dilluns, 12 d’agost del 2013

Coll de Fumanya - La Gallina Pelada

Accés: Passat Berga, en direcció al túnel del Cadí, heu de seguir la C-16 fins passat la central tèrmica de Cercs, a l'esquerra trobareu un trencall que posa Sant Corneli - Fígols. Continueu ara per aquesta carretera i seguiu sempre indicacions cap a Rasos de Peguera. Més endavant arribareu a un cruïlla on a l'esquerra aniríeu a Peguera, aquí heu d'aparcar el cotxe.

Notes: Encara que es tracte d'una excursió d'alta muntanya, la ruta no representa cap dificultat, si més no, el major problema és el vertigen, ja que el camí ressegueix algun tram de cresta, tot i que gens complicat.

Us deixaré fotos d'un parell de vegades que l'hem fet, una ben pelat i l'altre encara amb neu de primavera.

Agafeu la pista que teniu a la dreta. L'heu de seguir força estona, primer pujarà suaument, per desprès baixar fort fent varies ziga-zagues, recordeu de seguir sempre la mateixa pista i obviar-ne d'altres. Passat un bon tros arribareu a un trencall senyalitzat, aquí heu de seguir a la dreta, ja amb les marques del GR-107, al qual passa el camí dels Bons Homes. El camí encara transcorre per una pista ample i clara. Davant vostre ja veieu la imponent Roca Gran del Ferrús, amb la Masia del Ferrús a sota. Quant arribeu a la masia el camí ja es converteix en corriol.

El camí transcorre per un bonic bosc, amb el camí ben fressat, fins que s'arriba a un torrent. A partir d'aquí el corriol puja molt fort, per un camí pedregós. Més amunt el camí surt del bosc i continua pujant de valent. A partir d'aquí ja podeu contemplar de primera mà la imponent paret de la Roca Gran del Ferrús. Continueu pujant seguint sempre les marques del GR-107 fins que arribeu a un replà herbós.

Aquí heu de deixar les marques de GR-107 que continuen cap a Gósol, i seguiu cap a la dreta, de cara a la muntanya, i seguint ara marques de color vermell. El camí també va pujant de valent, primer amb el camí ben marcat i fàcil de seguir, més endavant més empinat i difícil de seguir. Vosaltres aneu pujant i seguint marques, desprès de pujar una bona estona arribareu a la cresta que ressegueix el Cap de la Gallina Pelada. Al davant teniu la imponent serra del Cadí, el mític Pedraforca i els pobles de Saldes i Gósol al fons de la vall.

Seguiu la cresta, ja podeu veure la creu que corona el cim de La Gallina Pelada (2327m), que amb pocs minuts assolireu. Les vistes des d'aquest cim del Cadí i bona part del Berguedà són impressionants. Un cop gaudit d'aquest cim continueu baixant, ara seguint un marcat corriol que més avall planeja per una bonica catifa d'herba. Veureu el Refugi Delgado Úbeda enclavat en una esplanada, passeu pel costat i continueu seguint el camí, sempre mirant d'anar en la mateixa direcció, com si anéssiu a travessar tota aquesta esplanada.

Un cop hageu travessat l'esplanada, heu d'anar a buscar un petit collet, on just a l'altre banda hi ha un camí, ben fressat que hi baixa molt fort, just pel mig del Barranc de les Pedregoses, a l'esquerra aniríeu cap a la Creu de Ferro. Baixeu per aquest empinat camí, que més avall es suavitza i surt a una pista, busqueu fites i continueu baixant per un corriol. Més avall trobeu un trencall de corriols marcats amb fites, agafeu el de la dreta. Més avall torneu a trobar una altre pista, aquí heu de passar un cable pel bestiar i seguir pel corriol que continua baixant en la mateixa direcció. Torneu a trobar una altre pista i agafeu-la a l'esquerra, sortireu a la carretera on teniu el cotxe.