la dreta fins el cim del Puig Castellar (944m), des d'on es tenen unes vistes privilegiades. Torneu enrere, fins a la pista i baixeu uns metres fins a trobar un trencall, aquí aneu de cara avall, a la dreta, cap a la Plana d'Ancosa.

Baixareu per una pista ample i fàcil fins que arribareu a la Plana d'Ancosa, aquí trobareu un trencall de pistes senyalitzades, aneu a l'esquerra cap al Roure d'Ancosa i l'Avenc d'Ancosa, que es troben al costat esquerra de la pista, separats entre si per uns 500 metres. Un cop vists, torneu cap el trencall i aneu recte, cap a l'antic Convent d'Ancosa. Continueu per la mateixa pista en direcció cap el Coll del Corral, punt on s'inicia una forta baixada en direcció a Torrebusqueta. Enmig d'un revolt molt tancat a l'esquerra deixeu la pista principal i agafeu-ne una altre que surt tot recte, de cara al nucli de Torrebusqueta. Un cop al petit veïnat seguiu la carretera fins a La Llacuna, poble amb un gran encant i on recomano perdre's pels seus carrers.

***El lloc d'Ancosa fou cedit el 1155 als monjos cistercencs de Valldaura pels comtes de Barcelona per tal de que hi establissin un monestir. Potser per les seves mancances d'aigua i pobresa del terreny, els monjos decidiren instal·lar-se el 1158 a Santes Creus. És ben possible que no s'arribés mai a establir un monestir en aquest indret. El lloc va quedar com a una granja propietat de Santes Creus.***