dimecres, 22 de juny del 2016

La Tossa

Accés: Passat Berga, en direcció al túnel del Cadí, heu de seguir la C-16 fins arribar a Bagà,un cop allà entreu a la població i seguiu indicacions cap el Coll de Pal. Quant arribeu al Coll de Forn veureu un pal indicador on hi posa Refugi de Rebost, aparqueu el cotxe aquí.

Notes: El camí està molt ben senyalitzat en quasi bé tot el recorregut.

Panoràmica des del cim de La Tossa

Sortiu de l'aparcament i agafeu la pista en direcció al Refugi del Rebost. Al cap de poca estona les vistes són impressionats, Pedraforca, Comabona, Serra d'Ensija, Penyes Altes...són muntanyes que us acompanyaran bona part del camí. Bé, seguint la pista arribeu al trencall per baixar fins el Refugi del Rebost, deixeu-lo, i baixareu de tornada. Aneu seguint la pista que ara està senyalitzada amb marques de PR, el PR-C 126.

Aneu agafant diferents corriols que serveixen de drecera de la pista, passeu per davant del Faig del Pletissar (ha tingut millors dies) i poc més endavant i desprès de traspassar un torrent, veureu un corriol que s'enfila pel marge dret de la pista, agafeu-lo. A partir d'aquí el camí deix de ser una agradable passejada i comença a pujar més decididament. Quant arribeu a un altre trencall seguiu recte, cap a Coll de Jou.

El camí comença a enfilar-se muntanya amunt, imponent davant vostre. A mesura que aneu pujant tot fent ziga-zagues les vistes seran cada cop més espectaculars i ja a dalt de tot sortiu al Coll de Jou, important i coneguda collada, des d'on podreu veure ja la Cerdanya a baix la vall, i la serralada Pirenaica just al fons. Ara continueu cap a la dreta, cara amunt per la carena i  seguint el GR-150.1. El corriol continua pujant per dins un bonic bosc de pi negre i més endavant surt a un prat, La Pleta del Llamp, des d'on es tenen unes bones vistes de la petita vall que forma el Serrat Gran, per on tornareu desprès.

Avanceu ara per terreny més rocós i ja gairebé sense arbres. A mesura que aneu avançant entrareu a un petit barranc, on a dalt de tot ja diviseu el Refugi Niu de l'Àliga, i el cim de La Tossa, encapçalat per unes antenes. Continueu pujant sense pèrdua fins que arribeu al que sembla una pista bastant desdibuixada, en aquest punt si voleu podeu anar a visitar unes antigues mines que hi han a 5 minuts, si aneu a l'esquerra i seguiu el camí hi arribareu sense pèrdua, si no voleu anar-hi seguiu el GR i arribeu al refugi sense problemes, pocs metres més enllà teniu el cim de la Tossa, des d'on es divisa completament tota La Cerdanya, a la dreta teniu els prats que conformen les pistes d’esquí de La Molina, i al fons de tot a la dreta el Puigmal.

Si aneu a les mines, per pujar o podeu fer pel dret, direcció cap a les antenes.

Bé un cop gaudit de les magnífiques vistes que us ofereix aquest cim torneu cap el refugi i aneu cap a l'esquerra, seguint la traçada d'un petit corriol. Aquest corriol l'heu de seguir força estona, sempre carenejant el Serrat Gran. Pugeu el cim del Cap del Serrat Gran i després de passar per un petit pas entremig d'un rocallam heu de trobar un altre corriol que se'n va cap a la dreta. En aquest punt, abandoneu el GR que anàveu seguint fins ara i agafeu aquest corriol en direcció al Refugi del Rebost.

Pocs metres enllà el corriol comença a baixar molt fort, en direcció cap a dins el bosc. El camí és evident i no té pèrdua, i en cas de dubte sempre seguiu el camí més fressat. Ja a dins al bosc el corriol es suavitza, fins que al cap de força estona acaba sortint a una pista, aquí traspasseu la pista i seguiu el corriol de l'altre costat, senyalitzat com a Ruta del Trencapinyes. Ara anireu veient marques i pals de color taronja,

Seguint aquest corriol sortiu a una altre pista on hi passa també la carretera del Coll de Pal, aquí pareu atenció i abandoneu la pista per un corriol que s'esmuny per la dreta de la pista just abans d'arribar a la barrera. Seguint el corriol torneu a sortir a una altre pista, si la seguiu a l'esquerra anireu a parar a la pista per on heu vingut al començament i amb poca estona estareu al cotxe, si seguiu el corriol que baixa avall sortireu al trencall per anar al Refugi de Rebost. Nosaltres vam seguir avall. Si aneu al refugi veureu que les vistes assentats a les taules de fora són espectaculars. Per tornar, des del refugi surt un corriol senyalitzat com a GR que amb uns 15 minuts us conduirà l'aparcament.