dimarts, 12 de maig del 2015

Albarca-Roca Corbatera-Punta Pericana-Mare de Déu

Distància: 16,5km
Desnivell: 800

Accés: Heu d'arribar a la localitat d'Albarca, just al Coll d'Albarca, i aparcar davant del Refugi del Montsant. Hi podeu accedir des de Ulldemolins des de Prades o des de Cornudella de Montsant.

Notes: Hi pot haver-hi confusió amb alguns corriols, ja que n'hi han que tot i sortir al mapa de l'Editorial Piolet costen molt de seguir. Important seguir sempre fites

No fer aquesta ruta a ple estiu, la ruta transcorre per trams amb poca vegetació.

ATENCIÓ: Les cadenes per pujar a dalt la Punta Pericana han estat des-equipades o directament ja no hi són. Pujar-hi sense les cadenes no és fàcil, i menys encara baixar

Sortiu de la població d'Albarca, on sembla que el temps s'hagi parat fa 30 anys. Sortiu del poble pel GR-174 deixant el refugi a la vostre esquerra. Amb pocs metres arribareu al Collet Roig, aquí seguiu indicacions cap a Sant Joan de Codolar, seguint el GR-174. Aquest camí ressegueix la base de la  Roca Corbatera amb unes espectaculars cingleres i unes magnífiques vistes cap a Siurana i Cornudella de Montsant. Desprès de caminar durant uns 4 quilòmetres arribareu a l'ermita de Sant Joan de Codolar, enclava justa sota les cingleres.

Un cop visitat aquest petit enclavament, aneu a la gran plaça i aneu a buscar unes escales. Ja a dalt de la petita grimpada, sortiu a un corriol, aquí aneu a la dreta. Seguiu sempre marques de pintura i fites per aquest corriol, que us portarà cap el Grau dels 3 esglaons, on haureu de salvar un gran desnivell amb molts pocs metres i pujar, com el seu nom indica, per 3 esglaons de roca equipats degudament fent d'aquest corriol un pujada molt divertida. Un cop a dalt les vistes són espectaculars.

Continueu cap a la dreta, per un corriol que ressegueix les cingleres per dalt. Al cap d'uns 10 minuts heu de trobar un corriol a mà esquerra, poc fressat, que se'n va amunt, agafeu-lo. Seguint fites arribeu en 10 minuts al cim més alt del Priorat, la Roca Corbatera (1163m). Desprès de contemplar les impressionants vistes que es tenen des d'aquest cim deixeu-lo a la vostre esquena seguint un corriol, amb poca estona trobareu un senyal metàl·lic que us indica la Font del Manyano i el Pas de Gat, aneu cap aquí.

Baixareu per un corriol una mica desfet però seguint fites arribareu ràpidament al Pas del Gat, una escletxa molt estreta entre 2 roques. Amb motxilles no passareu, però si baixa un i dona el tomb per darrera les pot agafar totes tranquil·lament i passar les persones que faltin. Continueu seguint el corriol i amb pocs metres sortireu a la Font de Manyano, un bon lloc per fer un most. Continueu pel corriol i a molts poc metres de la font trobareu un trencall a la dreta, agafeu-lo i sortiu a una pista. Un cop a la pista Seguiu-la cap a la dreta.

Aquesta pista l'haureu de seguir durant força estona. Passareu per un trencall de pistes on hi ha una bassa d'extinció d'incendis, aquí aneu direcció cap el Toll de l'Ou. Desprès de seguir aquesta pista no massa estona veureu que la pista creua la riera i fa un gir cap a l'esquerra, just en aquest punt heu d'abandonar la pista i seguir per un corriol a la dreta (marcat amb fites). Aquest corriol està una mica brut, però es pot anar seguint bé fixant-se amb les fites. Tindreu el barranc dels Pèlags a la vostre esquerra i anireu guanyant alçada a poc a poc.

Al cap d'una estona de seguir aquest corriol trobareu un trencall de corriols amb moltes fites a dreta i esquerra. Nosaltres vam optar per seguir el corriol que surt recte, que precisament és el que no surt al mapa, però que desprès d'una pujada molt empinada i seguint les fites (perquè de camí quasi bé no n'hi havia) sortireu a l'inici del pas equipat per pujar a la Punta Pericana. Magnífiques vistes també des d'aquest cim.

Torneu a baixar fins a la base del pas equipat i aneu cap a l'esquerra, cap a un petit collet a la punta oriental de la Punta Pericana. Des d'aquí heu d'anar seguint un corriol que ressegueix la base de petites cingleres (us han de quedar a la vostre esquerra i el barranc a la dreta). El corriol també costa una mica de seguir, però sort de la gent que es van entretenir a posar fites perquè sinó seria impossible de seguir cap camí. Desprès d'una estona per aquest corriol arribareu a l'imponent Cova del Caterí, una impressionant balma des d'on es tenen una magnífiques vistes de cims i barrancs.

Continueu seguint aquest corriol sempre seguint fites, i sobre tot, si no en veieu, torneu enrere fins a retrobar el camí i tornar a seguir-lo. Seguint fites i després de baixar uns metres arribeu al Grau del Parral, on ja trobeu el GR171, que ara, heu de seguir a la dreta.

Aquest corriol ressegueix les cingleres per la vessant nord, amb impressionants vistes sobre el poble d'Ulldemolins. Passareu per balmes, petites coves, alguna que altre grimpada... Arribareu al trencall de camins del Portell del Peret, vosaltres seguiu indicacions cap a l'ermita de Mare de Déu del Montsant. Passareu per la Cova de l'Abella, on hi queden les parets d'alguna edificació i amb poca estona arribareu a l'ermita de Mare de Déu del Montsant.

Desprès de fer un merescut descans per contemplar aquesta ermita seguiu pel GR, que intercanvia corriol i trossos de pista, fins que desprès d'uns 3km arribeu un altre cop a Albarca.