dilluns, 18 de desembre del 2017

Torrebusqueta - Salt del Gos - Valldecerves - Ancosa

Accés: Heu d'anar fins a La Llacuna, i d'aquí anar fins al petit nucli de Torrebusqueta, allà comença la ruta.

Notes: Res d'especial, bons camins i corriols, fàcil de seguir.

Sortiu de Torrebusqueta pel Carrer de la Plana, i agafeu la pista amunt. Poc més enllà trobeu un trencall de pistes, vosaltres seguiu amunt. Desprès d'un parell de llaçades arribeu a un coll, on hi ha varies pistes, ara aneu a la dreta. Desprès de planejar una mica us endinseu dins un bosc, i allà abandoneu una pista a la dreta per seguir tot recte. Aquí pareu atenció, ja que pocs metres desprès d'abandonar el trencall a la dreta heu de trobar un corriol, també a la dreta, està una mica desdibuixat i s'endinsa dins el bosc, tot resseguint una camp de conreu.

El corriol no té pèrdua, i tot seguint marques blaves acaba sortint a un corriol més fressat, ara seguint indicacions aneu tot recte fins arribar al Salt del Gos, un petit mirador des de dalt d'un penya segat. Un cop vist, torneu enrere i seguiu el corriol a la dreta. Poc més enllà el corriol surt a una pista, vosaltres seguiu la mateixa direcció, sempre seguint marques blaves. Desprès d'avançar una estona per aquesta pista, veureu que les marques blaves se'n van a la dreta, per un corriol, vosaltres cap aquí, de cara avall.

Ja un tros més avall, sortiu a una vinya, aquí resseguiu la vinya pel seu marge esquerra fins arribar al seu final, on i veureu un corriol que s'enfila cap dins el bosc i surt a una petita clariana, aquí continueu recte, de cara a les parets del Cingle d'Ancosa que teniu davant vostre. Molts pocs metres enllà veureu unes fites a mà esquerra, aneu cap aquí i comenceu a enfilar-vos molt fort cap a la base de la paret. Desprès d'una forta pujada arribeu a la ruïnes d'una edificació, on just a una de les seves balmes i ha una pintura rupestre del que sembla ser un cérvol o similar.

Un cop vist baixeu fins al trencall de les fites i ara seguiu a l'esquerra, de cara els Cingles d’Ancosa. Aquí el corriol us portarà fins a una petita cavitat a la dreta, la Cova "A" de Valldecerves, i poc més a l'esquerra la cavitat principal, la Cova de Valldecerves, amb una gran entrada i que segurament devia estar habitada en l'antiguitat. A la cova hi ha l'accés a través d'una gatera a una galeria d'uns 5 metres de longitud on hi ha el final de la cova. Un cop vista retorneu fins arribar al corriol al costat de la vinya. Ara seguiu a l'esquerra, i pocs metres enllà torneu a caminar pel marge de la vinya. Aneu avançant fins que ja al final i al costat de la Masia de Cal Peret, sortiu a una pista forestal. Ara seguiu la pista amunt, cap a l'esquerra.

Seguiu aquesta pista durant força estona, sempre pujant de mica en mica. Quant passeu per sota d'una línia d'alta tensió heu d'abandonar la pista i agafar un pista de servei a mà esquerra, just per sota de la línia.

Un tros més amunt heu de parar atenció ja que heu d'abandonar aquesta pista i agafar un corriol a mà dreta, senyalitzat amb fites, que remunta fort amunt per un corriol una mica brut, però que seguint les diferents fites es pot anar seguint bé. Més amunt passeu just per sota d'una torre d'alta tensió, passeu pel seu costat esquerra i trobeu un altre pista de servei. Seguiu-la avall i al següent trencall seguiu-la a la dreta. Seguint per aquesta pista sortiu a un altre pista, ara aneu a la dreta.

Més endavant sortiu a la pista principal que transcorre per la Plana d'Ancosa. Ara aneu a l'esquerra, seguint fàcilment aquesta pista. Seguiu-la fins arribar a un trencall de pistes, aquí aneu a la dreta i amb pocs metres arribeu a l'Avenc d'Ancosa, d'uns 50 metres de recorregut. Un cop vist, retorneu fins a la pista i seguiu a la dreta, per pocs metres més enllà arribar al Roure d'Ancosa, de més de mil anys d'antiguitat i declarat Arbre Monumental per la Generalitat de Catalunya.

Desprès de veure aquest imponent arbre seguiu per la pista, arribeu a un trencall de pistes just al costat d'una bassa i seguiu tot recte, passant pel Pou d'Ancosa, d'origen medieval, fet de pedra seca i molt ben conservat. Ben a prop hi ha el Convent d'Ancosa, on el 1155 es van establir uns monjos cistercencs per fundar-hi un monestir. Sembla ser que les mancances d'aigua i la pobresa del terreny van fer que marxessin i acabessin fundant el Monestir de Santes Creus.

Un cop vist l'antic convent continueu per la pista, pista que heu de seguir força estona per acabar sortint un altre cop al coll de l'inici de la ruta, ara només us queda seguir el camí que heu fet a l'anada i torneu a estar a Torrebusqueta, on hi teniu el cotxe.