dilluns, 13 de novembre del 2017

Patacons (K4) + La Trona (K2)

Accés: Heu d'agafar la carretera que va de Vilaplana a Prades. Desprès de pujar força estona i fer varies corbes de 90º, passeu pel costat d'una esplanada a la dreta on aquí hi podeu deixar al cotxe.

Notes: La ferrada Dels Patacons és una via magnífica, amb un pas exposat on heu de treure el cos al buit i una combinació de ràpels i ponts que fan d'aquesta via ferrada una via molt entretinguda i completa.

La ferrada de la Trona, tot i està catalogada com a K2, té un pas força exposat a mig recorregut, que juntament amb el ràpel de 10 metres quasi bé al final fan d'aquesta via una via que no s'ha de menys tenir. La possibilitat de poder iniciar la via amb un ràpel de 15 metres completa aquesta via curta, però completa.

ATENCIÓAixí com a la Via Ferrada dels Patacons la corda és opcional, ja que els ràpels es poden obviar, a la via ferrada de La Trona la corda és obligatòria, ja que el ràpel per completar la via és obligatori.

Horari per trams:

VIDEOS

Via Ferrada dels Patacons

Via Ferrada La Trona

Sortiu de l'aparcament i traspasseu la carretera per anar a buscar un corriol a mà dreta senyalitzat amb una marca verda. Més amunt gireu cap a la dreta  seguint marques grogues i blaves. Més endavant arribeu a un camí força ample, senyalitzat com a GR 172, seguiu-lo avall. Passeu pel costat de la Font del Roure, aquí deixeu el GR a mà dreta, i seguiu tot recte, cap el Camí dels Cingles. Poca estona més endavant i ja a la base de una imponent paret arribeu a l'inici de la Via Ferrada Dels Patacons.

Inicieu el primer tram de la via, on el pas més característic és el pas per sota d'una balma amb el sostre molt baix, on us haureu d’arrastrar uns metres. Desprès tindreu una paret on us haureu d'arrapar bé a la roca, ja que l'equipació de la via és una mica minsa, el primer moment una mica delicat de la via.

Ja més amunt i desprès de caminar una estona arran de cingle arribeu al tram principal de la via, una pas al buit d'uns 7 metres, equipat amb cadenes. Fa força impressió tingué que treure el cos al buit, ja que l'alçada és considerable, però el tram es passa força ràpid. Ara ja arribeu a un altre tram de la via, el tram dels ponts.

El primer pont és el més llarg, més endavant i desprès de passar un tram de barrots en forma de “T” arribeu a un altre tram de ponts, 2 quasi bé consecutius. Just desprès del segon pont inicieu la pujada a l'agulla, per ja a dalt de tot muntar el ràpel d'uns 20 metres i baixar fins a la base de l'agulla (ràpel opcional).

Ja a la base feu un altre pont, aquest més curt i arribeu ja al final quasi bé de la via. Just en una petita passarel·la de fusta teniu dues escapatòries (per no fer l'últim ràpel) o bé per una escletxa amunt a la dreta, o per un caminet a l'esquerra avall. El ràpel té uns 10 metres i al final és totalment volat, però molt curtet.

Ara per tornar aneu a l'esquerra, cap a la Cova del Petacó, baixeu pel Grau de la Trencanous, parcialment equipat, i ja a baix seguiu el Camí dels Cingles a l'esquerra, per tornar a passar un altre cop per l'inici de la via ferrada i acabar anant cap a la Font del Roure.

Des de la Font del Roure, i si voleu anar a fer la Via Ferrada de La Trona, pugeu amunt, pel darrera de la font, i seguiu el GR 172. L'inici del camí és força costerut i puja de valent, amb tota l'equipació que portareu a l'esquena no és fa fàcil. Desprès d'estar força estona pujant arribeu a un tram més pla i fàcil de caminar. Més endavant arribeu a un trencall de GR, aquí aneu a l'esquerra, direcció cap a La Mussara. Desprès de força estona baixant i traspassar un torrent comenceu a acostar-vos a unes cingleres que teniu a mà esquerra.

Ara haureu de parar atenció en trobar un corriol a mà esquerra, una mica desdibuixat, però que seguint-lo us deixarà al corriol que baixa de la carretera i dona accés a la Via Ferrada de La Trona. En cas de que no trobeu aquest corriol difuminat continueu seguint el GR fins arribar a la carretera, i d'aquesta baixeu avall. Bé, seguint aquest corriol d’accés arribeu a un pal indicador, seguiu direcció cap el Grau dels Racons. Poc més avall trobeu un trencall de corriols, si voleu fer el ràpel de 15 metres aneu a l'esquerra i desprès de passar per un antic refugi carlí, una equipació a la paret us indicarà a on muntar el ràpel per baixar i anar a cap a l'inici de la via. Si no feu el ràpel continueu seguint el corriol avall i un cop a la riera seguiu les fites a l’esquerra per anar a l'inici de la via.

La via és curta, només té un pas força exposat al damunt d'una balma i on l'equipació és una mica escassa, jo crec que aquest tram és més K3 que K2. Desprès d'aquest tram arribeu a l'equipació de ràpel, ràpel obligat per continuar la via. Un cop fet, passeu un petit pont i desprès de les ultimes grapes arribeu al final de la via, just on hi ha l'equipació de ràpel de 15 metres.

Ara ja, retorneu pel GR per on heu pujat fins aquí i desprès d'una estona arribeu fins a l'aparcament on teniu el cotxe.