diumenge, 14 de gener del 2018

Comabona des de Coll de la Bena

Accés: Heu d'anar fins a la població de Gisclareny, i allà aparcar al final de la carretera, al Coll de la Bena.

Notes: Com sempre, la quantitat i la qualitat de la neu influirà amb al dificultat de la ruta.

Ruta força ben senyalitzada amb marques de sender local (Verd i Blanc) sobretot en el trams de bosc. Al sortir d'ells, i si hi ha força neu, costa orientar-se ja que es deixen de veure les marques.

Al baixar per la Canal de Comabona pareu atenció si hi ha grans acumulacions de neu en aquest vessant, ja que és propens a la sortida i recorregut de les allaus.

Veureu que hi han fotos de 2 dies diferents.

Panoràmica des del Coll de Terrers

Sortiu del Coll de la Bena i agafeu la pista que se'n va cap al nord-oest, seguint les marques de GR 107 - GR 150 i direcció cap el Coll de Bauma. Heu de seguir per aquesta pista durant uns 3 quilòmetres fins que arribeu al Coll de Bauma, aquí deixeu la pista que baixa avall cap a Gresolet i aneu cap a la pista de la dreta, seguint encara el GR.

Més endavant, quant la pista fa un gir de 180º a l'esquerra, abandoneu la pista i seguiu una altre pista secundaria que marxa a la dreta. Desprès de passar una tanca veureu un corriol a l'esquerra, agafeu-lo. A partir d'aquí heu d'anar progressant per aquest corriol, que puja de valent. Es pot anar seguint fàcilment, amb nombroses marques de sender local i alguna que altre senyal.

Ja quant sortiu del bosc arribeu a La Pleta de l'Olla, d'es d'on hi han grans vistes cap a la Serra de la Moixa, i a la vostra esquena, cap a la Serra d'Ensija i el majestuós Pedraforca. Ara continueu amunt, per aquest tram força dret, que salva força desnivell amb pocs metres. Desprès de deixar enrere els últims arbres arribeu al Pas de la Cabra, d'es d'on es tenen també grans vistes. Ara el camí canvia bruscament la seva direcció i se'n va direcció nord-oest, en lleuger descens.

Passeu per un petit tram de bosc fins arribar a la Pleta del Grau, on a partir d’aquí, i si hi ha força neu, el camí ja us costarà més de seguir. Intenteu de no perdre metres, és a dir, mireu de traçar una diagonal amb tendència ascendent. Més endavant sortiu ja a l'altre vessant, a la vessant de la Canal de Comabona, ja des d'aquí a l'esquerra veureu el vostre objectiu del dia, el Comabona.

Continueu avançant, mirant d'anar guanyant metres de cara amunt. Heu de mirar d'anar direcció cap el Coll de Terrers, que separa el Comabona i el Cap de Tancalaporta. Un cop al Coll de Terrers les vistes sobre La Cerdanya són impressionants, just a sota els vostres peus. Des del coll ja queda només la ultima rampa fins el cim del Comabona per gaudir d'unes espectaculars vistes.

Un cop gaudit de les vistes que us ofereix aquest cim baixeu un altre cop cap el Coll de Terrers i d'es d'aquí empreneu el descens per la Canal de Comabona. En aquesta canal, vigileu si hi ha grans acumulacions de neu, ja que està considerada com a zona de perill alta d'allaus. Bé, baixeu per aquesta canal pel seu cantó esquerra, ja que el camí més avall es desvia cap a l'esquerra. Aneu tirant avall seguint un altre cop també les marques de sender local. Un cop comenceu a trobar arbres, el camí ja és més fàcil de seguir.

El camí baixa força dret, de forma clara i sense canviar gaire de direcció. Aneu tirant avall fins arribar a un tram de bosc força net i més planer. Pareu atenció a anar seguint les marques. Ja a baix de tot sortiu a una pista, seguiu-la a l'esquerra i amb pocs metres passeu un altre cop per la corba que heu abandonat al pujar. Ara ja, només us queda seguir la pista fins el Coll de la Bena per arribar a on teniu el cotxe.